Ill.foto: Mostphotos
Forståelsen av elevenes forutsetninger i kroppsøving – fortsatt ubegripelig
Debatt: Et revidert støtteskriv for vurdering i kroppsøving ble publisert 1. august i år. En faktafeil fra forrige versjon er borte, men en sammenhengende logikk er fortsatt fraværende.
På nettsiden
som viser læreplanen i kroppsøving, finner vi et sentralt dokument for
vurdering i faget. Under overskriften «Støtte til læreplanen» ligger lenken som
viser vei til støtteskrivet «Vurdering i kroppsøving».
Tidligere versjoner av dokumentet har vært utgangspunkt for mediedebatt mellom kroppsøvingsforskere på den ene siden, og representanter fra Utdanningsdirektoratet
og Kunnskapsdepartementet på den
andre.
Det fornuftige grepet
Støtteskrivet ble
revidert til skolestart i år, da ny opplæringslov og tilhørende forskrift
krevde mindre justeringer i begrepsbruk og ordlyd. Det opplyses ikke innledningsvis i
teksten om at skrivet er revidert, eller at innholdet er endret. To av endringene
kan likevel vekke interesse for spesielt oppmerksomme lesere:
1) I den forrige utgaven av
støtteskrivet sto det: «Hvordan elevens forutsetninger og innsats skal
forstås i kroppsøvingsfaget, er heller ikke endret fra LK06 til LK20». Dette
er nå fjernet.
Dette er
et fornuftig, men også helt nødvendig grep.
Ifølge et
rundskriv fra 2012 skulle det være unntak fra bestemmelsen i
forskriftsteksten om at elevenes forutsetninger ikke skal trekkes inn i
vurderingen i fag, «når læreplanen i fag inneholder kompetansemål som er
knyttet til holdningene til eleven eller elevenes forutsetninger» (Utdanningsdirektoratet,
2012). Det aktuelle rundskrivet slo videre fast at elevenes forutsetninger var
innarbeidet i kompetansemålene i kroppsøving, og forutsetningene i slike
tilfeller derfor skulle trekkes inn i vurderingen.
Denne
beskrivelsen samsvarer imidlertid ikke med forståelser av elevens
forutsetninger, verken i det forrige eller i den gjeldende utgaven av
støtteskrivet. I det nye støtteskrivet argumenteres det tvert imot for at
elevens forutsetninger ikke skal være en del av vurderingsgrunnlaget i kroppsøving.
Det
uforståelige grepet
2) I den forrige utgaven av
støtteskrivet sto det: «… kompetansemålene skal forstås i lys av teksten «Om
faget» i læreplanene. Det betyr at lærerne må være oppmerksomme på de ulike
delene av læreplanen og på sammenhengen mellom dem». Dette er nå fjernet.
Denne
endringen er vanskeligere å forstå. At kompetansemålene skal forstås i lys av
teksten om faget er videreført i opplæringsforskriften (paragraf 9-1). Innføringen av
denne ordlyden er også av nyere dato. At denne passasjen fjernes kan ha en
utilsiktet og uheldig virkning: nemlig at enkelte lesere kan tro at grunnen til
endringen er at formuleringen ikke lenger er gjeldende. Det er ingen grunn til
å tro at «dette nå er noe alle vet».
Den
tapte muligheten
Det nye støtteskrivet er først og fremst en tapt mulighet.
Det mest beklagelige
grepet i den nypubliserte teksten er at forfatterne tviholder på en forvirrende
og ulogisk beskrivelse av hvordan elevenes forutsetninger skal forstås i
vurderingen av elevene i kroppsøvingsfaget.
Støtteskrivet
«Vurdering i kroppsøving» har blitt publisert i fire utgaver. Den første kom i
november 2020. Her fulgte man opp unntaksbestemmelsen fra rundskrivet fra 2012
og skrev at: «I kroppsøving er imidlertid elevenes (…) individuelle
forutsetninger innarbeidet i kompetansemålene. Det betyr at de også er en del
av grunnlaget for vurdering». Dette var det mulig å forstå.
Denne
utgaven av støtteskrivet ble imidlertid trukket tilbake etter knappe to
måneders levetid. Fire måneder senere kom støtteskrivet som har vært gjeldende
fram til august i år. Her ble ideen om at forutsetninger ikke skal inn i
vurderingen i kroppsøving lansert, sammen med argumentasjonen om at dette ikke
står i motsetningsforhold til at elevens forutsetninger både direkte og
indirekte er innarbeidet i flere kompetansemål. Til tross for at Utdanningsdirektoratet
samtidig understreker at det er kompetansemålene som er grunnlaget for
vurdering i fag. Denne forståelsen blir videreført i det oppdaterte
støtteskrivet fra 1. august i år.
Argumentene
Støtteskrivet bruker 333 ord på å forklare «to forhold som viser hvordan
elevenes forutsetninger skal forstås ved vurdering i kroppsøving, og som viser
hvordan læreplanen er i samsvar med opplæringsforskriften». Vi har ikke plass til å gjengi hele ordlyden, men argumentasjonen
i teksten baserer seg blant annet på at:
- Flere
av kompetansemålene er utformet slik at elevene skal utvikle kompetanse ut ifra
sitt eget utgangspunkt
- Ved
å trekke inn elevenes forutsetninger i kompetansemålene gis det rom til å
tilpasse læringsaktivitetene til forutsetninger, for elevgruppen eller
enkeltelever
- I
dialog med elevene vil læreren kunne velge bevegelsesaktiviteter hvor alle kan
delta og utvikle seg, innenfor et inkluderende læringsfellesskap
- Det
er forskjell på at forutsetninger er en del av grunnlaget for vurdering, og at
læreren bruker sin kjennskap til elevenes forutsetninger i opplæringen, og at
det slik sett har innvirkning på vurderingsarbeidet.
- Læreren
må spesielt være oppmerksom på elevenes forutsetninger når det er nevnt i
kompetansemål og når elevenes forutsetninger er relevante for å oppnå målene.
Ikke
relevant
Argumentet om
hvorfor elevenes forutsetninger er innbakt i kompetansemålene, er ikke relevant
i denne sammenhengen. Det hevder vi gjennom å peke på to ord: tilpasset
opplæring. Læringsaktiviteter knyttet til alle kompetansemål i alle fag
skal tilpasses ut ifra elevenes forutsetninger. Elevenes forutsetninger vil
være relevante for å oppnå målene i alle fag. Det er derimot bare i
kroppsøving vi tar med oss refleksjoner knyttet til forutsetningene inn i
vurderingsgrunnlaget. Nemlig; refleksjoner over hvordan forsøkene på å
tilrettelegge har lyktes med å påvirke elevens måloppnåelse.
I tillegg
vil vi hevde at dialog med elevene er påkrevet i forbindelse med arbeid med
kompetansemål i alle fag. Dette er fordi eleven har rett til å delta i
vurdering av eget arbeid, og få mulighet til å reflektere over egen læring og
faglige utvikling, som en del av egenvurdering og underveisvurdering i fag
(jamfør paragraf 9-11 i opplæringsforskriften).
Ubegripelig
Når læreren bruker
sin kjennskap til elevenes forutsetninger for å reflektere over hva
kompetansemålene sier, hvilken kompetanse elevene har vist frem – og hvorvidt
det har vært lagt til rette for (eller vært mulig å legge til rette for) elevenes
forutsetninger i undervisning – da blir også forutsetningene til elevene
åpenbart en del av vurderingsgrunnlaget.
Det står i
støtteskrivet at læreren må være spesielt oppmerksom på elevenes forutsetninger
når de er nevnt i kompetansemålene, men også når elevenes forutsetninger ikke
er nevnt i kompetansemålene, da de likevel kan være relevante for å oppnå
målene. Dette kan ikke være en oppmerksomhet som kun gjelder når læreren
forsøker å tilrettelegge for læringsaktiviteter for alle elevene etter beste
evne. Oppmerksomheten må også knyttes til lærerens påfølgende vurderingsarbeid.
Det vil gjøre elevens individuelle forutsetninger til en innarbeidet del av
kompetansemålene og vurderingsgrunnlaget.
Vi har
tidligere publisert forskning, både her og her, som antyder at flertallet av lærerne fortsatt
trekker elevenes forutsetninger inn i vurderingsgrunnlaget i kroppsøving – og
at flertallet av elevene tror at de gjør det. Da vurderingsgrunnlaget primært
består av de samme kompetansemålene som elevenes forutsetninger er en
innarbeidet del av, må vi innrømme at vi har stor forståelse for dette. Selv om
det ikke er i tråd med Utdanningsdirektoratets støtteskriv.
Litteratur
- Utdanningsdirektoratet (2012). Endringer i faget kroppsøving (Udir-8-2012).
Rundskriv. Oslo.