– Filmen viser kompleksiteten i lærerrollen
Læreren Carla Nowak forsøker å ivareta en elev som mistenkes for tyveri. Samtidig dras hun inn i et intrikat maktspill som involverer elever, kolleger og foreldre.
Denne uken var det norgespremiere på den Oscar-nominerte, tyske spillefilmen «Lærerværelset».
Simon Malkenes, doktorgradsstipendiat og tidligere medlem av sentralstyret i Utdanningsforbundet, innledet under forhåndsvisning på Klingenberg kino i Oslo torsdag. (Se trailer nederst i saken).
– Filmen viser kompleksiteten i lærerrollen. Handlingen får fram hvor krevende det er å håndtere alt det andre, alt det som ikke dreier seg om å undervise elever. I årevis har vi lærere forsøkt å formidle hva dagens lærerrolle innebærer. Filmen gjør det lett å leve seg inn i akkurat det, sier Malkenes.
Filmen handler om den ferske læreren Carla Nowak som dras inn i en eskalerende konflikt på sin ungdomsskole. En elev i Nowaks klasse mistenkes for å stjele. Og Nowak, som har en utpreget rettferdighetssans, mistenker at hennes elev er uskyldig. Så bestemmer hun seg for å ta etterforskningen i egne hender, noe som blant annet innebærer bruk av ulovlige metoder.
Utsettes for et sterkt ytre press
Samtidig oppstår det ryktespredning både blant kolleger, elever og foreldre. Det viskes, tiskes og chattes. Og mens Nowak standhaftig forsøker å gjøre lærerjobben og ivareta klassemiljøet, eskalerer stadig nye konflikter rundt henne.
– Jeg tror veldig mange lærere kjenner seg igjen i hvor ensomt det kan føles å skulle ivareta den enkelte elev i et system der læreren er utsatt for et enormt sterkt ytre press. Som lærer står du over for en rekke etiske dilemmaer du må ta stilling til hver eneste dag, sier Malkenes.
I et haikudikt framført på Dagsnytt 18 i 2018, gjorde Malkenes selv et forsøk på å beskrive klasseromssituasjonen i en urolig klasse. Han ønsket å få fram hvor kompleks lærerrollen er blitt.
I disse dager er kompleksiteten i lærerrollen på dagsorden igjen, ikke minst etter alle rapportene om en økning i rapporterte volds- og trusselhendelser i skolen de siste årene. Regjeringen la nylig fram et nytt lovforslag, som innebærer å gi lærere mulighet til å gripe inn fysisk overfor elever.
Handler om det medmenneskelige
– Både politikere og andre samfunnsdebattanter roper igjen på mer disiplin. Hva skjer?
– Jeg tror det har gått opp for stadig flere hvor krevende læreryrket er, ikke minst de unge som skal velge høyere utdanning. Det mange studenter og nyutdannede etterlyser, er ikke mer faglig fordypning, men hvordan de skal klare å kombinere det faglige med det å håndtere alt det andre som skjer i klasserommet, sier Malkenes, som nylig ble valgt til å sitte i Lærerprofesjonens etiske råd.
Malkenes mener det viktigste politikerne kan gjøre nå, er å gi lærere nok ressurser, tid og tillit.
– Filmen handler for meg først og fremst om det mellommenneskelige. Den viser hvordan læreren hele tiden må ha et falkeblikk på alt som skjer i klasserommet, samtidig som hun holder trykket oppe på det faglige, det hun blir målt på. Filmen viser på en god måte hvor krevende det er. Blir det for mange gullfisk i bollen, blir fiskene kannibaler, de begynner de å spise hverandre, sier han.
Han legger til at filmen også viser hvordan læreren må takle presset fra kolleger og foreldre.
– Filmen viser også hvordan det å skulle ta mange avgjørelser på kort tid, medfører at du noen ganger kan fatte gale beslutninger. Her får vi se en lærer som står i det, og som samtidig klarer å ha alle elevenes beste i tankene. Det gjør inntrykk, sier han.
Et utgangspunkt for etisk refleksjon
Malkenes er ikke alene om å ha brakt fram debatten rundt hvor mangfoldig lærerrollen er blitt. I 2014 undersøkte dosent Frøydis Oma Ohnstad ved OsloMet om lærerne alltid tar bevisste, velbegrunnede valg, slik det er formulert i Utdanningsforbundets profesjonsetiske plattform fra 2012.
Ohnstad konkluderte med at lærere hver dag står overfor nærmere 700 valg og etiske dilemmaer.
Skal for eksempel et barn med spesielle behov som er integrert i klassen, få mer omsorg enn resten av klassen? Og hva om en lærer oppdager at en kollega krenker en elev? Eller at en kollega gjennomgående gir elevene dårlig undervisning?
– Å kunne gi gode begrunnelser for valgene sine, er en del av det å være profesjonell, uttalte Ohnstad til Fordkning.no etter at hun hadde intervjuet lærere på skoler der lærerstudenter har praksis.
«Lærerværelset» er et fengslende og fascinerende drama som holder på spenningen helt til siste slutt. Flere av Utdanningsforbundets lokallag har allerede arrangert forhåndsvisning av filmen, blant annet i Arendal, Kristiansand, Stavanger og Sandvika.
En flerdimensjonal og realistisk film
Distributøren, Selmer Media, håper mange lærere vil se filmen som hadde premie på Filmfestivalen i Berlin i 2023. Daglig leder Torkel Selmer i Selmer Media, sier filmen er blitt vist i Sverige og Danmark.
– Vi fikk ikke sett filmen under Filmfestivalen i Berlin, men vi oppdaget at både Sverige og Danmark hadde kjøpt rettighetene. Filmen er allerede blitt vist der og vi fant ut at den gikk bra. Derfor valgte vi å kjøpe rettighetene til å vise filmen i Norge, sier han.
– Svært gode skuespillerprestasjoner, også blant elevene, gjør filmen troverdig. Var det noe av bakgrunnen for at dere valgte å satse på filmen?
– Ja, absolutt. Noe av det som gjør den troverdig, er at den er så flerdimensjonal og verken kommer med ferdige løsninger eller bastante konklusjoner. I rollene er det dessuten en god blanding av elever og lærere med ulike bakgrunner, så derfor mener vi at publikum rundt i hele Norge vil kunne oppleve skolemiljøet som gjenkjennbart. Vi mener også at filmen er aktuell med tanke på dagens skoledebatt og vi tror den kan skape engasjement blant lærere, foreldre og elever. Nå håper vi selvsagt at flest mulig vil se filmen og at den kan danne grunnlag for gode diskusjoner, sier Selmer til Utdanningsnytt.
Han forteller at de også har hatt lærer Håvard Tjora til å innlede, før visning av «Lærerværelset».