Ill.foto: NTB / Gorm Kallestad
Stortinget forbød skolegudstjenester i 2023
Debatt: – Loven forbyr forkynnelse i opplæringen, og Den norske kirke definerer skolegudstjenester som forkynnende. Likevel skriver Udir fortsatt at slike aktiviteter er tillatt innenfor skoletiden.
I 2023 vedtok Stortinget en ny opplæringslov som
trådte i kraft 1. august 2024. En endring i denne loven er innføringen av §
14-5, som slår fast: «Opplæringa skal ikkje vere forkynnande.» Dette
representerer et generelt forbud mot religiøs og livssynsmessig forkynnelse i
all opplæring og gjelder all opplæring i skolen. Det er ingen unntak i denne
bestemmelsen.
Den norske kirke bekrefter
selv at skolegudstjenester er forkynnende. I sin presentasjon av
skolegudstjenester skriver de: «En skolegudstjeneste er utøvelse av religiøs
praksis, der det kirkelige og kristne uttrykk, form og innhold kommer til
uttrykk. (...) En skolegudstjeneste er per definisjon trosutøvende og
forkynnende.» Dette innebærer at skolegudstjenester, slik de praktiseres i
dag, faller inn under det nye forkynnelsesforbudet i opplæringsloven.
Til tross for dette har Utdanningsdirektoratet
(Udir) oppdatert sin veileder om skolegudstjenester med nye lovreferanser per
1. august 2024, hvor det fortsatt åpnes for at skoler kan arrangere
skolegudstjenester. Veilederen konstaterer riktignok at «Skolens
undervisning og aktiviteter skal ikke være forkynnende. Det står i
opplæringsloven § 14-5.» Likevel sier den tidligere at «Det er skoleeier
som avgjør deltakelse på skolegudstjenester» og at «Skolen skal gi
elevene historisk og kulturell innsikt og forankring, og bidra til at hver elev
kan ivareta og utvikle sin identitet i et inkluderende og mangfoldig
fellesskap. Å delta på gudstjeneste eller andre tradisjonelle feiringer av
høytider kan være en del av dette.»
Misforhold mellom loven og Udirs veileder
Dette skaper et misforhold mellom loven og veilederen. Når
loven klart forbyr forkynnelse i opplæringen, og Den norske kirke definerer
skolegudstjenester som forkynnende, blir det problematisk at Udir fortsatt
skriver at aktiviteter er tillatt innenfor skoletiden. I lovforslaget
(Prop. 57 L (2022–2023)) understreker departementet at «Paragrafen
oppstiller eit generelt forbod mot forkynning i opplæringa. Forbodet gjeld alle
delar av opplæringa.»
Videre presiseres det at hjemler for forskrifter ikke
kan brukes til å gi unntak fra dette forbudet: «Heimelen kan ikkje brukast
til å gi forskrift om aktivitetar som er i strid med regelverket, til dømes
forbodet mot forkynning.» §14-5 har heller ingen selvstendig hjemmel for
unntak eller forskriftsfesting som åpner opp for skolegudstjenester.
På spørsmål knyttet om hvorfor Udirs veileder fremdeles sier
at skolegudstjenester er tillatt i skolen peker direktoratet på merknadene til
behandlingen i stortingskomiteen, hvor Arbeiderpartiet, Høyre, og Senterpartiet
mener at gudstjenester i skolen skal være tillatt med bakgrunn i et sitat som
visstnok er fra læreplanens overordnede del. Problemet for Udir er at sitatet
IKKE står i overordnet del. Sitatet er gjengitt tidligere i denne teksten og er
hentet fra veilederen for skolegudstjenester, med utgangspunkt i den forrige
loven. Overordnet del av læreplanen kunne uansett ikke ha overstyrt
opplæringsloven fordi læreplanen har status som forskrift.
Hvis lovteksten klart uttrykker et forbud, må dette forbudet
følges. Merknadene kan derimot bidra til å gi innsikt i lovens formål, og i
enkelte tilfeller kan de hjelpe med å tolke tvetydigheter eller klargjøre
hvordan loven skal anvendes i spesielle situasjoner. Likevel må alle
vurderinger holdes innenfor rammene av lovens tekst. Det er ikke noe rom eller
hjemmel i §14-5 for unntak for skolegudstjenester.
Alternative tilbud ingen løsning
Det kan ikke være opp til den enkelte elev eller foresatte å
be om fritak fra en aktivitet som er i strid med loven. Når opplæringsloven
forbyr forkynnelse i all opplæring, må skolen sørge for at ingen av dens
aktiviteter bryter med dette forbudet. Å tilby et alternativt pedagogisk
opplegg løser ikke problemet, da selve arrangeringen av en forkynnende
aktivitet innenfor skoletiden er ulovlig.
Dette handler om menneskerettigheter og prinsippet om
likebehandling i en livssynsåpen skole. Dette gjøres gjennom at skolen er inkluderende
og nøytral, uten favorisering av enkelte tros- eller livssynsorganisasjoner. Da
kan elevene på likt grunnlag være til stede i fellesskapet med sin tro eller
sitt livssyn. Ved å arrangere forkynnende skolegudstjenester risikerer man å
krenke elevenes rett til en opplæring fri for religiøs påvirkning og å
undergrave skolens rolle som en nøytral arena.
En mulig løsning er at Udir oppdaterer sin veileder i tråd
med den nye loven og informerer skolene om at forkynnende aktiviteter ikke er
tillatt i opplæringen. Dersom skoleeiere ønsker å samarbeide med Den norske
kirke om å tilby gudstjenester, må dette i så fall skje utenfor skoletid og med
aktiv påmelding fra de som ønsker å delta. Dette vil kunne være en måte å respektere
både lovens forbud mot forkynnelse i skolen og elevenes og foreldrenes rett til
religionsutøvelse på fritiden. Det bør i så fall sikres at dette ikke bryter
med §27-1 i opplæringsloven, som forbyr reklame i skolen.
Udir må forholde seg til opplæringsloven
Det er avgjørende at Utdanningsdirektoratet forholder seg
til opplæringslovens bestemmelser og sikrer at skolene følger loven. Skolens
oppgave er å gi alle elever en inkluderende og likeverdig opplæring, fri for
forkynnelse og religiøs påvirkning. Ved å respektere loven bidrar vi til å
opprettholde et mangfoldig og tolerant samfunn der alle elever kan føle seg
trygge og inkludert, uavhengig av livssyn.