Ny forskning avkler myten om gutters langsommere hjernemodning
Man kan ikke skylde på en langsommere hjernemodning for at gutter klarer seg dårligere på skolen enn jenter.
En nylig studie utført av Christian Gerlach, professor i kognitiv nevrovitenskap ved Syddansk Universitet, avdekker at tidligere antagelser om gutters langsommere hjernemodning ikke har hold i virkeligheten, skriver folkeskolen.dk.
Ifølge Gerlach er det ingen synlige forskjeller mellom gutter og jenters hjerner når det gjelder utvikling, adferd eller kognitive evner.
Tidligere studier antydet at gutters hjerner gjennomsnittlig utviklet seg langsommere enn jenters. Men den nyeste forskningen, som omfatter en grundig gjennomgang av eldre studier med nye analysemetoder, har ikke klart å påvise denne forskjellen.
– Det gir ingen mening å skille mellom «kvinnehjerner» og «mannshjerner», forskningen viser ikke noen forskjell mellom kjønnene, sier forskeren.
Han understreker også at menns hjerner fysisk sett er større enn kvinners, men dette har ingen klar funksjonell betydning.
Les også: Mannsutvalget vil ha fleksibel skolestart og mer lek
I tillegg til å utfordre tidligere antagelser, understreker Gerlach også at langsom hjernemodning ikke nødvendigvis er en ulempe. Han påpeker at de mest begavede individene ofte har en litt langsommere hjernemodning enn gjennomsnittet, og at dette kan være en fordel.
Studien avviser også påstander om at hormonelle forskjeller mellom gutter og jenter har noen betydelig innvirkning på kognisjon. Selv om gutters androgennivå øker i puberteten, kan det ikke påvises noen reell effekt av kjønnshormoner på kognitive evner.
Denne forskningen utfordrer ikke bare tidligere antagelser om kjønnsforskjeller i hjernemodning, men understreker også viktigheten av å revurdere tilnærminger til utdanning og samfunn basert på slike antagelser.