overvåking data teknologi

Norge, en teknologisinke i klasserommet

Debatt: Hvis Norge ønsker å henge med på innovasjon og teknologi, må vi legge bedre til rette for profesjonsfaglig utvikling av digital kompetanse.

Publisert

Tirsdag 28.05 kom en rapport fra IKT Norge som viser at Norge ligger langt etter våre naboland i satsningen på innovasjon og KI. Dessverre er vi også en IKT-sinke i klasserommet.

IKT-sinke? tenker du kanskje overrasket. Norge? Vi som har pc-er og nettbrett og smarttavler i stort sett alle klasserom. Og ungene løper rundt med sine smarttelefoner og smartklokker. Er ikke problemet for mye skjermbruk?

Utfordringen som får altfor lite oppmerksomhet, er læreres profesjonsfaglige digitale kompetanse. I 2020 kom det nye læreplaner der programmering ble en del av både matematikk, naturfag, musikk og kunst & håndverk. Men hvor mange grunnskolelærere føler i dag at de har kompetansen til å jobbe med programmering, mikrokontrollere, sensorer, roboter eller KI i sine fag?

IKT Norge advarer mot at næringslivet bruker andres teknologi, i stedet for å utvikle selv. I skolen ser vi også altfor ofte at eierforholdet til teknologien mangler. Når elever er passive konsumenter av digitalt innhold, i stedet for å bygge, skape, og jobbe praktisk, er det ofte fordi lærerne mangler kompetanse til å ta i bruk digitale verktøy. Lærere må både håndtere teknologien og ta hensyn til elevenes forutsetninger, motivasjon og andre rammevilkår for å legge til rette for et godt læringsmiljø. Dette er krevende.

De siste par års fokus på skjermtid gjør at politikerne nå kappes om å ta avstand fra “iPad-skolen”. I politikernes møter med lærere, er det et rop om hjelp til å få iPaden ut av klasserommet som er budskapet? Det er det i alle fall ikke i våre møter med lærere. Vi opplever at mange lærere trenger tid og ro til å bli bedre kjent med teknologien, og å heve kompetanse for å kunne utnytte investeringene mange skoler og kommuner har gjort.

Et av tiltakene foreslått i rapporten til IKT Norge er nettopp å satse på lærerne, og det er et tiltak vi stiller oss bak. I Norge trenger vi ikke flere skjermer i skolen, vi har relativt god infrastruktur. Det vi trenger, er at lærerne får rom og ressurser til å utvikle seg og bli trygge på digitale verktøy, som blant annet KI. Å lesse ansvaret over på læreren alene, holder ikke.

Hvis Norge ønsker å henge med på innovasjon og teknologi, og hvis vi ønsker å utdanne unge som forstår det digitale samfunnet de er en del av, så må vi legge bedre til rette for profesjonsfaglig utvikling av digital kompetanse. Mange tror Norge er kommet langt med teknologi i skolen, men som denne rapporten viser - vi henger etter.

 

Powered by Labrador CMS