Ill.foto: Mostphotos
Lønn alene er ikke nok
Debatt: – Lærere som har sluttet eller vurderer å slutte, peker ikke først og fremst på lønna, men på arbeidsforholdene.
Det haster med å se på arbeidsforholdene i skoler og
barnehager. Skolenes landsforbund oppfordrer regjeringen og partene til raskt å
komme sammen for å utarbeide konkrete tiltak som sikrer gode og trygge arbeidsplasser.
Vi i Skolenes landsforbund har merket oss at mange skoler og
barnehager sliter med å få tak i nok utdannede lærere. Mange steder er det også
vanskelig å rekruttere ledere og annet personale. Vi registrerer at mange enten
slutter, eller vurderer å slutte å jobbe i skoler og barnehager.
Når vi står foran et hovedtariffoppgjør, er det lett å peke
på lønn som et virkemiddel som både kan føre til at flere vil jobbe i sektoren,
og at færre vil tenke på å slutte. Å øke lønna er et anerkjent virkemiddel for
både å rekruttere og beholde i resten av arbeidslivet. Skolenes landsforbund
ser ingen grunn til å anta at den samme effekten ikke også vil gjøre seg
gjeldende i skoler og barnehager.
For lønn er viktig.
Men når vi snakker med medlemmer som har sluttet, eller
vurderer å slutte, er det ikke først og fremst lønna de peker på. Det er
arbeidsforholdene. Folk er utslitt over konstant underbemanning, lite pausetid,
svekket autoritet og stadig flere oppgaver som skal gjøres og rapporteres.
Selv om skolen eller barnehagen starter opp med akkurat
minimumsnivå på bemanning i august, så blir folk syke, noen tar permisjon og
noen slutter. Disse blir stadig vanskeligere å erstatte, selv med folk uten
godkjent utdanning. Resultatet er at de som blir igjen får flere og flere
oppgaver for at det skal gå rundt, samtidig som man får mindre og mindre tid
til å utføre jobben.
De som jobber i skoler og barnehager, gjør det fordi de vil
gjøre en god og grundig jobb for hvert enkelt barn og elev. Når oppgavene blir
for mange og tiden blir for knapp til å gjøre jobben på en tilfredsstillende måte,
sliter det på dette stolte personalet. De går hjem med en vond følelse hver dag
fordi de vet at de ikke fikk gjort det de burde ha gjort. Kort sagt føler de at de svikter mange barn og elever. Det var ikke det de så for seg da de
begynte i utdanning og jobb.
Og så begynner de å lese stillingsannonser ...
Skal vi stanse flukten fra barnehager og skoler, samt styrke rekrutteringen til våre yrker, kreves det samarbeid. Partene alene kan
ikke løse dette, da mye er regulert i lovverk og forskrifter. Derfor må
politiske myndigheter også med. Og i den grad det vil koste å gjøre noe, er det
også regjeringen og Stortinget som sitter på pengesekken.
Regjeringen og Nasjonalt forum for lærerutdanning og
profesjonsutvikling, hvor Skolenes landsforbund også deltar, offentliggjorde
nylig en strategi for rekruttering til lærerutdanningene og læreryrket. Et av
målene er å jobbe for at skoler og barnehager ikke bare er attraktive
arbeidsplasser som rekrutterer lærere, men også trygge og gode arbeidsplasser
som beholder dagens ansatte. I den forbindelse skisserer også strategien opp et
behov for økt kunnskapsgrunnlag om hvordan arbeidsforhold påvirker
rekrutteringen.
Skolenes landsforbund mener det haster med å sette i gang et
arbeid som konkretiser de overordnede målene i strategien. Vi foreslår derfor at
det settes ned en arbeidsgruppe med partene og representanter for regjeringen,
med sikte på tiltak for å beholde de ansatte vi fortsatt har, samt hindre
videre flukt fra våre yrker. Finner vi fornuftige ordninger som virker til å
beholde, vil dette også gi seg utslag i økt rekruttering.