Ill.foto: Mostphotos
Vi trenger en langsiktig nasjonal skoleplan
Debatt: Hvis politikerne virkelig mener at framtida sitter i klasserommet, trengs det opprustning og ikke ytterligere innsparing.
I disse dager går lærere og elever ut i høstferie – et velfortjent
avbrekk i en hektisk hverdag. Noen pakker sekken og setter kursen mot fjellet med
en ekstra uro i kroppen – hva skjer med linja mi, skolen og arbeidsplassen min?
Denne høsten har sparekniver blitt utdelt i landets kommuner
og fylker med bestilling om å levere prioriterte lister over hvor det kan
skjæres inn til beinet. Elever og lærere har fått i oppgave å finne ut hvor det
gjør minst vondt; slå sammen linjer, miks yrkesfag, øk fra 15 til 30 elever
(hvilket er umulig for å sikre nødvendig relevans og god relasjon), legg ned
skoler. Hvis politikere virkelig mener at framtida sitter i klasserommet, trengs
det opprustning og ikke ytterligere innsparing.
Vi har langtidsplaner for veinettet i nasjonal transportplan
(NTP) som strekker seg til 2036. Politikere snakker høyt og tydelig om
etterslep og håper på ekstrabevilgninger før statsbudsjettet skal presenteres
7. oktober. Oljefondet har økt med over 3000 milliarder siden årsskiftet, og
100 milliarder ekstra kan brukes uten å bryte handlingsregelen. Men i skolen,
som allerede driftes på sparebluss, der skal det kuttes kraftig. Hm.
Kan vi trenge en tilsvarende langtidsplan for skole – en slags
nasjonal transportplan – som strekker seg langt forbi neste stortingsperiode?
Skole og læring blir ofte omtalt som en reise – en læring-
og dannelsesreise. Dører mot verden og framtida skal åpnes, står det så fint
formulert i formålsparagrafen. Alt starter i barnehagen, for der støpes selve fundamentet
for 13 års skolegang. Men veien mot målet, vitnemålet, er svært ulik avhengig
av hvor i landet du bor. For noen er det full gass og gode kjøreforhold med heiarop
hjemmefra, mens for andre blir det en langt mer strabasiøs ferd. Ja, for noen blir
det total avsporing som resulterer i utenforskap og uføretrygd. Det koster storsamfunnet
dyrt.
Bygg, bøker og brøytemannskap
Hva trengs for at alle barn og elever skal få utbytte av læringsreisen?
Jeg hiver ut tre B-er:
Bygg som egner seg til variert og god læring.
Klasserom uten asbest. Vinduer som kan åpnes for å slippe inn litt frisk luft i
ny og ne. Maling som ikke flasser av og havner i håret på elevene. Nok kvadratmeter
så lærere får fordypet seg i jobben. Doer uten rotter. Fellesareal og plass til
konsentrert studiearbeid. Et bygg med statlig finansierte støttetjenester i
egnede rom, et solid autovern, som sørger for at de som er i ferd med å falle
utenfor, får tidlig hjelp og alternative læringsarenaer.
Bøker og oppdaterte læremidler. Lærere ønsker seg en
50/50-fordeling mellom digitale og analoge læremidler, men budsjettene tillater
ikke begge deler. Da velges bøker vekk for billigere alternativer. Ifølge Utdanningsforbundets
rapport «Er læreplanen LK20/LK20S innført i norsk skule?» svarer halvparten (51
prosent) av de arbeidsplasstillitsvalgte at skolene i ganske eller i svært stor
grad har fornyet læremidlene i tråd med læreplanen. Et kraftig etterslep
altså, fire år etter at fagfornyelsen ble innført. Burde ikke staten sørge for
fullfinansiering av læremidler når en ny læreplan innføres? Er det for mye
forlangt? Er det riktig å dele ut sparekniver når skolene henger etter statens
bestilling?
Når bøker nedprioriteres over tid, daler lesekompetansen og
lesegleden lider. Selvsagt. I en nasjonal transportplan for skole bør det
øremerkes statlige midler til drift av bibliotek på alle skoler. I dag tvinges enkelte
skoler til å erstatte verdifulle bibliotekarer med miljøarbeidere som
innsparingstiltak. Eller stenge det hvis det i det hele tatt finnes et
skolebibliotek. Det sørgelige er at først når alarmklokkene (eller brannalarmen
om du vil) ringer, kommer det noen kroner på bordet i form av en nasjonal leselystkampanje.
Den treffer kanskje noen ytterst få, men ikke elever som for lengst har gått ut
av skoleporten uten lesegleden i behold. Langsiktig tenkning må på plass.
Brøytemannskap som kan legge forholdene til rette for
læring. Lærere er ikke utdannet til å være rengjørere, vaktmestere, psykologer eller
politi. Lærere må få være lærere og drive med kjerneoppgaver knyttet til undervisning
og ikke alt mulig annet. Lærerlysten, altså lysten til å være lærer, påvirkes
hvis du må gjøre alt mulig annet. Naturlig nok. Vi vet at krevende
arbeidsforhold er en av hovedgrunnene til at lærere kaster inn håndkleet.
Det
er en økende grad av psykisk uhelse blant unge, som blant annet kan forklares
som et etterslep av nedstengte skoler under pandemien. Staten, som sto for
nedstengingen, bør sørge for solide ekstrabevilgninger, gjerne over
helsebudsjettet, direkte inn i skolene for å bøte på. For psykisk uhelse i
skolen forplanter seg til helsebudsjettet på ulikt vis uansett.
Kall meg gjerne naiv med et ønske om en langsiktig nasjonal skoleplan
med ekstrabevilgninger som sikrer etterslep av bygg, bøker og brøytemannskap. Men
jeg vet så inderlig godt at det er himla moro å være lærer når forholdene
ligger til rette. Da blir reisen noe langt mer enn en transportetappe. Det er
lov å håpe.
Riktig god høstferie til alle lærere!