Ill.foto: Mostphotos
Naturfag og matte – fornuft og ufornuft fra Erna Solberg
Debatt: – En mulighet er å gå bort fra skriftlig sidemålsopplæring og bruke disse timene på naturfag.
Av et oppslag på
Utdanningsnytt 4.12., der overskriften var at «43 prosent av niendeklassinger
er på laveste nivå i naturfag» fremgår det at «på 9. trinn ligger de norske elevene
bak både svenske og finske elever i naturfag. Utdanningsdirektoratet peker på
at norske elever har færre timer i naturfag enn svenske og finske elever».
Høyres leder Erna Solberg mener at «dette vitner om at vi står på randen av en
realfagskatastrofe i norsk skole». Hun varsler at dersom Høyre kommer i
regjering igjen, vil de bruke penger på en ekstra time naturfag i ungdomsskolen.
Jeg
vet ikke om der er plass til flere timer, etter at det er påvist at det er lagt
inn et timetall tilsvarende to skoleår i grunnskolens ti år;
kunnskapsministeren har antydet at vi må overveie å kutte et skoleår.
Flytte timer fra nynorsk til naturfag?
Men
en mulighet er å
gå bort fra skriftlig sidemålsopplæring,
og bruke disse timene til naturfag. Sidemål er
for de fleste nynorsk. Dette
var et viktig fag under nasjonsbyggingen, og har i fortsettelsen vært viktig,
blant annet fordi tilsatte i offentlige etater skal beherske begge målfører.
Men nå kan man skrive på det ene, og få det automatisk oversatt til det andre.
Resultatet er sikkert ikke fullkomment, men antagelig like godt som mange
bokmålsbrukeres usikre nynorsk.
Et styrket naturfag ville gjenspeile
dagens utfordringer, med klimakrise og naturkrise, på tilsvarende måte som
nynorsk i skolen speilte nasjonsbyggingen.
Firerkravet i matte
Solberg benytter anledningen til å varsle
at hun vil gjeninnføre mattekravet ved opptak til lærerutdanning: «Vi vil også at foreldre skal være trygge på at mattelæreren
har fordypning i faget, og vil stille krav om fire i den enkleste matten fra
videregående for å bli lærer. Det vet vi bidrar til at flere av studentene
kommer seg gjennom studiet og faktisk inn i klasserommene for å undervise».
Det
siste er bare delvis riktig. En litt høyere andel kommer gjennom studiet dersom
opptakskravet er høyt. Men fordi det tas opp færre, kommer det færre inn i
klasserommene. Hvor lenge skal Høyre gjenta sin halvsannhet på dette punktet?
Viktigere:
Jeg tviler på at Høyre og Solberg har tatt inn over seg effekten av
kombinasjonen opptakskrav og dramatisk nedgang i søkning. Dette vil ikke bli
klart for Statistisk sentralbyrå eventuelt kommer med en ny framskriving av
lærermangelen. Men i påvente av en slik, har jeg sett på effekten i Rogaland,
hvor Universitetet i Stavanger (UiS) ikke søkte om dispensasjon fra
opptakskravene i år:
Rogaland som eksempel
Rogaland er det drøye 7000 lærere. Mange slutter etter få år i yrket, så man
får ikke 40 årsverk ut av en lærer; kanskje får man 30. Da må man erstatte ca. 235
i året.
I år hadde man 146 førstevalgsøkere
til grunnskolelærerutdanningene ved UiS. Et liknende antall fikk vel tilbud om
studieplass. Men ikke alle som får tilbud, takker ja, og ikke alle som takker
ja, møter fram, og en god del faller fra gjennom studiet, slik at man neppe kan
regne med at man ville uteksaminere særlig mer enn 75 lærere om fem år.
Rogaland kan ikke regne med netto
innflytting av grunnskolelærere - til det regner og blåser det for mye, og
boligprisene er høye i Stavangerregionen.
Brutto mangel på lærere, som altså
vil øke med ca. 235 - 75 = ca. 150 i året, vil avhjelpes noe av lærere som
utdannes gjennom fagstudier og praktisk-pedagogisk utdanning, men dette tallet
er vesentlig mindre enn antallet som tar grunnskolelærerutdanning, neppe over
50. Da vil mangelen «bare» øke med 100 i året.
På lang sikt vil det hjelpe om den
tidligere Stavangerordføreren, nå kunnskapsminister, får gjennomslag for sitt
forlag om å kutte et skoleår; det vil i prinsippet si at antall lærere i
Rogaland kan senkes med 10 prosent, til 6300, og mangelen øker med ‘bare’ 90 i
året.
På kortere sikt vil
skolenedleggelser hjelpe: I Stavangerområdet kan man tenke seg at man må legge
ned en del store skoler, når årskullet, som har vært på 60 000 på landsbasis,
nå er sunket til ca. 50 000, og kanskje vil synke ytterligere. Her vil jeg
ikke forsøke meg på antydninger av tallstørrelser.
Hvis noen vil prøve seg på benytte
disse tallene til anslag på landsbasis, vil jeg advare mot det. Anslaget er
omtrentlig, og blir vesentlig mer omtrentlig dersom tallene ganges med ti (det
er ca. 70 000 lærere i grunnskolen).
Men med mindre man mener at det er
bedre med høye opptakskrav og mange elever som da får ufaglærte lærere, er det
bra at UiS nå har besinnet seg, og søkt dispensasjon. Vi får håpe at Høyre og
Solberg også besinner seg, når/hvis de overtar regjeringskontorene.