Arkivfoto: Utdanningsnytt
Å ta bort fremmedspråkpoengene er en dårlig idé
Debatt: – Å beholde realfagspoengene og samtidig fjerne fremmedspråkpoengene, vil nærmest utradere et allerede sårbart fagområde.
Utdanningsforbundet tok i 2022 til orde for at tilleggspoeng
både for realfag og fremmedspråk i videregående skole burde fjernes. Dette ble
spilt inn til Opptaksutvalget. Nå har regjeringen valgt å beholde
realfagspoengene, men fjerne fremmedspråkpoengene. Dette er en veldig dårlig
ide.
Jeg kommer fra en skole der vi over mange år har klart å
bygge opp et solid tilbud i fremmedspråk, med grupper på nivå III i spansk,
tysk og fransk i tillegg til arabisk programfag på nivå I og II. Dette har vi
klart mye takket være tilleggspoengene for fremmedspråk. Flere av elevene som
har valgt fordypning i fremmedspråk har valgt å studere språk på universitetet
etterpå, og arbeider i dag som lærere nettopp i fremmedspråk.
Som leder for Nasjonalt senter for engelsk og fremmedspråk i
opplæringen, Gerard Doetjes, sier i Utdanningsnytt 6. april: «Få
videregåendeelever med høy språkkunnskap vil gjøre det vanskelig å få nok
avanserte og interesserte språklærere i neste omgang, og så er den nedadgående
spiralen i gang.» Doetjes understreker også at det er behov for høy
fremmedspråkkompetanse i flere funksjoner og yrker i samfunnet.
Et av argumentene Oddmund Hoel brukte for å forklare hvorfor
regjeringen hadde valgt å beholde realfagspoengene, men ikke
fremmedspråkpoengene, var at det er så stort behov for kompetanse i realfagene.
Man kan vel påstå at behovet for kompetanse i fremmedspråk er minst like stort.
I et stadig mer globalisert samfunn, der kommunikasjon er sentralt, er
flerspråklighet en viktig nøkkelkompetanse i mange ulike sektorer, ikke minst i
internasjonal handels- og næringsvirksomhet.
Fremmedspråk populært blant realfagselever
På min skole har vi gjort oss noen interessante erfaringer
med språktilbudet og elevenes valg. Det har vist seg at fremmedspråk er et
populært valg også for realfagselevene. Dette kan høres merkelig ut, men elever
som trenger realfag fordi de vil videre på studier som krever fordypning i
disse fagene, som f.eks. medisin og veterinærmedisin, velger ofte fremmedspråk
fordypning som ett av programfagene.
De sier dette gir en avveksling fra realfagene, at det blir
mer variert, mindre tungt og mer motiverende når de har et fag som er såpass
forskjellig fra realfag. Disse elevene gjør det ofte bra både i realfag og
fremmedspråk. Dette har de mulighet til å gjøre nettopp fordi de får tilleggspoeng
også for fremmedspråk. I tillegg opparbeider de seg verdifull språkkompetanse,
som er nyttig uansett hva man skal studere etter videregående.
Ideelt sett burde alle tilleggspoeng fjernes
Ideelt sett burde regjeringen ha fjernet alle
tilleggspoengene. Da vil elevene velge de fagene som er mest relevante for det
de har tenkt å studere etterpå, og som de også er mest motiverte for, enten det
er språk, samfunnsfag eller realfag. Slik det er nå, velger elever som skal inn
på f.eks. psykologi ofte realfag – som de hverken har bruk for eller interesse
for – kun for å få tilleggspoengene.
Det grepet regjeringen gjør nå, er slik sett det verst
tenkelige alternativet. Å beholde realfagspoengene og samtidig fjerne fremmedspråkpoengene,
vil nærmest utradere et allerede sårbart fagområde. Som samfunn risikerer vi, med
regjeringens forslag, å gå glipp av viktig kompetanse i fremmedspråk. Det vil
få konsekvenser for mange sektorer, og er sånn sett en veldig dårlig ide.
*) Dette innlegget ble først publisert av Stavanger
Aftenblad 17. april.