Foto: Studio Grand Ouest
«Negativ atferd» kan være et tegn på rom for demokrati
Debatt: Var alt var så mye bedre i skolen før?
Reagerer du på at elever viser fingeren til læreren eller
kaller hen «jævla morrapuler»? Da er du ikke alene. Dette er ikke noe de fleste
lærere setter særlig pris på. Men kan økt trakassering mot lærere også skyldes
andre ting enn at elevene har blitt verre?
Er det også noe bra med det vi ser i
skolen i dag?
Jeg tror det.
Må fortjene respekt
For å forstå hvorfor unger i dag lytter mindre på oss
voksne, må vi analysere den makten vi voksne har over barn og ungdom. I lange
tider har denne makten - og respekten - blitt sett på som en selvfølge. Slik er
det ikke lenger.
I dag må man fortjene den respekten man som voksen mener man
trenger for å lede. Makt og respekt kommer altså ikke bare av seg selv. Bare se
på Norge under korona-epidemien. Politikerne kom med påbud og regler, men som et
demokratisk land var motstemmene og den sivile ulydigheten relativt høy.
Lærere som blir mobbet av elever, kan ikke bare gå til
sin leder og be hen ordne opp. En lærer må innse at elevene ikke alltid godtar
den makten du har over dem. Da vil de gjøre opprør. De vil si og gjøre ting som
vil kunne redusere differansen i maktstyrke mellom dere.
Derfor bør man ikke
entre et klasserom før man vet man er i stand til å motstå det som kan komme.
Dette er den eneste måten man kan sikre trygghet for elevene på.
Om læreren er
usikker, hvordan skal da elevene kunne føle seg trygge?
Tydeliggjør hva som er forventet
Diskusjonen om lærere fysisk kan holde igjen elever er
interessant. Mange lærere ønsker å kunne gjøre dette, mens Barneombudet og
Elevorganisasjonen er kritiske. De vil heller at man fokuserer på relasjoner og
trivsel. Der er jeg helt enig. Men noen ganger må man som lærer tydeliggjøre
hva som er forventet, uten å usynliggjøre den som gjør noe galt.
Å ikke stoppe
elever som gjør ting som setter dem i dårlige situasjoner, er faktisk
omsorgssvikt. Et barn som føler seg sett og som blir møtt med omsorg, vil sette
pris på å bli stoppet. For det vet at du som lærer ønsker han eller henne like
mye i klasserommet som alle de andre.
Et tegn på demokrati
Når lærere ikke har et kritisk syn på egen makt, kan de
se på all opposisjon som en mangel ved barnet. Men noen ganger ligger faktisk
feilen i skolen, altså hos de med størst makt. Da kan «negativ atferd» som
banning, å nekte å klemme, å ikke ville holde hånden til medelever eller si
imot læreren, være et tegn på rom for demokrati. Barnet tør å gjøre opprør.
Før
var det ikke noe spørsmål om eleven ville, men i dag er eleven også en aktør
(Nordahl, 2002). I et slikt perspektiv har skolen mulighet til å se på seg selv
med et kritisk blikk: Er skolen alltid tilpasset alle og er alle dets regler
alltid velbegrunnet?
Kanskje har vi bare et mer demokratisk samfunn i dag.
Isåfall vil dette også gjenspeiles i skolen.
Å skape reflekterte og kloke barn,
krever mer enn boklig lærdom. Litt temperatur i klasserommet er kanskje også et
tegn på evne til kritisk tenkning og demokratisk medborgerskap?