– For enkelt å skylde skolefraværet på foreldre
Fraværsforsker Maiken Marie Jordal mener det antakelig er det lettere å gjøre noe med fraværsproblemet om man ser på skolen.
Det skriver Dagsavisen.
Fraværet fortsetter å øke, både i grunnskolen og videregående skole, viser tall fra Udir. Mange peker på foreldre som ikke grensesetter nok, det pekes på dårlig trivsel og økt mobbing, og svakere læringsresultater som årsak til fraværet.
Maiken Marie Jordal, forsker på skolefravær ved Høgskulen i Volda. Hun mener at det er ulogisk at en hel generasjon barn plutselig tåler mindre.
– Det er også ulogisk at det finnes noe slikt som en generell foreldrestil som bidrar til dette. Antakelig er det lettere å gjøre noe med problemet om vi ser på skoleinstitusjonen, som er det disse barna faktisk har til felles, sier hun.
Det samme mener psykologiprofessor og forfatter Ole Jacob Madsen.
Han mener man må se på skolens innhold og krav. Man må ikke skyve ansvaret over på foreldrene og barna.
– Mitt klare inntrykk er at forklaringen om at vi har fått en generasjons bomullsbarn, der dagens foreldregenerasjon syr puter under barnas armer, kommer igjen og igjen, særlig blant godt voksne folk, sier Madsen.
Han kaller det en populær forklaringsmodell som han mistenker ikke forklarer så veldig mye.
– Jeg mener den overdrives veldig.
Jordal forstår at det for politikere, som sitter med ansvaret for å forvalte dagens skole, er fristende å forklare økt fravær med dagens barn og foreldre.
Hun mener at denne type forklaringer har fått dominere altfor lenge.
– Jeg ser på dem som populistiske og ansvarsfraskyvende forklaringer som på sett og vis får leve sitt eget liv gjennom å stadig bli reprodusert i nye former og på nye problemer, sier hun.
Fraværsforskeren mener at vi ikke kan endre en hel generasjon barn til å tåle mer gjennom å oppdra foreldrene deres.
– Men vi har mulighet for å gjøre noe med rammer og organisering av skolen.