Marianne Lange Krogh, fylkesleder i Utdanningsforbundet Oslo
Foto: Marianne Ruud
UDF Oslo reagerer kraftig på vedtak om anonym retting
Marianne Lange Krogh, fylkesleder i Utdanningsforbundet Oslo, er oppgitt over at bystyret i Oslo har fattet et vedtak som griper direkte inn i lærernes vurderingsarbeid.
– Vi lurer rett og slett på om bystyret i Oslo er klar over
hva de vedtok, sier Marianne Lange Krogh.
Tidligere denne uka ble det klart at Arbeiderpartiet gikk sammen
med Høyre og Venstre om å foreslå en prøveordning med anonym skriftlig
vurdering for alle elever i Osloskolen.
Den 28. august fikk forslaget flertall i bystyret.
Krogh forteller at Utdanningsforbundet Oslo arrangerte en
valgdebatt i forkant av kommunevalget i fjor høst.
– Da var politikerne enige om å ikke gripe direkte inn i
lærerens hverdag. Nå er det akkurat det de gjør. De tvinger alle lærere til å
vurdere på en bestemt måte. Det er veldig uheldig. Lærerne på ulike skoler i
Oslo har over flere år jobbet med å endre og utvikle sin vurderingspraksis i
tråd med ny vurderingsforskrift og de politiske føringene fra regjeringen, sier
hun.
– Er anonym skriftlig vurdering en del av den praksisen?
– Ja, anonym retting praktiseres. Jeg har selv prøvd ut
anonym retting gjennom å bytte oppgaver med kolleger da jeg underviste på
ungdomstrinnet. Poenget er at det er lærerne selv som må bestemme hvordan
underveisvurderingen skal foregå, sier Krogh.
Bystyrerepresentant Jorunn Folkvord fra Rødt ba om
utsettelse av saken på møtet i Kultur- og utdanningsutvalget, men fikk ikke gjennomslag.
– Uklokt å instruere lærerne
Folkvord har tidligere sendt skriftlig spørsmål til
utdanningsbyråd Julie Remen Midtgarden (H). Der peker hun på at Utdanningsforbundet
Oslo mener bystyret har fattet et uklokt vedtak.
– Vedtaket er åpent. Det består bare av en setning. Derfor
er vi bekymret for hvordan dette skal tolkes, for omfanget og ressursbruken. Vi
mener denne måten å instruere lærere på er en innsnevring av handlingsrommet
deres, sier Krogh.
I det skriftlige spørsmålet til utdanningsbyråden vises det
til Utdanningsforbundets politiske plattform. Der står det: «Vurderingene til
lærerne skal baseres på faglige kriterier og profesjonelt skjønn og må være
skjermet fra utidig ekstern påvirkning, inkludert pålegg om hvilke
vurderingsformer som skal benyttes.»
– Vi lurer rett og slett på hva byrådet mener med anonym
skriftlig vurdering og hvordan de har tenkt at lærerne skal utføre dette i praksis,
sier Krogh.
Utdanningsforbundet
Oslo viser også til vurderingsforskriften der det står: «Undervegsvurderinga
skal ein gi løpande i opplæringa som rettleiing til eleven. Ho skal hjelpe til
å fremje læring, utvikle kompetansen til eleven og gi grunnlag for tilpassa
opplæring. Undervegsvurdering kan ein gi både med og utan karakter.»
Er opptatt av elevenes syn
– Bystyrerepresentant Eivor Evenrud (Ap) sier til
Utdanningsnytt at hun og hennes medforslagsstillere fra Høyre og Venstre er
opptatt av å følge opp vedtaket fra Ungdommens bystyremøte. Hva mener du om
det?
– Det er fint at byrådet tar vedtakene fra Ungdommens
bystyremøte på alvor. Men slik detaljstyring er ikke forenlig med tidligere
signaler fra Arbeiderpartiet om en tillitsreform. Da jeg jobbet som lærer,
utviklet jeg min vurderingspraksis i samarbeid med elevene mine og sammen med mine
kolleger. Slik tror jeg de fleste lærere jobber, sier Krogh.
Hun minner om at anonym retting har vært prøvd ut en rekke
ganger tidligere. Også i Osloskolen. Det skjedde senest i 2017. Rapporten fra
2018 konkluderer med at det bør være opp til lærerne å utvikle en vurderingspraksis
som passer for deres elever.
– Mange skoler har allerede tatt i bruk anonym retting som
en av flere vurderingsmetoder. Det vi ønsker at politikerne skal gjøre er å
sikre oss rammer som gjør at lærerne har tid til å samles og dele erfaringer,
sier Krogh.
– Både Ungdommens bystyremøte, og politikerne som har
fremmet forslaget, er opptatt av at elever kan føle seg urettferdig behandlet.
Det er grunnen til at anonym skriftlig vurdering er ønsket. Hvordan ser du på
det?
– Vi skal ta på alvor at elever kan føle seg urettferdig behandlet.
Men svaret er ikke å legge om vurderingspraksisen gjennom å instruere lærerne
til å vurdere på en bestemt måte. For å utvikle en god vurderingspraksis, er
det viktig å se på formålet for vurderingsarbeidet og samtidig ha tillit til
lærernes profesjonelle skjønn.
I det skriftlige spørsmålet til byråden heter det: «Dersom
dette vedtaket er basert på bekymringen for karakterinflasjon, så er det andre
virkemidler vi vet vil fungere bedre.»
– Byråden lover å lytte til og samarbeide med organisasjonene.
Er ikke det bra?
– Det er positivt at byråden skriver at oppdraget skal
gjennomføres i dialog med fagmiljøer, lærere, elever og arbeidstaker–organisasjonene,
og i tråd med gjeldende regel- og avtaleverk. Men vi skulle ønske vi ble
kontaktet i forkant, sier Krogh.
© Utdanningsnytt