Ill.foto: Mostphotos
Hva er barndommen verdt?
Debatt: – Ambisjonen om at barnehagen skal anerkjenne barndommens egenverdi er i varierende grad til stede i partiprogrammene for høstens stortingsvalg.
Politikk som
omfatter små barn, gjør ofte barna til del av et økonomisk regnestykke der det
som teller, er den langsiktige nytteverdien av å «investere i en god barndom». Samtidig
er det bred politisk enighet om at barndom er mer enn forberedelse til
voksenlivet. I barnehagens formål – enstemmig vedtatt på Stortinget – heter det
at «barnehagen skal anerkjenne barndommens egenverdi».
Jeg har
undersøkt og sammenlignet hvordan ambisjonen om å anerkjenne barndommens
egenverdi kommer til syne i partiprogrammene som skal vedtas i løpet av våren.
Konklusjonen er at denne ambisjonen ikke er iøynefallende, men den er heller
ikke usynlig.
Barndommens egenverdi
Tre av partiene
sier eksplisitt at de vil hegne om barndommen. Senterpartiet mener «barnehagene
skal bygge på en grunnleggende respekt for barndommens egenverdi». KrF understreker
at barnehagen ikke skal være skole, «men la barn være barn». MDG bruker store
bokstaver og utropstegn: «LA BARNA LEKE! Å være barn har en unik egenverdi. Det
er ikke et mål at barna våre så raskt som mulig skal bli effektive, flinke unge
voksne.» Formuleringen kan leses som kritikk av en samfunnstrend, men også som posisjonering
overfor politiske motstandere.
Høyre og FrP sier
ingenting om barndommens egenverdi. Derimot er skoleforberedelse framtredende i
deres programmer. FrP sier det slik: «Vi stiller oss positive til lese- og
skriveopplæring i barnehagene». Formuleringen framstår som uforpliktende, og spørsmålet
er om dette primært er et signal om at hvis Høyre vil ha mer skole inn i barnehagen,
er det greit for FrP. Høyre beveger seg riktig nok ikke så langt unna
barnehagens pedagogiske tradisjon som FrP åpner for.
Andre partier skriver
indirekte at de er opptatt av barns liv her og nå, ikke bare i framtiden.
Venstre legger vekt på «opplevelsen av å være del av et fellesskap» og
barnehagen som «en trygg arena for lek og læring». Også Arbeiderpartiet og Rødt
er opptatt av trygge rammer for barna.
Investeringslogikken,
der man er opptatt av den økonomiske avkastningen av gode barnehager, er blitt
mindre framtredende. I programmene for 2021–2025 skrev både Arbeiderpartiet og
KrF om å investere i de yngste barna. Dette er nå tatt ut. Det kan tyde på at
det i dag ikke er like nødvendig å bruke en økonomisk retorikk for å legitimere
at det er verdt å bruke ressurser på barnehager.
Lekens plass
Om leken
forstås som verdifull i seg selv eller som middel for å oppnå noe annet, sier
noe om hvorvidt man er opptatt av barndommens egenverdi eller barndom som
forberedelsesfase.
Høyre går
lengst i forståelsen av lek som noe som kan brukes målrettet. De skiller seg
fra de andre partiene ved å ville endre rammeplanen og gjøre lekbaserte
læringsaktiviteter obligatoriske, «samtidig som det skal være nok tid til fri
lek». Den instrumentelle tilnærmingen til lek – med vekt på hva som kan oppnås
«gjennom lek» – finnes også hos Arbeiderpartiet, FrP og KrF. Hos de øvrige
partiene løftes leken fram som viktig i seg selv. Rødt slår fast at «barn i
barnehagen skal få leke», Venstre at «barn skal ha frihet til å leke», mens MDG
vil «beskytte barns frie lek i barnehagen». For Senterpartiet er barnehagens
viktigste oppgave å fremme lek og sosialisering, mens SV vil gi «større rom for
trivsel, lek og mestring både i barnehagen og skolen».
Tiltro til fagfolk
Partiprogrammer
kan ikke favne alt som er viktig. Det ville være mer bekymringsfullt om de
inneholdt detaljerte føringer for barnehagen. Det som betyr noe, er at politikerne
sørger for tilstrekkelig bemanning og har tillit til barnehagelærernes kompetanse.
Arbeiderpartiet,
Senterpartiet, Rødt, KrF og MDG vil styrke bemanningen i barnehagen. KrF, Arbeiderpartiet
og Rødt vil sikre en økt andel barnehagelærere. Venstre og Senterpartiet er
opptatt av rekruttering, mens MDG, Arbeiderpartiet, Senterpartiet og Høyre vil
heve kompetansen gjennom etter- og videreutdanning. Hva SV vil, er litt uklart.
De skriver at det skal være «tilstrekkelig kompetente lærere, barnehageansatte
og øvrig støttepersonell» i skole og barnehage, men der de peker på «lærere» i
skolen, nøyer de seg med å vise til «ansatte» i barnehagen. FrP nevner verken
bemanning eller kompetanse. Fremskrittspartiets barnehagepolitikk framstår mest
av alt som næringspolitikk. I deres program handler det meste om å legge
forholdene til rette for private aktører.
Når det gjelder
tiltroen til barnehagelærernes kompetanse, er det tydelige forskjeller. MDG og Senterpartiet
vil sikre barnehagens metodefrihet og handlingsrom, mens Høyre viser stor vilje
til detaljstyring gjennom innføring av kvalitetsverktøy. Venstre taler med to
tunger: Der de vil bevare lærernes metodefrihet i skolen, vil de i barnehagen
støtte «pedagogiske opplegg som skaper mer robuste barn», altså tiltak som
griper tungt inn i barnehagenes metodefrihet.
Man kan undre seg over hvorfor
Venstre ikke har samme tillit til barnehagelærere som til grunnskolelærere. Noe
av det samme ser vi i Arbeiderpartiets program. Der de i barnehagepolitikken nøyer
seg med å si at «minst halvparten som jobber med barna skal være
barnehagelærere», vies lærere i skolen betydelig oppmerksomhet. Arbeiderpartiet
vil gjenreise respekten for læreren og gi lærere både tid og tillit til å være
gode lærere for elevene. Men hva med respekten for barnehagelærerne?
Omsorg for små barn
Tatt i
betraktning at barnehagen er et heldagstilbud for svært små barn, er det
påfallende at omsorg er så godt som fraværende i partiprogrammene. KrF er det
eneste partiet som er opptatt av barnehagens ansvar for å «gi trygg og god
omsorg». Omsorg er nevnes hyppig også i de andre programmene, men da handler
det om eldreomsorg, kriminalomsorg og omsorg for barn i barnevernet, ikke for
barn i barnehagen.
Tid til å hente seg inn
Er det en glipp
at omsorg er glemt? Er politikere i stand til å forholde seg til lek på en måte
som ivaretar et barneperspektiv, ikke bare et nytteperspektiv? Er det tilsiktet
at barnehagelærere ikke vises samme tillit som lærere i skolen?
Partiene har
tid til å hente seg inn. Min oppfordring er at de før de på vårens landsmøter skal
vedta sine partiprogrammer, tenker gjennom hvordan de vil at deres politikk
skal gjenspeile ambisjonen om å anerkjenne barndommens egenverdi.