Katja Kircher Photography AB
La oss fullføre det gode løftet i skolen
Debatt: – Lærernorm og kompetanseløft for lærere er riktige og viktige tiltak som har kommet på plass i skolen.
Lærernormen angir hvor mange elever det skal være per lærer, og kan
sikre kvaliteten på undervisningen og bidra til at lærerne har nok tid til hver
elev.
Lærernorm og
kompetanseløft er gode tiltak som gir et kvalitativt løft, men det fordrer at
kommunene får tilført de økonomiske ressursene som trengs for å finansiere
løftet.
Trondheim fikk som
andre kommuner tildelt midler til styrking av lærertetthet i forkant av
innføringen av minstenorm for lærertetthet i 2018/2019, men den daværende
politiske ledelsen i Trondheim valgte å ikke bruke de tilførte midlene til økt
lærertetthet.
Nå har Trondheim fått en ny politisk ledelse, og det er på tide å
sikre at midlene som skal til skolen kommer til skolen. Dette fordrer fortsatt
støtte fra regjeringen, i videre fordrer det at vi som lokale politikere bruker
pengene på det de skal brukes på.
Innføring av femårig
lærerutdanning ble lansert uten en lovprosess om økte krav til kompetanse ved
ansettelse og undervisning i skolen. Et sammenlignbart eksempel er kravet om
utdanning på masternivå for ansatte i barnevernet. Dette ble forankret i endringer
i barnevernloven der masterkravet ble konkretisert, og denne lovhjemlingen
utløste rettigheter for kommunene i form av statlig kompensasjon for økte
kostnader. Kommunene som arbeidsgivere ble kompensert for dette via
statsbudsjettet.
Nå, noen år etter
innføringen av kompetanseløftet for lærerne, har kommunene fått oversikt over
de reelle kostnadene av kompetanseløftet.
Økte lønnsutgifter
I Trondheim ble det i
2022 ansatt 91 nyutdannede lærere med mastergrad, noe som førte til en
betydelig økning i lønnsutgiftene – nesten 8 millioner kroner det første året
alene. Disse kostnadene vil fortsette å stige i årene fremover, og i 2025 er de
økte kostnadene beregnet til 26 millioner.
På samme måte som
regjeringen Solberg kompenserte kommuner for innføringen av lærernorm og tidlig
innsats, må nåværende regjering kompensere kommuner som kan vise til stor
lønnsglidning grunnet kompetanseløftet til lærerne.
I løpet av de tre
siste årene har det i vår kommune vært en tredobling av antall elever med
særlig store behov for individuell tilrettelegging. Å bygge et godt lag
rundt elevene med tilpasset opplæring har aldri vært viktigere.
Vi forventer at det
kommende statsbudsjettet reflekterer en investering i barn og unge. Regjeringen
må gi kommunene den støtten de trenger for å finansiere kompetanseløftet i
skolen. Uten hjelp til å betale for det gode løftet i skolen, risikerer vi at skolens
kvalitet forringes og at lærernes innsats undergraves av manglende
ressurser.
Norsk skole har ingen
å miste og alt å vinne. La oss investere i skolen – den viktigste arenaen for å
bygge mestring og inkludering.