Illfoto: Utdanningsnytt
– For enkelt å skylde skolefraværet på foreldre
Fraværsforsker Maiken Marie Jordal mener det antakelig er det lettere å gjøre noe med fraværsproblemet om man ser på skolen.
Det skriver Dagsavisen.
Fraværet fortsetter å øke, både i grunnskolen og
videregående skole, viser tall fra Udir. Mange peker på foreldre som ikke
grensesetter nok, det pekes på dårlig trivsel og økt mobbing, og svakere læringsresultater
som årsak til fraværet.
Maiken Marie Jordal, forsker på skolefravær ved Høgskulen i
Volda. Hun mener at det er ulogisk at en hel generasjon barn plutselig tåler
mindre.
– Det er også ulogisk at det finnes noe slikt som en
generell foreldrestil som bidrar til dette. Antakelig er det lettere å gjøre
noe med problemet om vi ser på skoleinstitusjonen, som er det disse barna
faktisk har til felles, sier hun.
Det samme mener psykologiprofessor og forfatter Ole Jacob
Madsen.
Han mener man må se på skolens innhold og krav. Man må ikke skyve ansvaret
over på foreldrene og barna.
– Mitt klare inntrykk er at forklaringen om at vi har fått
en generasjons bomullsbarn, der dagens foreldregenerasjon syr puter under
barnas armer, kommer igjen og igjen, særlig blant godt voksne folk, sier Madsen.
Han kaller det en populær forklaringsmodell som han mistenker
ikke forklarer så veldig mye.
– Jeg mener den overdrives veldig.
Jordal forstår at det for politikere, som sitter med
ansvaret for å forvalte dagens skole, er fristende å forklare økt fravær med
dagens barn og foreldre.
Hun mener at denne type forklaringer har fått dominere altfor
lenge.
– Jeg ser på dem som populistiske og ansvarsfraskyvende
forklaringer som på sett og vis får leve sitt eget liv gjennom å stadig bli
reprodusert i nye former og på nye problemer, sier hun.
Fraværsforskeren mener at vi ikke kan endre en hel
generasjon barn til å tåle mer gjennom å oppdra foreldrene deres.
– Men vi har mulighet for å gjøre noe med rammer og
organisering av skolen.
© Utdanningsnytt