– Regjeringen tvinger lokale politikere til å ta umulige valg
Debatt: – Når regjeringen lanserer reformer og løfter om styrking av skolen uten tilstrekkelige økonomiske bevilgninger, blir oppdraget vårt umulig.
Skolenes landsforbund Østfold ser med stor bekymring på de foreslåtte kuttene i fylkeskommunen, der over 160 millioner kroner skal spares på skole og opplæring de kommende årene. Når regjeringen lanserer reformer og løfter om styrking av skolen uten tilstrekkelige økonomiske bevilgninger, blir oppdraget vårt umulig. Elevene får ikke undervisningen de har krav på, og lærere presses stadig hardere.
Skolenes utfordringer handler ikke om at vi ikke vil gjøre jobben vår, men om at tid og penger rett og slett ikke strekker til. Når skal regjeringen og Stortinget virkelig forstå alvoret i det vi, som står i førstelinjen, prøver å formidle? Vi tvinges nå inn i sko som er flere størrelser for små, og det begynner å gjøre vondt. Vår uro og bekymring blir stadig feid til side – som om vi er en gjeng klagere som heller burde bruke all vår tid og energi på kjerneoppgaven vår: Å drive skole.
Men tro oss, det er nettopp det vi ønsker! Men faktum er at det er derfor lærere, rektorer og andre slutter: De opplever at de ikke lenger kan stå inne for en situasjon som svikter elevene. Skolen er i ferd med å bli som et synkende skip, der vi er låst til masta uten ressurser til å holde det flytende.
– Vi trenger øremerkede midler
Regjeringen løfter frem en mer praktisk og tilpasset skole, noe som er avgjørende for elevenes læring og trivsel – og musikk i våre ører. Men hvordan kan vi gjennomføre dette når praktisk undervisning krever ressurser vi ikke har? Det er på høy tid at det bevilges mer penger – øremerkede penger – så de faktisk kommer dit det er ment. Det må også bevilges penger slik at intensjonen om å være tettere på faktisk lar seg gjøre. Kommer pengene, ordner vi resten!
Når regjeringen velter ansvaret over på lokale politikere, tvinges de til umulige valg mellom nødvendige tjenester. Skal man for eksempel spare på helsearbeidere i skolen, kutte antall miljøterapeuter eller redusere psykososial oppfølging? De må velge mellom pest eller kolera. Konsekvensen blir at det viktige laget rundt eleven svekkes. Skolen kan ei heller oppfylle sitt samfunnsoppdrag.
Ingen er tjent med at yrker blir satt opp mot hverandre. Er det ene viktigere enn det andre? Vi sparer oss til fant. Når ressursene blir knappe, oppstår splid. Er det virkelig slik vi vil ha det? Det er flaut at de som styrer økonomien ikke ser konsekvensene av sine vedtak. Norge er blant verdens rikeste land, men likevel virker det som om vi graver oss ned. Problemer skyves fremfor å løses. Det er på tide at noen tar ansvar.
En sterk fellesskole krever helsesykepleiere, miljøarbeidere og lærere med tid til å støtte elevene, både faglig og sosialt. Spesielt i et grenseområde som vårt, med økt kriminalitet og utenforskap, er forebyggende arbeid helt essensielt. Uten tilstrekkelige ressurser kan vi ikke sikre at barn og unge blir trygge og inkluderte samfunnsborgere. I stedet vokser utenforskap og utfordringer tidlig, og skolene står uten støtteapparatet som trengs for å møte dem.
Det er i skolen den forebyggende jobben kan gjøres, men dette må gjøres på et tidlig tidspunkt. For at dette arbeidet skal bli tilfredsstillende, må ressursene være til stede på skolen, sammen med teamet rundt eleven. Det kan ikke være sånn at pengene skal styre om elevene får det tilbudet de har krav på, både det faglige, men også psykososial oppfølging. Det er lettere å luke litt ugress istedenfor å kappe ned svære trær og deres endeløse mørke røtter.
Når kutt truer fag som Yrkesfaglig fordypning (YFF), mister vi også kontakten med næringslivet, noe som gjør det vanskeligere for elevene å få læreplasser og komme ut i jobb. Hvis disse kuttene gjennomføres, vil flere elever stå uten læreplass, og det blir vanskeligere å rekruttere lærebedrifter. Dette rammer hele Østfold fylkeskommune, som ikke tåler at flere faller utenfor og ikke bidrar til samfunnets skatteinntekter.
På tide å innse alvoret
Det er på tide at regjeringen innser alvoret. Vi kan ikke drive skole på vilkår der vi må kjempe mot hverandre om knappe ressurser. Norge er et av verdens rikeste land. Da må vi også investere i fremtiden vår – i skolen og i elevene. Regjeringen må bevilge de nødvendige midlene og ta sitt ansvar, slik at vi kan sikre en trygg, inkluderende og faglig sterk skole for alle – også i Østfold.
Nå sparer vi oss til fant. Ja, når krybben er tom, bites hestene. Er det det vi vil? Husk: Det er for sent å snyte seg når nesa er vekk.
*) Dette innlegget er tidligere publisert i sa.no 29.10.2024.