Å ta avskjed med elever og barnehagebarn kan være tøft. – De som har skolestartere og avgangsklasser kan trenge ekstra omsorg fra kollegaene sine i disse dager, sier forsker.
Før sommerferien er det mange lærere som har emosjonelle avslutninger med elevene sine. For lærere som har avgangsklasser kan avslutningene være tøffe. Forsker og tidligere allmennlærer, Cecilie Pedersen Dalland, oppfordrer lærere til å ta vare på kollegene sine etter sommeravslutningene
Annonse
– For noen lærere kjennes det som en sorg, et tap, å si farvel til klassen sin, sier Dalland.
Dalland er professor
ved lærerutdanningen på Oslo Met. Og hun mener en av årsakene til at avslutningen kan være
tøffe, er bekymring for framtida.
– Hvis du har elever du er bekymret for kan det være tøft å se
dem gå videre. Du må jo bare håpe at eleven får den hjelpen og støtten den
trenger ved den nye skolen og av den neste læreren,
sier Dalland.
Annonse
Knytter nære bånd til barna
Dalland mener det er naturlig at lærere opplever en sorg når barna slutter i barnehagen eller elevene går over til ungdoms- og videregående skole.
– Lærere og barnehagelærere tilbringer mye tid med barna, og da
knytter man bånd. Plutselig skal man ikke se dem lengre, da er det naturlig å
oppleve et savn, sier Dalland.
Men det er ikke bare de voksne som kan kjenne på sorg og savn etter avslutningene. Det samme gjelder for barna.
– Noe er over, og man er utrygg på hva som venter. Den følelsen
har jo barna også. De vet ikke hva som venter dem, hvordan den nye skolen eller
læreren er, sier Dalland.
Hennes råd i disse skoleavslutningstider er å ta vare på
hverandre. I tillegg kan man minne seg på om at sørgmodigheten går over.
– Til høsten får lærerne en ny klasse og elevene en nye lærere.
Tidligere elever og lærere kan ligge i bakhodet, men savnet blir mindre, sier
Dalland.
Dalland mener barnehagelærere og lærere kan ta det som et kompliment at de blir savnet.
– Det å bli savnet som lærer er hyggelig. Da vet vi at vi har gjort en
god jobb og skapt gode og trygge relasjoner til elevene.