Eg har stått i mange klasserom sidan eg tok praktisk
pedagogikk i 1993, og tenker ofte tilbake på dei erfaringane eg har gjort meg. Mykje er av sjølvransakande
karakter i form av «Takk og lov at det gjekk bra», men eg har òg tenkt på eitt
og anna som eg har fått til, og kva som gjekk igjen i dei situasjonane.
I desse
åra har eg i tillegg etter beste evne freista å lese tekstar om både pedagogikk
og didaktikk. Eg kan slå fast med eit samanliknande perspektiv på særs lågt og
anekdotisk nivå, at noko som det har vore lite av i bøker, artiklar,
debattinnlegg og andre teksttypar som handlar om skule, men meir av i eigen
praksis, er humor.
Der eg har lukkast best som lærar, har inkluderande humor
alltid spelt ei rolle. Å vere lærar er ikkje noko ein må, men kan. Gjennom
humor viser du mange ting, mellom anna at du liker yrket ditt og dei du møter i
klasserommet.
Pedagogisk
litteratur er utan unntak prega av gravalvor, sjølv den delen som handlar om
den kjelda til liv og samvirke som ligg i det intuitive møtet mellom andlet og
andlet, har blitt kapra av religiøse tenkjarar. Om det no er
nærleikspedagogikken til Løgstrup, Levinas eller Buber, dei legg alle til grunn ein metafysikk som gjer menneskemøtet til eit religiøst møte, og
då er det ikkje plass til lettsinn og god stemning! Djevelens verk!
Eg trur
det var Oluf i Rallkattlia som kalla humor for «sublimert melankoli». Ein
påstand verd å tenke over. Om vi følgjer sporet til Oluf, skjønar vi fort at vi
ikkje skal spøke med humor. Det er ikkje sånn at livet har for lite alvor, om
du no er elev i barneskulen eller er ein femtiårig deltakar i vaksenopplæringa,
lever du neppe eit liv skjerma for alvor. Ofte har elevane våre fått so mykje
alvor inn i livet, at når dei faktisk kjem på skulen, vil dei gjerne ha litt
fri frå faenskapet.
Humor er
ikkje å ta lett på alvoret i livet. Humor og humør heng tett i hop, og den gode
stemninga der vi ler med kvarandre og ikkje av kvarandre, er det sterkaste
limet vi kan ha i klasserommet. Humor er å gripe det potensialet som er i
ein situasjon som kan vere fagleg steril eller sosialt fastlåst og løyse litt
på snippen, lette litt på trykket, endre litt fokus; vel sjølv den metaforen du
likar best. Med høge skuldrar vert verken land eller kompetanse bygd.
Det er
ikkje sånn at du lærer mindre om du er i ein atmosfære prega av låge skuldrar
og gjensidig høve til litt tøys og tull i kvardagen. Elevar i alle skuleslag
skal lære å interagere med andre. Å lære å interagere er å øve seg i eit
spekter av uttrykksformer, og Piet Hein har vel sagt det best når han skreiv
«Den som kun tar spøk for spøk og alvor kun alvorligt, han og hun har faktisk
fattet begge deler dårlig.» Om ein avviser dette kortdiktet som fjaseri og
lettsindig omgang med rim, er jo det berre ei understreking av Hein sitt poeng.
Piet Hein har i det store og heile blitt tatt altfor lite alvorleg.
Ein flott kollega av meg, Ingvild, sukka over at «Norskfaget
er stappfullt av triste tekstar», og det stemmer jo langt på veg. Triste
tekstar skrivne av triste menn er jo ryggmargen i den tradisjonelle litterære
kulturarven som skal gjere dei unge til «gagns menneske». Ein skulle tru at tankegangen er at blir du
berre deprimert nok, so blir du eit godt menneske. Det å løfte stemninga blir
dermed det store tabu, pedagogikken si blindsone, som ein helst bør unngå om
ein skal framstå som «seriøs» og «profesjonell». Eg siterer gjerne Nils-Fredrik
Nielsen her: «Ingen kan spre slikt mørke som den som har sett lyset» (Samlede
tristesser i utvalg, Oslo, 2018: s.37)
Kan det
rett og slett vere for lite godlynt kødd i norske klasserom akkurat som det er
for lite godlynt kødd i den offentlege røynda? Det er trist at det der har gått
so langt at humor har blitt politisert til å bli ein sosial risikosport i ein
politisk leir, medan mangel på respekt har blitt ei dygd i ein annan. På den
eine sida står ei venstreside livredde for å seie noko feil, på den andre sida
står eit kor av udanna høgrevridde, som vil bruke talefridomen til taktløyse og
som apologi for smakløyse og manglande verbal impulskontroll. Rett og slett
«overdanning» mot «underdanning».
Dei raude
er anemiske og kjedelege i si politisk korrekte boble, medan dei blå er vulgære
og masete. Dei blå er faktisk meir opptatt av å kritisere politisk korrektheit
enn konservativt kristne er opptekne av andre sitt seksualliv. Det er ikkje so
reint lite. Det er ikkje eit poeng i å vere grenseoverskridande berre for å
protestere mot grensene, akkurat som det er lite poeng i å vere livredd for
potensiell krenk i kvar ein ytring.
Dei grøne
er stort sett på jordet der dei høyrer heime, om dei ikkje er i skogen og skrik
etter ulven eller nede i elva og tømmer ut silosyre.
Ikkje er
det lov å seie at noko er stygt eller feil lenger heller. Dette vert kvar dag
unngått av lærarar på kvar ein skule, samstundes med at det blir gjennomskoda
av elevane. Klart noko er stygt. Klart noko er feil. Når ein elev held fram eit
samanraska krot av ei teikning eller gjer store feil i rettskrivinga ville det
vore løgn og svik om vi kom med skryt og formildande taleformer. «Nei, den
teikninga er faktisk ganske stygg, og du har laga den slik for å teste meg»,
har eg sagt ved høve, og eg seier òg at skriftlege feil er feil, om det er
stikk i strid med gjeldande rettskrivingsnormer. Ekte og negativ kritikk er
betre enn falskt skryt, og om vi ikkje er etterrettelege av redsle for å knekke
motet på elevane, er det vel i overkant pysete av oss.
Ja takk
til godlynt kødd og ærlege tilbakemeldingar. Pedagogikkfaget har fått mykje pes
opp gjennom åra, og kanskje det hadde fått litt mindre pes om det i større grad
reflekterte det livet som faktisk er både i og utanfor klasserommet, og ikkje
som no, at det legg opp til ein gravalvorleg og emosjonelt innsnevra praksis
der vi alle skal passe oss for å tråkke feil. Pedagogisk takt vert tradisjonelt
knytt til å ta raske og ofte intuitive avgjerder om kva som er best å seie
eller gjere i ein kanskje uventa situasjon. I eit sånt perspektiv kan humor
vere ein taktfull intervensjon i ein situasjon der dei involverte treng å bli
tekne vare på og løfta litt opp.
Eg er
redd for humorens levevilkår i framtidas klasserom. Humor som kan vere ein
drivkraft i det faglege og pedagogiske arbeidet og eit lim som knyter oss i
hop, er allereie i ferd med å bli ei faresone der vi blir livredde for å komme
i trøbbel om vi seier noko som kan bli tatt feil opp.
Sjølvsagt
er humor farleg. Du må kjenne ditt publikum, og det skal vere humor for dei
like mykje som for deg sjølv. Du må unngå å skape eit skilje mellom dei kloke
som tek poenget og dei dumme som ikkje gjer det. Sjølvironi er aldri feil. Du
skal sjølvsagt ikkje kome med objektiv krenk av namngjevne personar eller
folkegrupper. Mykje kan gå gale, men det skal òg vere takhøgd for å dumme seg
ut og ta seg inn att.
Norskfaget,
den litterære tristesse sitt hovudkvarter, har utvilsamt eit potensial for å
skape litt liv og røre der det no er like stilt som på bedehuset etter ein
brakfis frå bakarste benk.
I all
humorteori er den viktigaste eigenskapen til humor det å tilføre noko uventa i
ein situasjon. Elevane treng uventa og positive hendingar. Då ser dei også ein
lærar som likar å vere med dei og som kan vere spontane og ta kjappe steg ut av
boksen full av korrektheit, inn i den verda der eleven faktisk er. Og det er
kanskje den viktigaste opplevinga ein elev kan ta med seg.