Tom Rune Kongelf.
Foto: HIS
– Vil ikkje få fleire unge til å satse på læraryrket
Leiar for lærarutdanninga i Sogndal skulle gjerne sett at regjeringa tok langt meir modige grep for lærarutdanninga.
Samstundes
meiner Tom Rune Kongelf at det er tiltak i Stortingsmeldinga «Profesjonsnære utdanningar over
heile landet» som kan styrke kvaliteten på lærarutdanninga.
I meldinga står det blant anna at regjeringa vil fjerne forskingskrava til dei som skal tilsettes ved lærarutdanningane. Målet er ei meir praksisnær utdanning.
– Men det
er ikkje mange av dei unge som skal søkje utdanning som ser dei tiltaka. Difor
vil dei ikkje styrke rekrutteringa, seier Kongelf,
Valfri masteroppgåve
Han
minner om at talet på søkjarar som har lærarutdanning som førstevalet er
gått ned med 35 prosent sidan 2020. Han hadde håpa at meldinga skulle innehalde
tiltak som kan snu dette. Men dei finn han ikkje, seier han.
– Å ta bort karakterkrava for å kome inn på lærarutdanninga og gjere masterdelen
valfri kunne derimot ha auka interessa for utdanninga, seier Kongelf.
– Lærarar
som skal gå på grunnskulelærarutdanninga 5-10 treng ikkje å ha matematikk som
undervisningsfag i det heile tatt. Likevel er det karakterkrav i matematikk frå
vidaregåande for å kome inn på studiet, seier han oppgitt.
Vil fjerne karakterkrava
Kongelf
har merkt seg at regjeringa vil kutte kravet om eit visst karakternivå frå
vidaregåande for å kome inn på sjukepleiarutdanninga. Argumentet er at det
er viktigare kva studentane kan når dei går ut av utdanninga enn når dei kjem
inn.
– Kvifor
meiner regjeringa det ikkje gjeld også for lærarutdanninga? Vi kan også lære
studentane det dei treng mens dei er hos oss, seier han.
– Statsråd
Hoel har understreka at institusjonar som har låge søkjartal
skal kunne søkje om dispensasjon frå karakterkravet. Er ikkje det nok?
– Eg
meiner at karakterkravet bør tas vekk for alle. Eg har ikkje lyst til å
reklamere for vår utdanning i Sogndal med at vi tar imot dei som ikkje er gode
nok til å få plass andre stader. Nokre studiestader vil likevel vere meir
populære enn andre og difor kunne prioritere søkjarar med høge karakterar, det
er greitt nok. Men eg vil ikkje sende ut signal om at vi er andre sortering, seier Kongelf.
– For å kompensere for eit eventuelt lokalt bortfall av karakterkravet ynskjer eg
for Sogndal sin del ein tydeleg aktiv læringsprofil på lærarutdanningane som nyttar
seg av det som særmerker campusen – nærleiken til naturen – med fjord, fjell og
ein unik kompetanse innan fysisk aktiv læring (SEFAL). Då kan vi få høge
søkjartal!
Tidlegare i år publiserte Nokut eit sett spørjeundersøkingar med lærarstudentar og lærarutdannarar. Der kjem det fram at om lag 1 av 4 studentar ikkje kan se verdien av å skrive masteroppgåve. Ein tredjedel av lærarutdannarane er også skeptiske.
Kongelf er blant dei.
Vil ikkje fange opp endringa
– Vi ser
jo tydeleg at problema med å rekruttere skaut fart etter at masterkravet kom,
seier han og hell fram:
– Vi ser
og at studentar, av ulike grunnar, dett av studiet under arbeidet med masteroppgåva.
Men dei får jobb som adjunktar i skulen, likevel.
Han er likevel positiv til nokre av tiltaka til regjeringa.
– Eg har
sans for at det kan bli lettare å få inn fleire lektorar med skulepraksis i
utdanninga, utan krav om at dei i tillegg til praksisen skal ha ein teoretisk
produksjon, slik kravet til ein førstelektorstilling er i dag. Slik kan vi få
utdanninga meir praksisnær. Så trer førsteamanuensisane, dei med
doktorgrad i lærarstaben, meir fram når studenten kjem til masteroppgåva. Dei
underviser og rettleier knytt til den. Eg ser nokre utfordringar med ei slik
deling, men likevel fleire fordelar.
Men han meiner det er eitt stort problem med regjeringas forslag.
– Det er
at eleven i vidaregåande, som lurer på kva for utdanning som lokkar mest, ikkje
har ein sjanse til å fange opp eller forstå ei slik endring. Så sjølv om vi kan
få ei betre utdanning på denne måten får vi ikkje ei betre nasjonal rekruttering,
avsluttar Tom Rune Kongelf.