– Mange foresatte møter er opplært til å høre og forstå alle barnas følelser, uten å korrigere dem, skriver Tonje Thuen.
Foto: Privat
Oppvekst i individets tid
Debatt: – De fleste trenger å lære at trivsel oftest kommer gjennom å streve seg fram til mestring, ikke omvendt. I skolen, og i livet ellers.
For noen uker siden skrev jeg en
kronikk som har fått en del oppmerksomhet (TV2.no, 25. januar). Den
handlet om de økende mobbetallene og min egen fortvilelse over manglende evne
til å gjøre noe med disse (tv2 25.01.) Jeg ba om hjelp fra foreldrene til å få
ned tallene. Jeg ønsket meg et kollektivt løft, en landsby, at alle tar ansvar
for fellesskapet – i form av større fokus på de andre framfor på seg selv, og
en nyansering av mobbebegrepet. Ganske mange har gitt uttrykk for at de var
enige med meg. Noen synes jeg bagatelliserer. Andre igjen synes det er viktig å
plassere dette ansvaret hos skoleeier.
Jeg har tenkt mye på dette, særlig når det
gjelder til å plassere ansvaret. Prinsipielt er jeg enig i at dette er
skoleeieres ansvar, og i skolene er vi selvsagt i gang med både å kartlegge
elevene og sette inn påkrevde tiltak. Ingen av oss forventer heller at det
kommer ferdig oppdratte barn inn døren, slik det innimellom påstås (Aftenposten
10.02.).
Det handler om mer enn skolen
Parallelt med dette arbeidet klarer jeg ikke
helt å fri meg fra tanken om at dette handler om noe mer enn bare skolen. Jeg
lurer på om vi rett og slett er symptombærere for noe større, for et
samfunnsproblem.
La meg illustrere hva jeg mener. Jeg har fire
barn, mellom 22 og 9 år. Da den eldste gikk i barnehagen, kunne jeg levere,
hente – og hørte ingenting imellom, takk og pris. Da den yngste begynte i
barnehagen, var det kommet en app som kunne fortelle meg når jeg hadde levert
og hentet. Heldigvis, i tilfelle jeg skulle komme til å glemme det selv. I
appen kunne man finne bilder, årshjul, meldinger, beskjeder, info fra dagen. Nå
vet jeg at appen også kan gi info om når barnet har sovet, spist, bæsjet og
vært ute. Hvem barnet har lekt med. Hva de har gjort.
I skolen var det omtrent det samme. Det eldste
barnet gikk til og fra skolen selv, og kom hjem med en lekseplan i sekken. Da
det yngste barnet begynte på skolen, var han den eneste i klassen som gikk hjem
på egen hånd. Vi får lekseplan i sekken, på mail, og nå her også heldigvis på
en egen app, hvor vi i tillegg får en hel del annen info.
Poenget mitt er dette: Vi tar alle, både
ansatte, foresatte og barna selv, del i en omfattende informasjons- og
oppfølgingsgalopp i oppdragergjerningen. For meg er det ganske uklart både hvor
den kommer fra, hva som er hensikten med den, og hvem den er til for. Trenger
vi foresatte all denne informasjonen? Er dette hensiktsmessig ressursbruk av de
ansatte i skole og barnehage? Og ikke minst: hjelper det barna våre at vi får
den? Kombinert med det enorme fokuset dagens foreldre opplæres til å ha på å
møte barnets følelser, blir det for mange vanskelig å utøve en mer intuitiv
oppdragelse, med naturlige grenser, krav og korrigeringer av barnas oppførsel
og opplevelser.
Tilfredsstilling av behov
I skolen, som tidligere først og fremst
representerte et fellesskap, utspiller dette seg nå som en hel del individuelle
behov som til enhver tid må tilfredsstilles. Marte kan ikke snakke høyt på
mandager, da er hun ofte sliten etter helga. Petter jobber best hvis han alltid
får sitte helt bakerst i klasserommet, ved vinduet. Jenny må få et eget rom å
spise lunsj i, helst sammen med to utvalgte bestevenninner. Ole må gå tidlig
hver onsdag, for han skal på fotballakademi, men vi regner selvsagt med at det
ikke går utover karakterene hans. Jenter kan ikke ha svømming sammen med resten
av klassen, det oppleves ubehagelig for dem (NRK nyhetsmorgen 13.02.). Alle
elever bør få beholde mobilen sin på skolen, det handler om deres medbestemmelsesrett
(Elevorganisasjonen
07.02.).
Jeg tror mange foresatte møter barna sine på alt
dette nettopp fordi de er opplært til å høre og forstå alle følelsene
deres, uten å korrigere dem. I tillegg har de helt siden barna var små forsøkt
å være flinke foreldre, som følger med på absolutt alt som skjer i barnets
hverdag på skolen og i barnehagen. Summen av dette blir at vi er ferd med å
oppdra en hel generasjon hjelpeløse barn, som dyttes og bæres gjennom barndom
og skolesystem av alle rundt seg, med tiltak og oppfølging og individuell
tilrettelegging, men som i den andre enden blir ute av stand til å klare seg på
egen hånd eller bidra til fellesskapet.
Denne utviklingen viser seg også på mange andre
områder enn i skolen – det være seg i helsevesenet, i trygdesystemet, i
antallet unge uføre som skyter i været, i økt diagnostisering og påfølgende
sykeliggjøring. Kort sagt tror jeg vi er i ferd med å skape en velferdsstat
preget av empatidrevne bjørnetjenester. Og bare for å understreke dette nok en
gang: jeg snakker ikke om de alvorlige tilfellene her. Av mobbing, av
systemsvikt, av sykdom, av manglende hjelp og tiltak. For de finnes fortsatt.
Men dilemmaet vårt for fremtiden blir i større grad å skille
hvem som er hvem: Hvem trenger tiltak, støtte, hjelp, oppfølging? De fleste
gjør ikke det. De fleste trenger å innimellom flytte fokus litt vekk fra seg
selv, og over på de andre. De fleste trenger å jobbe med fag, framfor egne
følelser. De fleste trenger å lære at trivsel oftest kommer gjennom å streve
seg fram til mestring, ikke omvendt. I skolen, og i livet ellers.