Ill.foto: Mostphotos
En bedre fraværsgrense for elevene og samfunnet
Debatt: – For Arbeiderpartiet er det en selvfølge at elevene skal møte opp på skolen.
Å være på
skolen gir bedre læring, følelsen av et felleskap og en forberedelse for
arbeidslivet som en gang venter dem. Derfor
viderefører vi en tydelig fraværsgrense med klare forventninger til elevene,
samtidig som vi gjør nødvendige forbedringer for å tilpasse regelverket til
hverdagen til både elever og samfunnet rundt dem.
Vi viderefører fraværsgrensen på 10 prosent, men gjør den enklere og mer fleksibel. 10 prosent skolefravær tilsvarer over 15 dager i året med tapt læring. Det hevdes ofte at små fag er mest
utsatt, siden det kreves færre fraværstimer for å nå grensen. Likevel er det de
store fagene som norsk, matematikk og engelsk som oftest fører til at elever
ikke får vurdering på grunn av høyt fravær.
Det kan få alvorlige konsekvenser for fremtiden til den enkelte. Derfor
må arbeidet med å holde fraværet lavt bli enda bedre, slik at elever får god
oppfølging og tidlig oppmerksomhet om fraværet øker. Regjeringen har derfor
styrket ansvaret de videregående skolene har for fravær gjennom
oppfølgingsplikten i ny opplæringslov.
En svært
negativ faktor med Høyres fraværsregler var kravet om å måtte gå til lege for å
få dokumentert fravær. Det har skapt ytterligere press på fastlegeordningen, og
gjorde at mye av arbeidstiden har gått til å skrive ut attester til snufsete
ungdommer – en tid som heller burde blitt brukt til å hjelpe pasienter med
alvorlige helseplager.
Nå kan
elevene selv melde sykefravær opp til ti prosent uten å oppsøke lege. Om man
får fravær på mer enn 10 prosent, må man til lege for å få det godkjent. Denne
endringen letter presset på fastlegene, som allerede har nok å gjøre, og
frigjør tid i helsevesenet til dem som trenger fastlegene mer en 17-åringer som
er forkjølt. Elever sparer også tid og penger på å slippe å dra til lege. Dette
er praktisk, rettferdig og en forbedring for alle parter.
Vi har også gjort justeringer
som sikrer at reglene fungerer bedre for elevhverdagen, blant annet unntas
fravær til teoretisk og praktisk førerprøve fra grensen. Fraværet blir nå
avregnet én gang i året, ved skoleårets slutt, noe som er både forenklede og
avbyråkratiserende for skolene. Dette gir også elever med høyt fravær før jul
en sjanse til å ta grep og rette opp. Rektorene kan fortsatt bruke skjønn
når fraværet er opptil 15 prosent, og lærerne likevel har vurderingsgrunnlag på
eleven.
Dette er
en forbedring av et allerede etablert og fungerende system. Vi har lyttet til
elevene, selv om de ikke har fått alt de ønsker seg. Vi har lyttet til lærere
og rektorer som har verdifull erfaring med hvordan dagens regelverk fungerer i
skolen. Og vi har frigjort tid hos fastlegene. Kort sagt får vi et mindre
byråkratisk og rigid regelverk, som fortsatt er tydelig på at fraværet i skolen
skal tas på alvor.