I Klassekampen 15. januar, og ukritisk gjengitt
i Utdanningsnytt samme dag, kan vi lese med store bokstaver at lærerne på
Bogstad og de andre seks Apple Distinguished-skolene (AD-skoler) «må skryte av
Apples teknologi», «må binde seg til Apple-apper» og «må kjøpe iPad eller Mac
til alle elever og ansatte». Artikkelen tegner et virkelighetsbilde vi lærere
på Bogstad skole ikke kjenner oss igjen i. Vi mener også at debatten i sin
nåværende form fokuserer på feil spørsmål. Det burde ikke handle om ja eller
nei til iPad, men hvordan vi kan sikre god undervisning og læring for alle
elever.
For å ta påstandene i artikkelen:
«Må skryte av Apples
teknologi»:
Det er mye som kan forbedres med Apple, og ingen av oss som jobber her er redde
for å ta dette opp med ledelsen eller Apple selv. For eksempel kan Apples trang
til å holde de fleste teknologiske løsninger proprietære være frustrerende. Også
at det ikke er løsninger for å bytte batterier, og at eldre produkter ikke blir
oppdatert etter en viss tid. Den høye prisen på utstyr og tilbehør, og til
tider mangelfull kundeservice, er andre punkter de kan bli bedre på.
Samtidig har Apple et intuitivt brukergrensesnitt som selv
de yngste elevene raskt mestrer. De tilbyr gode støttefunksjoner som kan hjelpe
elevene, og de har den største og mest varierte samlingen av apper. I tillegg
tilbyr de et gjennomarbeidet opplæringsprogram, som gjør at lærere uten
tidligere erfaring med Apple-produkter raskt får den nødvendige kunnskapen.
Eller «Apple Teacher», som det også kalles.
Når vi leser at «ansatte må ha gode iPad- eller
Mac-ferdigheter», spør vi: Er det kontroversielt? Er det ikke ønskelig at
ansatte i alle yrker har gode ferdigheter med de verktøyene som brukes i
arbeidet? Kompetanse kommer ikke av seg selv. Akkurat som god klasseledelse
krever støtte, erfaring og oppfølging, trenger lærere også støtte, oppfølging
og erfaring for å mestre den digitale kompetansen som trengs for å bruke
verktøyene på en hensiktsmessig måte i undervisningen.
«Må binde seg til
Apple-apper»:
Vi bruker mange av Apples apper i undervisningen, som Pages, Keynote, iMovie,
GarageBand og Safari. I tillegg bruker vi blant annet Word, PowerPoint,
OneNote, Book Creator, Showbie, Chrome, Kahoot og Google Earth – apper som ikke
er produsert av Apple. Verktøyene brukes når de er hensiktsmessige, og vi
kombinerer dem med lærebøker, digitale læreverk, nettressurser, penn og papir.
Men, vi lærerne får velge selv og har stor frihet til å
velge det som fungerer best for elevene våre. Trenger vi en spesiell bok,
skaffer vi den. Vil vi bruke konkreter i undervisningen, får vi det. Hvis vi
mener det er best for elevene å skrive på papir, får vi jaggu lov til det også.
«Må kjøpe iPad eller Mac
til alle elever og ansatte»:
Nei, skolen kjøper ikke iPad eller Mac til elever og ansatte fordi vi har
signert en kontrakt. Skolen kjøper det utstyret som er nødvendig for at elever
og ansatte skal kunne utføre arbeidet sitt. På samme måte som vi kjøper
skrivebøker, lesebøker, blyanter, viskelær, isposer og plaster, kjøper vi
digitale verktøy som er relevante for vår undervisning.
Vi som jobber på Bogstad, mener at det pedagogiske
personalet er de som er best egnet til å avgjøre hvordan elevene lærer best.
Det handler ikke om iPad eller ikke, men om hvordan vi bruker tilgjengelige
verktøy for å gi den beste undervisningen og legge til rette for best mulig
læring. Vi evaluerer kontinuerlig vårt arbeid, både det som fungerer og det som
kan forbedres, i tett samarbeid med ledelsen om hvordan vi skal utvikle oss som
lærere, ledere og skole fremover. Og det får vi faktisk til ganske bra, sammen!
Eller, som vi sier hos oss, kvalitet er ikke tilfeldig.
Våre elever er dyktige og motiverte. De kan skrive,
debattere og finne informasjon på en trygg og kildekritisk måte. De kan skrive
fortellinger, dikt og eventyr på papir, men også lage filmer, podkaster og
musikk digitalt. De kan synge, danse, leke og samarbeide samtidig som vi kan
jobbe med dena samme oppgaven på alle trinn, fra første til syvende,
selvfølgelig med tilpasninger i forhold til krav og kriterier. Våre elever får
mulighet til å arbeide på ulike måter, tilpasset deres behov og nivå.
For eksempel kan en elev med dysleksi skrive tekster
digitalt og oppleve mestring, mens en førsteklassing kan lære å skrive seg til
lesing med lydstøtte. Etter hvert skriver de ord og setninger i skrivebøkene
sine også. Eleven som blir hjemme fordi det er skummelt å lese engelsk høyt i
klassen, kan i stedet spille inn lyd hjemme på soverommet. og klare å komme seg
på skolen og være en del av felleskapet. Det handler ikke om logoen på
verktøyet, men om hvordan det brukes til å støtte elevenes utvikling.
Vi har jobbet målrettet med utviklingen av kvalitet i
undervisningen i flere år. En av mange ressurser vi bruker for å få til dette
er læringsbrett. Vi begynte å bruke iPad som læringsressurs for over 10 år
siden, lenge før vi ble en AD-skole i 2019. Dette valget ble tatt for å utvikle
kvaliteten på undervisningen, ikke på grunn av Apple som leverandør. Gjennom
årene har vi blitt gode på å bruke verktøyet som det det er – et verktøy. Vi
har lært av feil og utviklet oss sammen.
Som en bonus har vi gjennom AD-nettverket fått muligheten
til å dele erfaringer og lære av andre skoler, både i Norge og internasjonalt.
Kanskje har vi litt vi kan lære bort til andre også. Dette samarbeidet har økt
refleksjonen rundt vår egen praksis, og det har bidratt til å heve kvaliteten
på undervisningen. Vi utvider gjerne nettverket vårt med flere skoler,
AD-skoler eller ikke.
Vi har svært gode resultater i nasjonale prøver på både 5.
og 8.trinn, og vi har ikke sett en nedgang i leseferdigheter eller
regneferdigheter. Vi har også positive resultater på elev- og
trivselsundersøkelsen og lave mobbetall. Fordi det handler om undervisning,
læring og trivsel – ikke om iPad eller ikke.
Det er påfallende at ingen har snakket med oss som står i
klasserommet, på en skole hvor det digitale skiftet har fungert, om dette. Vi
vet at det er store forskjeller på hvordan undervisning blir praktisert i
Norge, både digitalt og ikke. Vi utfordrer politikere og medier til å endre
diskusjonen til å handle mer om dette: Hvordan skal vi sikre at alle elever får
den undervisningen de trenger og har rett på? For oss er dette det store
nøkkelspørsmålet i norsk skole.
Og for ordens skyld: Denne teksten er skrevet på en Apple
iPad Pro fra 2018, kjøpt for egne penger på en mager lærerlønn.
Referanser
- Forside, Klassekampen (papirutgave) 15.01.2025
- Åse Brandvold (2025): Forpliktet til å skryte av Apple. Klassekampen (nettutgaven) 15.01.2025
- Kari Oliv Vedvik (2025): Skoler må skryte av Apples teknologi. Utdanningsnytt, 15.01.2025