Ill.foto: Mostphotos
Barnas stemmer om trivsel: Hva skal til for å ha det bra?
Fagartikkel: 81 elever har delt tankene sine omkring hva de trenger for å ha det bra i livet.
Hva
trenger barn for å ha det bra i livet sitt? Spørsmålet var utgangspunktet for
workshops gjennomført i forbindelse med evaluering av et undervisningsopplegg i
livsmestring. Gjennom spørreskjema, gruppearbeid og kreative prosesser delte 81
elever sine tanker om temaet.
Undersøkelsen
inkluderte alle elevene i to 6.- og 7.-klasser. De startet med å svare på et
spørreskjema om «Hva skal til for at barn på din alder skal ha det bra i
livet sitt?» med underspørsmål relatert til familie, skole, venner og
fritid. Svarene ble levert skriftlig og senere supplert med gruppeprosesser for
å prioritere de viktigste temaene. Barnas perspektiv gir interessante og
viktige svar på spørsmålet.
Familie og venner – nøkkelen til trivsel
Ifølge
barna er familien selve grunnmuren for barns trivsel og utvikling. Mange
uttrykte at for å ha det bra i familien, må man ha snille foreldre som stiller
opp og er glade i barna sine. De framhevet hvordan det å føle seg sett og
ivaretatt i familien gir trygghet. En beskrev det slik: «For at man skal ha det
bra i familien må man ha snille foreldre.» En annen la til at det var viktig at
«familien er der for deg» og at «alle er glade i hverandre».
Mange sier de ville
betro seg til foreldrene dersom de hadde problem: «Hvis det er noe alvorlig,
snakker jeg med mamma.» De bekreftet dermed Ungdatas funn om at flertallet av
norske tenåringer har et tillitsfullt og nært forhold til foreldrene (Bakken, 2024).
Når barna beskrev hva som skaper trivsel på skolen, framhevet de relasjonene
til andre elever. Å ha en god venn er sentralt. Flere poengterte også at å
unngå mobbing og føle seg inkludert i lek og aktivitet bidrar til trygghet og
glede. En elev understreket viktigheten av å «ha venner og ikke bli plaga eller
mobba», mens en annen la vekt på at «man får være med på leker». Vennene bør
være pålitelige, snille og trygge.
En elev understreker at vennene skal være
«trygge å snakke med, og hvis noen forteller noe hemmelig, skal ikke vennene si
det videre». Andre poengterte at det å kunne være seg selv og føle seg
akseptert blant vennene var avgjørende for å ha det bra: «At man kan stole på
dem og er seg selv.» Ungdata (Bakken, 2024) viser at 88 prosent har en
fortrolig venn. Barna i vår studie understreker denne fortroligheten med «at
vennene ikke er fake!»
Å snakke om problemer
De
fleste var enige i at de ville snakket med en voksen dersom de opplevde noe
vanskelig. Foreldrene er de viktigste. En elev skrev: «Jeg kan stole på mamma
og pappa, og de er kjempesnille og hjelpsomme», mens en annen forklarte at hen
snakker med mor eller far, «men noen ganger vil jeg bare være for meg selv.»
Noen
skrev at de ikke ville dele problemer med noen voksne. Dette var hovedsakelig
knyttet til at de ikke klarte det, eller at de rett og slett ikke ville. Flere
beskrev at det føltes flaut å snakke om vanskelige ting, eller at de ønsket å
holde det hemmelig. Én elev forklarte at «det er litt vanskelig å snakke med
noen om det hvis man er trist.» Det var også enkelte som uttrykte at de ikke
ville si noe til noen fordi de mente at ingen brydde seg, eller at de ikke
likte at andre brydde seg.
Venner
framstod som viktige samtalepartnere når de opplevde vanskeligheter. Flere mente
at vennene ofte forstod dem bedre enn voksne. En sa det så enkelt: «Han er jo
vennen min.» Samtidig var det noen som uttrykte skepsis. Dette handlet i stor
grad om frykt for at vennene skulle røpe hemmeligheter, eller at vennene selv
kunne være kilden til problemene. En elev påpekte at «det kan være vanskelig å
holde det hemmelig,» mens en annen la til at «det er som oftest vennene som
gjør det.»
Grunner til at barn ikke har det bra
Utenforskap
var den dominerende forklaringen på hvorfor noen barn sliter. Vanskeligheter
med å bli inkludert i lek og aktivitet og å stå alene i friminuttene mente de
kunne føre til at barn får problem. Mange mente mobbing, baksnakking og utestenging
kan gjøre livet vanskelig. Noen påstod at problem ofte skyldes ustabile
vennskap eller mangel på tillit. Det kan være «venner du ikke kan stole på», og
utfordringer som «baksnakking» og «å bli kalt taper og ikke være populær.»
Når
vennskap bryter sammen, kan barn ha «kjærlighetssorg med venner.» Dette
understreker hvor dyptgripende vennskapsrelasjonene er.
Selv
om relasjoner var viktigst for trivsel og utvikling, mente mange også at skolestress
er en årsak til barns problemer. Lange og krevende dager kan gjøre barn slitne «for
det er ikke bare voksene som blir sliten etter en lang hverdag». Leksefri ble
etterlyst «fordi vi har ingen tid til å være sosial på grunn av all energien
som går til skole og lekser.»
Hvorfor nevnes læreren så sjelden?
Lærere
ble sjelden nevnt som en elevene ville betro seg til. Dette ble videre
utforsket i møter med elevrådene. Elevene forklarte at det kunne føles
ubehagelig hvis læreren, som de møter daglig, visste for mye om barns personlige
problemer. Noen mente elevene kunne være redde for å bli sett på som «snitcher»
hvis de kontaktet lærere. Det var stor enighet i elevrådene om at læreren må
være til å stole på. En god lærer er en som smiler, viser at han bryr seg og
«ikke si[er] at dette tåler du, men lytte om man er lei seg».
Avslutning
Barna
i studien viser oss hvor viktige foreldrene fortsatt er for dem. De befinner
seg i en livsfase hvor det forventes opposisjon og løsrivelse fra foreldrene,
men ifølge Padilla-Walker et al (2022) er dette en stereotypi som ikke støttes
av forskning.
Fasen må forstås som gjensidige forhandlinger og utforskninger
som medfører restrukturering av foreldre-barn-relasjonen med høyere grad av
autonomi, men fortsatt kjennetegnet av nærhet. Barna i studien viser oss også viktigheten
av nære vennskap. Bekymring for å bli utestengt fra jamnaldringsfellesskapet er
framtredende. Lærere har[1] en sentral rolle her som
tilretteleggere for «omsorgsfulle kameratrelationer» (Norgren-Hansson, 2024).
Litteratur
- Bakken,
A. (2024). Ungdata 2024. Nasjonale resultater. [NOVA Rapport
6/24]. https://hdl.handle.net/11250/3145138
- Norgren Hansson, M. (2024).
Berättelser om omsorg. Omsorgsetikens kitiska potensial i skolans värdeförmedlingsuppdrag.
[Doktorgradsavhandling]. Umeå Universitet.
- Padilla-Walker, L. M.,
Jankovich, M. O. & Son, D. (2022). Parenting Adolescents. I Morris, A.S.
& Mendez Smith, J. (Red.), The Cambridge Handbook of Parenting:
Interdisciplinary Research and Application (pp. 236–258). Cambridge
University Press.
[1]
https://umu.diva-portal.org/smash/get/diva2:1830025/FULLTEXT01.pdf
- Studien er basert på kvalitative intervju med sjetteklassinger og er dermed
svært relevant i denne sammenhengen