Hva slags oppførsel kan forventes fra barn og ungdom i bibliotek og i klasserom?
Ill.foto: Joakim S. Enger
Det trengs en landsby for å oppdra et barn
Debatt: – Barn og ungdom blir ikke den beste versjonen av seg selv dersom de er omgitt av voksne som kvier seg for å sette grenser for dem.
Tidligere kulturminister Valgerd Svarstad Haugland fremhevet Josef i Bibelen,
som den første moderne forelder. Josef tok ansvar for et barn, Jesus, som ikke
var hans eget barn. Bibelen forteller at Josef først ville skille seg fra sin
forlovede, Maria, da han fikk vite at Maria var gravid. En engel fortalte Josef
hvilket ansvar som påhvilte ham, og Josef var et voksent og ansvarlig menneske.
Lærere tar ansvar for oppdragelse av barn, som ikke er deres egne. Men
samfunnet er ikke lenger et fellesskap av voksne, som tar ansvar for å oppdra i
fellesskap barn, som ikke er foreldres egne. Dagens foreldre tar ansvar for
egne barn og bonusbarn, partneres barn, men de tar ikke ansvar for flokken av
andres barn. «It takes a village to raise a child».
Mennesker er flokkdyr, og ønsker å danne og være del av bærekraftige, gode
felleskap. Skole, biblioteker og organisasjonsliv er institusjoner, som legger
til rette for bærekraftige felleskap. Barn og ungdom i Norge trenger imidlertid
hjelp fra voksne som vil dem vel, voksne som tør å være del av en landsby, der
voksne tør å hysje på og på andre måter irettesette både egne og andre
foreldres barn.
Debatten om et bibliotek bør være arenaer der barn og ungdom får utfolde seg
slik de selv ønsker, være en arena for lesero og stillhet eller begge deler
samtidig, ble startet av Sanna Sarromaa i et avisinnlegg etter et besøk på
Lillehammer bibliotek. 1. august diskuterte Sarromaa med psykolog Per-Willy
Mørch i NRK Dagsnytt atten barneoppdragelse og hva slags oppførsel som kan
forventes fra barn og ungdom i bibliotek og i klasserom.
Noen barn og ungdommer trenger fellesskap lagt til rette for av ansvarlige
voksne mer enn andre. Sarromaa forsøkte å heve diskusjonen til også å handle om
hvordan bibliotek med lesero og muligheter for å kunne konsentrere seg, er en
forutsetning for sosial utjevning og sosial mobilitet. Barn og ungdom, som bor
med mange søsken i trange leiligheter, kan ikke finne lesero og mulighet til å
konsentrere seg om skolearbeid, utdanning eller bare lesning, i leiligheter der
de bor.
Programlederen i NRK avviste Sarromaas forsøk på å fremheve betydningen av
lesero og mulighet til å konsentrere seg om lesning for barn av foreldre som
bor trangt, og særlig barn og ungdom med minoritetsbakgrunn, som nettopp ofte
må dele soverom med flere søsken.
«Kjeftekjerringa i nabolaget»
Sanna Sarromaa trakk frem betydningen av at landsbyen, fellesskapet av voksne,
som før turte å hysje på eller på andre måter irettesette andre foreldres barn,
var blitt borte. Før fantes på godt og vondt, et fellesskap av voksne som
brydde seg tilstrekkelig, til at de turte å ta belastningen ved å irettesette
andre foreldres barn. Tidligere statsminister Gro Harlem Brundtland etterlyste
på 1990-tallet «nabokjerringa», og oppfordret voksne til å tørre å
blande seg inn og å bry seg, også om barn som ikke var deres egne.
Gro Harlem Brundtland sa også at «alt henger sammen med alt», og det gjør det
jo. Barn og ungdom trenger fellesskap i det virkelige liv, IRL, og ikke bare
digitale fellesskap og sosiale medier. Barn og ungdom trenger voksne, som tør å bry seg, og som tør å være de voksne, som kan legge til rette for at
felleskap for barn og ungdom oppleves som inkluderende, også for barn som har
det vanskelig, og for barn som bor trangt.
Programlederen i NRK konfronterte Sarromaa med at hennes synspunkter ville lede
barneoppdragelse tilbake til da barn ble fysisk avstraffet og barn bare skulle
synes, men ikke høres. Må enhver innsikt om at den frie oppdragelsen kan ha
svakheter ved seg og uforutsette blindsoner, nødvendigvis lede til en «slippery
slope» mot autoritær kadaverdisplin?
Veien fra barn til voksen går gjennom å utvikle evnen til å skape gode
relasjoner til jevnaldrende, og ved å skape og selv ta del i sosialt
bærekraftige fellesskap med andre. Det trenger barn og ungdom hjelp av voksne
som vil dem vel, for å lykkes med. Barn og ungdom trenger grensesetting for å
kunne bli den beste versjonen av seg selv, og kunne bli i stand til være mot
andre, som de vil at andre skal være mot dem.
Hjerner under ombygging
Barn og ungdom har hjerner under ombygging, de mangler selvinnsikt,
impulskontroll og selvdisiplin, og de har ikke ferdig utviklete empatiske evner før i
midten av 20-årene. Barn og ungdom vet ikke alltid selv hva som er best for dem
selv. Barn og ungdom blir ikke den beste versjonen av seg selv, dersom de er
omgitt av handlingslammete voksne, som kvier seg for å sette grenser for dem.
Individualisme er for de som kan, fellesskapet er for alle. Likevel trenger
alle barn og ungdom, også de mest ressurssterke, fellesskapet i det virkelige
liv, IRL, mer enn tilhengere av rådende ideologi i barneoppdragelse; ekstrem
individualisme ledsaget av et økende omfang av rettigheter, er i stand til å
erkjenne. I velfungerende samfunn så kan ikke landsbyen bestå bare av lærere alene.
Flere
må tørre å gjøre som Josef, ta ansvar også for barn som ikke er deres egne, og
ikke bare egne barn og bonusbarn.