Flere hundre demonstrerte i Oslos gater onsdag kveld.

Protesterte mot Gaza-stillhet i klasserommene

Lærere, elever og en lang rekke organisasjoner krevde onsdag at lærere skal kunne engasjere seg og snakke om grusomhetene som bli begått mot palestinere.

Publisert

Initativtaker og ildsjel Elisabeth Lombnæs startet Lærere for fred i Gaza for ett år siden i frustrasjon over at lærere sjelden var å se i demonstrasjoner mot krigen på Gaza.

Onsdag møtte flere hundre personer på Eidsvolls plass foran Stortinget, og krevde at lærere må tørre å snakke om Gaza, både i klasserommet og i det offentlige rom. 

– Mange kjenner på frustrasjonen over at lærerrollen ikke lenger har den statusen den hadde tidligere, og at vi lærere ikke blir hørt. Men hvordan kan vi forvente å bli hørt, når vi ikke bruker stemmen vår? spurte Lombnæs. 

– Snakk om Palestina

«Silence is violence – Snakk om Palestina i klasserommet» sto det på et stort banner, som i over en time vaiet foran Stortinget og deretter ble løftet fremst i et demonstrasjonstog gjennom handlegaten Karl Johan til Jernbanetorget. 

Budskapet gikk igjen blant appellantene, om at lærere må snakke om krigshandlingene som nå skjer på Gaza.

Elisabeth Lombnæs.

– Vi kan ikke la det stå i historiebøkene at lærerne valgte taushet i klasserommene og i den offentlige debatten, fordi det som skjer i Palestina er for komplisert å snakke om, sier Lombnæs.

Får informasjon fra sosiale medier

En Unicef-rapport viser at hele 78 prosent av norske barn og unge er bekymret for det som skjer i Gaza enten ofte eller hele tiden. Langt de fleste, hele 67 prosent, oppgir at de har sosiale medier som sin viktigste kilde til informasjon om det som skjer på Gaza. Langt færre har redaktørstyrte medier som sin hovedkilde, mens bare fire prosent får mest informasjon fra lærerne eller skolen.

Det er noe av bakteppet for at lærerne krevde at flere lærere snakker høyt om det som skjer på Gaza. En av disse var lærer, Rødt-politiker og UDF-tillitsvalgt Jorunn Folkvord, kanskje mest kjent for å storme scenen under MPG-delfinalen for ett år siden.

Jorunn Folkvord

Hun påpekte at det er lærerens oppgave å snakke om FN, diplomati og konvensjoner, men også å fortelle om den folkelige motstanden mot massedrap på sivile.

– Vår oppgave er å vise elevene at voksne rundt dem sier ifra. I møte med systematiske grusomheter fra verdens største militærmakt, så hever vi vår stemme.

Vanskelig debattklima

Mirjam Berg Abrahamsen, som er jøde og medlem i nettverket «Jødiske stemmer for rettferdig fred», mener debattklimaet i Norge har blitt veldig vanskelig. Hun anbefalte å ha to tanker i hodet samtidig.

– Vi skal kunne undervise om grusomhetene i Gaza. Samtidig må vi diskutere det på en klok og god måte. Det gir oss muligheter til å lære miniborgerne våre hva demokratisk medborgerskap faktisk innebærer og betyr, sier hun.

"Snakk om Palestina i klasserommet" sto det på et av bannerne.

Hun påpekte at klasserommene må være trygge omgivelser hvor elever med forskjellig bakgrunn kan møte hverandres verdenssyn med nysgjerrighet. Det krever mye av lærerne å undervise om krigføringen i Gaza. Men man bør ikke la være, poengterte hun.

– Vi skal trå varsomt. Men hvis vi ikke reflekterer og tenker sammen, åpner rommene og ikke minst protesterer mot det pågående folkemordet nå, når skal vi gjøre det? Etterpå kommer det til å bli for sent, sier Abrahamsen.

Powered by Labrador CMS