Skal elever i videregående alltid få fraværsanmerkning om de kommer for sent til timen? I Vestfold vedtok politikerne at det må lærerne selv få bestemme.
Regler for fravær i videregående har vært et omstridt tema
de siste årene. I ny opplæringslov, som trer i kraft 1. august, er det krav
om at det vedtas en lokal forskrift om skoleregler for elever ved de
videregående skolene.
Annonse
I juni vedtok fylkestinget i Vestfold felles skoleregler for
alle de videregående skolene i fylkeskommunen.
Noe av det som skapte debatt i
høringsrunden var nettopp reglene om fravær og oppmøte.
Et av punktene i det opprinnelige forslaget var: « Alt fravær registreres i dager og enkelttimer. Alt
oppmøte etter at opplæringen starter, blir registrert som anmerkning om
forsentkomming».
En av dem som syntes dette ble for rigid, var André Heggheim
i Rødt.
– Det er læreren som kjenner elevene best og som har best
kompetanse til å vite hvordan dette skal håndteres, sier han.
Lærerne får bruke skjønn
Politikerne i utdanningsutvalget i fylkeskommunen diskuterte seg fram til et alternativ om at lærerne kunne fravike dette dersom det skjer noe uforutsett.
Men fra talerstolen i fylkestinget foreslo Heggheim å få inn setningen «lærer kan
bruke skjønn der det er hensiktsmessig for å gi unntak for fraværsanmerkning».
Og til sin store overraskelse fikk han et enstemmig
fylkesting med på det.
– Det hadde jeg ikke trodd. Tradisjonelt har høyresiden vært
mer positive til noe mer rigide regler, så at alle partier stilte seg bak en
slik endring er veldig bra, sier han.
Dermed får videregåendelærerne i Vestfold mer frihet til
selv å vurdere hvordan forsentkomming skal håndteres.
Annonse
– Kan risikere hele skolegangen
Heggheim viste til en historie fra en lærer om en elev som
slet sosialt og kom et par minutter for sent til hver eneste time.
– Da ble eleven og læreren enige om at hun bare skulle komme
rolig inn i klasserommet, sette seg ned på plassen, så gjorde de ikke noe mer
ut av det, sa han.
Han sier at situasjonen da over tid endret seg til det
bedre, og at eleven senere kom tidsnok til hver eneste time, fullførte
videregående og kom inn på videre studier.
– Dersom læreren ikke hadde brukt skjønn her, er jeg redd
for at eleven hadde strøket og risikert hele skolegangen sin og kanskje til og
med fremtiden.
Han trekker frem at det gjerne er de mest sårbare elevene
som lider under regelverk som blir for rigide.
– Det er viktig at de slipper å gå store omveier om legeerklæringer
og andre ting for å slippe fravær som fører til at de potensielt stryker. Og
ikke minst er dette en tillitserklæring til lærerne, at de får større anledning
til å bruke skjønn i slike tilfeller, avslutter Heggheim.