Ill.foto: Mostphotos
Kjære skoleleder: Si ja til etterutdanning i mat og helse
Debatt: Skolekjøkken anno 2025 handler om mye mer enn klumpefri saus. Det er en demokratisk arena som skaper trygge verdensborgere.
Kjære skoleleder!
Det nærmer seg tida at du skal godkjenne neste års søknader
om etterutdanning fra lærerne dine. Før du plasserer søknaden fra en engasjert
mat- og helselærer i nei-bunken, tenk over hva du sier nei til.
Å ruste elevene dine for mat- og helseverdenen anno 2025,
krever oppdatert kunnskap og ferdigheter til å se mangfold, bærekraft, kropp og
sinn under ett. Det krever lærere som ser på skolekjøkkenet, og kanskje
skolehagen, som en demokratisk arena der utøverne skal bli trygge
verdensborgere, ikke bare gode til å lage hvit saus uten klumper.
Som du vet, har mat- og helsefaget lavest andel utdannede
lærere i skolen. Kun fire av ti som underviser i faget, har fagutdannelse.
Hvert år søker i underkant av 200 lærere om å få heve
undervisningskompetansen sin mat og helse. Men statistikken viser at kun
halvparten av de som har lyst og er villige til å legge inn ett års
ekstrainnsats i etterutdanning, får søknaden sin innvilget av egen skoleledelse.
Det til tross for at Utdanningsdirektoratet har prioritert midler
til stor økning i studieplasser til faget, blant annet hos oss ved
Universitetet i Sørøst-Norge.
De fleste søkerne kommer fra hver sin skole. Det betyr at 100
av de 2692 skolene i Norge går glipp av hver sin oppdaterte, engasjerte og
kunnskapsrike lærer hvert år! Og at det vil ta 200 år før vi er i mål med å
sikre kvalifiserte mat- og helselærere til alle elever.
Så: hvorfor skal du prioritere søknadene til mat- og
helsefaget framover? Faget er allerede et av fagene elevene trives best med i
skolen. Lærere opplever faget som en arena der de oppdager helt andre, positive
sider og talenter hos elevene enn de ellers ser i en del andre fag.
Også elevene ser hverandre i et annet lys i et
praktisk-estetisk fag som mat og helse. Men er ikke dette et tegn på at lærerne
allerede gjør en god nok jobb, kan du innvende. Ja, trivsel i mat- og
helsefaget er viktig! Men det er ingen motsetning mellom dagens trivsel og
behov for økt faglig kvalitet i undervisningen.
Med LK20 har faget nytt innhold som innebærer at tankegang
og arbeidsmetoder i faget må endres. Endringene i Vurderingsforskriften er også
en viktig driver for endringer i både undervisnings- og vurderingspraksis. Faget
skal gjøre elevene i stand til å navigere i et komplekst matlandskap der hensynet
til egen kropp og helse i vid forstand, klodens behov for endringer i matproduksjon-
og forbruk og ikke minst at behovene til både nåtidige og framtidige borgere
over hele verden balanseres mot hverandre.
Livsmestringsperspektivet i faget peker mot elevenes evne og
vilje til å omsette kunnskap om kropp og helse (både fysisk og psykisk) til
praktiske handlinger både i butikken og på kjøkkenet. Kloke mat- og helselærere
vet at dette krever at elevene opplever mestring på skolekjøkkenet og at de
derfor må undervise med en matmessig mangfoldighet som treffer mangfoldet av
elevene i norsk skole der de er.
Til det trenger læreren en reflektert praksis der hen er
bevisst på sitt eget matkulturelle utgangspunkt, og hvordan det kan påvirke
didaktiske valg i undervisninga.
Bærekraftperspektivet i faget peker i retning av at elevene
skal være i stand til å vurdere og balansere komplekse spørsmål: er det å spise
mer grønnsaker alltid mer bærekraftig enn å spise kjøtt? (det korte svaret er
nei, det lange svaret er en annen tekst) Må insekter være en stor del av
kostholdet vårt i framtida? (Det korte svaret her er også nei). For å formidle uten
å over-forenkle, realitetsorientere uten å skremme, legge fram for diskusjon så
elevene kan gjøre seg opp sin egen mening uten å diktere hva de skal mene, og å
vise at bærekraftig matforbruk handler om mer enn å lage krutonger av tørt
brød, kreves kreative og modige lærere med evne til å holde mange tanker i hodet
på en gang.
Sist, men ikke minst, peker medvirkningskravet i læreplanen
på at elevene, også på skolekjøkkenet, skal få oppleve skolen som en
demokratisk arena der stemmen deres blir hørt, at de får øve seg i ferdigheter
som å lytte, gjøre seg opp en mening, si den høyt og stå for den.
Dette krever lærere som er trygge nok til å slippe
kontrollen, som tør å tenke utafor boksen og frigjøre seg fra tidligere
praksis, som har ferdigheter til å se mulighetene innafor rammene av et fag som
er avspist med altfor få timer i forhold til ambisjonene i læreplanen, og som
ofte må trylle med få økonomiske ressurser.
Hadde jeg hatt plass, kunne jeg fortsatt lenge om fagets
fortreffeligheter, for eksempel om hvordan mat og helse er et ypperlig
metodefag for tverrfaglige samarbeid. Men hvis du lurer på hva ett års
etterutdanning til én eller flere (anbefales) av lærerne dine kan gi elevene, lærerne
og skolen som profesjonsfellesskap, ta kontakt med oss i mat og helse ved
lærerutdanningen ved Universitetet i Sørøst-Norge, eller ett av de andre, glimrende
studiestedene i landet som tilbyr det samme.
Og du, ikke glem at du selv etter lærernes frist til å søke
1. mars, står fritt til å etterlyse eller oppfordre til nye søknader helt fram
til din egen frist til å godkjenne eller avslå søknader 15. mars.
desktopingress: 27-30
(husk å slette dette fra artikkelen :)