skole klasserom elever ipad

Apple-debatten bommer – skolen handler om elevene, ikke utstyret

Debatt: – Det handler ikke om iPad eller ikke, men om hvordan vi bruker tilgjengelige verktøy for å legge til rette for best mulig læring.

Publisert Sist oppdatert

I Klassekampen 15. januar, og ukritisk gjengitt i Utdanningsnytt samme dag, kan vi lese med store bokstaver at lærerne på Bogstad og de andre seks Apple Distinguished-skolene (AD-skoler) «må skryte av Apples teknologi», «må binde seg til Apple-apper» og «må kjøpe iPad eller Mac til alle elever og ansatte». Artikkelen tegner et virkelighetsbilde vi lærere på Bogstad skole ikke kjenner oss igjen i. Vi mener også at debatten i sin nåværende form fokuserer på feil spørsmål. Det burde ikke handle om ja eller nei til iPad, men hvordan vi kan sikre god undervisning og læring for alle elever.

For å ta påstandene i artikkelen:

«Må skryte av Apples teknologi»: Det er mye som kan forbedres med Apple, og ingen av oss som jobber her er redde for å ta dette opp med ledelsen eller Apple selv. For eksempel kan Apples trang til å holde de fleste teknologiske løsninger proprietære være frustrerende. Også at det ikke er løsninger for å bytte batterier, og at eldre produkter ikke blir oppdatert etter en viss tid. Den høye prisen på utstyr og tilbehør, og til tider mangelfull kundeservice, er andre punkter de kan bli bedre på.

Samtidig har Apple et intuitivt brukergrensesnitt som selv de yngste elevene raskt mestrer. De tilbyr gode støttefunksjoner som kan hjelpe elevene, og de har den største og mest varierte samlingen av apper. I tillegg tilbyr de et gjennomarbeidet opplæringsprogram, som gjør at lærere uten tidligere erfaring med Apple-produkter raskt får den nødvendige kunnskapen. Eller «Apple Teacher», som det også kalles.

Når vi leser at «ansatte må ha gode iPad- eller Mac-ferdigheter», spør vi: Er det kontroversielt? Er det ikke ønskelig at ansatte i alle yrker har gode ferdigheter med de verktøyene som brukes i arbeidet? Kompetanse kommer ikke av seg selv. Akkurat som god klasseledelse krever støtte, erfaring og oppfølging, trenger lærere også støtte, oppfølging og erfaring for å mestre den digitale kompetansen som trengs for å bruke verktøyene på en hensiktsmessig måte i undervisningen.

«Må binde seg til Apple-apper»: Vi bruker mange av Apples apper i undervisningen, som Pages, Keynote, iMovie, GarageBand og Safari. I tillegg bruker vi blant annet Word, PowerPoint, OneNote, Book Creator, Showbie, Chrome, Kahoot og Google Earth – apper som ikke er produsert av Apple. Verktøyene brukes når de er hensiktsmessige, og vi kombinerer dem med lærebøker, digitale læreverk, nettressurser, penn og papir.

Men, vi lærerne får velge selv og har stor frihet til å velge det som fungerer best for elevene våre. Trenger vi en spesiell bok, skaffer vi den. Vil vi bruke konkreter i undervisningen, får vi det. Hvis vi mener det er best for elevene å skrive på papir, får vi jaggu lov til det også.

«Må kjøpe iPad eller Mac til alle elever og ansatte»: Nei, skolen kjøper ikke iPad eller Mac til elever og ansatte fordi vi har signert en kontrakt. Skolen kjøper det utstyret som er nødvendig for at elever og ansatte skal kunne utføre arbeidet sitt. På samme måte som vi kjøper skrivebøker, lesebøker, blyanter, viskelær, isposer og plaster, kjøper vi digitale verktøy som er relevante for vår undervisning.

Vi som jobber på Bogstad, mener at det pedagogiske personalet er de som er best egnet til å avgjøre hvordan elevene lærer best. Det handler ikke om iPad eller ikke, men om hvordan vi bruker tilgjengelige verktøy for å gi den beste undervisningen og legge til rette for best mulig læring. Vi evaluerer kontinuerlig vårt arbeid, både det som fungerer og det som kan forbedres, i tett samarbeid med ledelsen om hvordan vi skal utvikle oss som lærere, ledere og skole fremover. Og det får vi faktisk til ganske bra, sammen! Eller, som vi sier hos oss, kvalitet er ikke tilfeldig.

Våre elever er dyktige og motiverte. De kan skrive, debattere og finne informasjon på en trygg og kildekritisk måte. De kan skrive fortellinger, dikt og eventyr på papir, men også lage filmer, podkaster og musikk digitalt. De kan synge, danse, leke og samarbeide samtidig som vi kan jobbe med dena samme oppgaven på alle trinn, fra første til syvende, selvfølgelig med tilpasninger i forhold til krav og kriterier. Våre elever får mulighet til å arbeide på ulike måter, tilpasset deres behov og nivå.

For eksempel kan en elev med dysleksi skrive tekster digitalt og oppleve mestring, mens en førsteklassing kan lære å skrive seg til lesing med lydstøtte. Etter hvert skriver de ord og setninger i skrivebøkene sine også. Eleven som blir hjemme fordi det er skummelt å lese engelsk høyt i klassen, kan i stedet spille inn lyd hjemme på soverommet. og klare å komme seg på skolen og være en del av felleskapet. Det handler ikke om logoen på verktøyet, men om hvordan det brukes til å støtte elevenes utvikling.

Vi har jobbet målrettet med utviklingen av kvalitet i undervisningen i flere år. En av mange ressurser vi bruker for å få til dette er læringsbrett. Vi begynte å bruke iPad som læringsressurs for over 10 år siden, lenge før vi ble en AD-skole i 2019. Dette valget ble tatt for å utvikle kvaliteten på undervisningen, ikke på grunn av Apple som leverandør. Gjennom årene har vi blitt gode på å bruke verktøyet som det det er – et verktøy. Vi har lært av feil og utviklet oss sammen.

Som en bonus har vi gjennom AD-nettverket fått muligheten til å dele erfaringer og lære av andre skoler, både i Norge og internasjonalt. Kanskje har vi litt vi kan lære bort til andre også. Dette samarbeidet har økt refleksjonen rundt vår egen praksis, og det har bidratt til å heve kvaliteten på undervisningen. Vi utvider gjerne nettverket vårt med flere skoler, AD-skoler eller ikke.

Vi har svært gode resultater i nasjonale prøver på både 5. og 8.trinn, og vi har ikke sett en nedgang i leseferdigheter eller regneferdigheter. Vi har også positive resultater på elev- og trivselsundersøkelsen og lave mobbetall. Fordi det handler om undervisning, læring og trivsel – ikke om iPad eller ikke.

Det er påfallende at ingen har snakket med oss som står i klasserommet, på en skole hvor det digitale skiftet har fungert, om dette. Vi vet at det er store forskjeller på hvordan undervisning blir praktisert i Norge, både digitalt og ikke. Vi utfordrer politikere og medier til å endre diskusjonen til å handle mer om dette: Hvordan skal vi sikre at alle elever får den undervisningen de trenger og har rett på? For oss er dette det store nøkkelspørsmålet i norsk skole.

Og for ordens skyld: Denne teksten er skrevet på en Apple iPad Pro fra 2018, kjøpt for egne penger på en mager lærerlønn.

Referanser

  • Forside, Klassekampen (papirutgave) 15.01.2025
  • Åse Brandvold (2025): Forpliktet til å skryte av Apple. Klassekampen (nettutgaven) 15.01.2025
  • Kari Oliv Vedvik (2025): Skoler må skryte av Apples teknologi. Utdanningsnytt, 15.01.2025
Powered by Labrador CMS