Ill.foto: Paal Svendsen
Åpen barnehage trenger treffsikre tilskudd
Debatt: Når de nye tilskuddsreglene for private barnehager skal behandles, må ordningene for åpen barnehage vurderes ekstra nøye. Ellers risikerer vi at tiden er ute for disse viktige institusjonene.
Åpen barnehage er et verdifullt pedagogisk tilbud til barn
uten fast barnehageplass og deres foreldre. Brukerne kan være foreldre i
fødselspermisjon, nyankomne immigranter, eller andre foreldre som av ulike
grunner ønsker å vente med fast barnehageplass – og deres barn.
Åpen barnehage er en fantastisk arena for språktrening,
helsefremmende arbeid og foreldreveiledning. De ansatte har mye bedre kontakt
med barn og foreldre enn helsestasjonstjenesten kan oppnå. For familier med
minoritetsbakgrunn er det verdifullt å bli kjent med norsk barnehagekultur før
man eventuelt søker plass i ordinær barnehage. Erfaringene våre er at åpen
barnehage er en viktig rekrutteringsarena for at disse familiene skal ønske å
bruke ordinære barnehager.
Selvfølgelig er det verdt det
Disse, og mange andre verdier, erfarer ansatte og foreldre i
åpen barnehage hver eneste uke.
Og selv om finansieringsordningen for private åpne
barnehager er altfor dårlig, har de ansatte en stor offervilje. De har fått
fritak fra husleie, de lar være å ta ut lønnsøkning, de argumenterer i
månedsvis, år etter år, med kommuneadministrasjon og kommunepolitikere for å få
de tilskuddene de trenger for å drive videre.
Derfor må politikerne spørre seg i det pågående arbeidet med
tilskuddsordningen: Er det verdt det?
Vårt svar er soleklart: Selvfølgelig er det verdt det, både
for barn, familier og for samfunnet, og det må gi seg utslag i
finansieringssystemet. Lavterskel forebyggingstiltak er alltid billigere enn reparasjonstiltak,
og det gjelder også i familievern, foreldreveiledning og tidlig pedagogisk
innsats.
Ta utgangspunkt i kjennetegnene
Det er tilskuddsforskriften § 8
som viser hvordan tilskuddet til private åpne barnehager skal beregnes. Her er
ordningen for ordinære private barnehager brukt som utgangspunkt, og det er
gjort noen tilpasninger for å få ordningen til å passe litt bedre for åpen
barnehage. Det fungerer bare sånn passe.
Nå bør finansieringsordningen lages fra grunnen av, på en
måte som tar utgangspunkt i kjennetegnene på denne barnehagetypen.
Noen av de viktigste forutsetningene for
tilskuddsberegningen må være at antall barn ikke er en kostnadsdrivende faktor.
I ordinære barnehager øker kostnadene til ansatte nesten lineært med antall
barn, men i åpen barnehage er det enten to, tre eller fire ansatte, nærmest
uavhengig av antall barn. Bemanningsreglene, som ikke er forskriftsfestet, men
ligger i en tolkningsuttalelse
fra Udir, tar hensyn til at barna kommer sammen med en omsorgsperson.
Likevel blir tilskuddene til de fleste private åpne
barnehager i dag beregnet ut ifra et gjennomsnittlig oppmøtetall over en gitt
periode. De enkelte kommunenes regler for gjennomsnittsberegning oppleves
vilkårlige, og er diskutert i mange tolkningsspørsmål mellom Statsforvalterne
og Udir. Variasjoner i oppmøtet har lite å si for driftskostnader. Men om
gjennomsnittsberegning av oppmøtetall likevel skal ha noe å si for tilskuddene,
må reglene for oppmøteberegning og -rapportering gis nasjonalt.
I dag er det dessuten kun tallet for antall godkjente
«plasser» i åpen barnehage som rapporteres i det sentrale statistikkverktøyet
for barnehagene. Faktisk oppmøte oppgis bare til kommunen for at tilskudd skal
beregnes. Dermed har ikke de nasjonale myndighetene gode nok verktøy for å
forstå forholdet mellom kostnad og nytte, noe som ender med at det generelle
tilskuddsnivået blir satt altfor lavt i forskriften.
Ikke glem de åpne barnehagene
IKOs barnehagenettverk har
tidligere advart mot å overse åpen barnehage når man lager
tilskuddssystemer for ordinære barnehager. Nå håper vi departementet og
politikerne tar åpen barnehage på alvor i den runden om tilskuddssystem som
ligger foran oss denne våren.
For selv om det glødende engasjementet hos driverne av åpen
barnehage lenge har vært nok, trenger de nå både mer anerkjennelse og bedre økonomiske
forutsetninger for å holde ut det verdifulle arbeidet sitt.