Ill.foto: Mostphotos
Skriving er mer enn rettskriving og grammatikk
Debatt: Hvis vi ikke øver på skriving, men overlater prosessen til kunstig intelligens, mister vi noe unikt menneskelig.
Skriving er et verktøy vi mennesker bruker for å formidle tanker, ideer og følelser med andre
mennesker. Å bruke kunstig intelligens kan virke fristende, men vi mister noe
unikt menneskelig i prosessen, skriveintuisjon og utveksling av mening.
Å bli god til å skrive er
en livslang prosess. Det betyr at vi må øve til man blir gul og blå. Du blir på
en annen side ikke en god skriver hvis «morra di» gjør leksene for deg. Det samme
er sant hvis du overlater skrivingen til kunstig intelligens.
Du øver ikke bare på
rettskriving, setningsoppbygging og tegnsetting når du skriver, men du tilegner
deg hva jeg vil beskrive som skriveintuisjon.
Å lære å skrive er i
essensen å lære seg å tenke på en mer konkret og materiell måte. Ved å få
dine egne tanker ned på papir eller skjerm, kan andre få tilgang på det du
tenker. Deling av dine tanker er hva som gjør det du skriver relevant for andre.
Dine tanker er det som er
relevant for andre mennesker, og det er andres tanker vi ønsker å få tilgang på
når vi leser andres tekster. Vi leser fordi vi har interesse for andre
menneskers intensjoner. Vi er interessert i å fange opp andre menneskers intensjoner
gjennom å lese det de skriver. Vi leser ikke for å lese en intensjonsløs vegg
av tegn skrevet av en maskin.
Å skrive er å
tydeliggjøre og materialisere din egen tenkeverden overfor andre mennesker.
Gevinsten med å skrive selv er derfor stor. Ikke bare hjelper skriving for å
fokusere dine egne tanker, men det tillater andre å få innsikt og kommentere
dem.
Hva er skriveintuisjon?
Men hva jeg legger jeg i
dette med skriveintuisjon? Jo, skriveintuisjon er de kulturelle lærdommene vi
tilegner oss ved å lese og skrive. Tekster, og spesielt skriftlige tekster, er
veldig komplekse fenomener som inkluderer mer enn tegna vi setter sammen for å
lage en tekst.
På konkret plan handler
skriving om å mestre rettskriving, tegnsetting og grammatikk. Ikke minst handler det om
å skrive på en måte som gjør at setninger henger sammen, og at vi strukturerer
teksten som er fordelaktig for meningsfellesskapet vi er en del av.
Det handler også om å lære
hva vi gjør når vi skriver, som for eksempel å forklare, beskrive og
argumentere. Det får vi kun iboende forståelse av ved å forklare, beskrive og
argumentere for noe i en tekst vi skriver selv.
Målet er at det konkrete
vi øver på, skal bli en selvfølgelighet som går relativt automatisk, slik at vi
kan fokusere mer på de abstrakte aspektene ved å skrive. På et mer abstrakt og
derfor intuitivt plan, handler skriving om konteksten vi opptrer i når vi
skriver. Tekster oppstår ikke i et vakuum, men blir skrevet i både en kulturell
og en situasjonell kontekst som gir den teksten mening.
En spesifikk situasjonell
kontekst er hvis noen har dødd. Noen har dødd og vi må svare på den hendelsen
på en passende måte. Vi skriver gjerne en kondolanse for å svare på en slik
hendelse. Vi skriver kondolanser for å vise empati overfor venner eller kjente
som har mistet noen som var dem nær, eller for å ikke virke helt psycho.
I det samme tilfellet har
vi også en kulturell kontekst. I for eksempel religiøse og sekulære miljøer kan
det være ulike normer for kondolanser. Det kan også være forskjellig fra nasjon
til nasjon.
Å skrive tekster handler
derfor om å mestre tekstnormer, og sosialisere seg inn i tekstkulturer der disse tekstnormene opptrer. Det er stor forskjell mellom å skrive et essay eller
kåseri når vi går på skolen, eller når vi skriver en bursdagshilsen eller kondolanse
til venner og bekjente.
Ulike kulturer = ulike tekstnormer
Skolen og venneflokken
konstituerer to forskjellige tekstkulturer med hver sine egne tekstnormer.
Ulike domener i samfunnet har som sagt sine egne skriftkulturer. Tekstkulturen
i organisasjoner er ikke nødvendigis den samme som i tekstkulturer innenfor næringslivet.
Å bli en god skriver
betyr å bli god til å forstå samfunnet vi lever i. Det må vi øve på. Den
øvelsen forsvinner hvis vi får kunstig intelligens til å skrive for oss.
Jeg skal heller ikke
legge skjul på at å overlate skriving til kunstig intelligens også gjør oss
dårligere utstyrt til å mestre rettskriving, grammatikk og tegnsetting. Det er
på en annen side mer problematisk hvis vi ikke mestrer det kulturelle aspektet
ved å skrive. For da forstår vi samfunnet vi lever i dårligere.
Forstår vi ikke samfunnet
vi lever i, blir vi også dårligere til å formidle våre indre tanker
til andre. Det gjør at samfunnet får mindre kontaktflater for å utveksle mening
på en genuin måte. Det kan føre til splittelse innad i samfunnet.
Jeg mener at spesielt
elever bør mestre både de konkrete og abstrakte aspektene ved skriving før vi
introduserer dem for kunstig intelligens. Det kan fort bli fristende å få
kunstig intelligens til å gjøre jobben for oss, men bør vi egentlig overlate
tenkning og utveksling med andre mennesker til kunstig intelligens?
Vi bør være
varsomme med måten vi introduserer kunstig intelligens på i skolen. Det er
ingen god ide å rushe noe som bør være et langtidsprosjekt, barn og ungdoms vei
til å bli gode skrivere. Vi må tenke over hvordan kunstig intelligens kan påvirke
den prosessen.
Vi bør ikke innføre
kunstig intelligens i skolen før vi har lagd en faglig forankret plan for
hvordan vi skal implementere kunstig intelligens på en fornuftig måte. Å hoppe
ned i innsjøen før vi har sjekket hvor dypt vannet går, er en forferdelig
dårlig ide.