Udir bør innføre strengere restriksjoner på hjelpemidler under eksamen i fremmedspråk
Debatt: – Færre hjelpemidler ved eksamen i fremmedspråk vil gi mer en rettferdig vurdering av elevens faktiske språkferdigheter.
Eksamensperioden er rett rundt hjørnet, og i denne sammenhengen ønsker vi å ta opp et viktig tema som ble belyst av flere fremmedspråklærere i en artikkel publisert i Utdanningsnytt den 31. mars i fjor.
Der rettet en gruppe erfarne fremmedspråklærere ved videregående skoler en åpen appell til Utdanningsdirektoratet angående den nye skriftlige eksamensformen i fremmedspråk. I et åpent brev uttrykket de bekymring over en stor del av hjelpemidler som er tillatt under fremmedspråkeksamen og argumenterer for behovet for endring.
Eksamen i fremmedspråk er ment å måle elevens evne til å forstå, bruke og kommunisere på det aktuelle språket. Likevel, med den nåværende praksisen med omfattende tilgang til hjelpemidler som tekster, lærebøker og egne notater, hevder lærerne at eksamensformen ikke lenger reflekterer elevenes reelle kommunikasjonskompetanse.
En av hovedbekymringene er muligheten for avskrift og manglende evne til å skille mellom elevens egne ferdigheter og kopierte tekster. Dette undergraver integriteten til vurderingsarbeidet og fører til urettferdighet i karakterfastsettelsen. Dette er noe vi også ser og erfarer i arbeidet vårt; når elever har tilgang til tidligere nevnte hjelpemidler, svekkes motivasjonen deres for å lære og utvikle reelle språkkunnskaper.
De påpeker at ved bruk av hjelpemidler, fjernes også motivasjonen
for elevene til å virkelig lære språket og bygge opp sitt eget ordforråd og
språklige ferdigheter. Eksamen bør ikke bare være en test av hukommelse, men
heller en evaluering av elevens evne til å anvende språket i autentiske
situasjoner og uttrykke seg selv kreativt og nøyaktig.
Basert på våre erfaringer som fremmedspråklærere støtter vi
fullt ut deres forslag om å begrense tilgangen til hjelpemidler under eksamen,
med kun tillatelse av et ordbokverktøy som Ordnett. Vi er også enige at dette
vil bidra til å gjenopprette integriteten til eksamensprosessen og fremme en
mer rettferdig vurdering av elevens faktiske språkferdigheter. Dette vil også
oppmuntre elevene til å ta ansvar for sin egen læring og motivere dem til å
utvikle seg som aktive språkbrukere.
Det er verdt å merke seg at språktester, som fransk DELF,
tysk Zertifikat Deutsch og spansk DELE, også utføres uten hjelpemidler. På
Akademiet Drammen vgs har vi forsøkt å teste elevenes språkferdigheter i fransk
ved å gjennomføre DELF-testene uten hjelpemidler. Resultatene viser at elevene
gjør færre feil på både muntlige og skriftlige eksamener når de blir testet i
reelle kommunikasjonssituasjoner.
I lys av disse argumentene oppfordrer vi Utdanningsdirektoratet til å revurdere den nåværende praksisen og innføre strengere restriksjoner på hjelpemidler under fremmedspråkseksamen. Dette vil ikke bare sikre en mer rettferdig og nøyaktig vurdering av elevens ferdigheter, men også oppmuntre til en dypere og mer meningsfull læringserfaring for elevene.