Slik strukturerer du uteundervisningen

Her får du seks tips til hvordan du kan bli flinkere til å strukturere timer og dager utendørs.

Publisert Sist oppdatert

Skolestart er en fin anledning til å flytte undervisningen utendørs; sommeren er fortsatt her og selv om været kan være litt ustabilt er det mange fine utedager i ukene som kommer.

Danske Bettina Lerche står bak «Læring i Bevægelse», hvor hun i over sju år har gitt råd om hvordan bevegelse kan integreres som en naturlig del av undervisningen.

– Utendørsundervisning er viktig fordi vi mennesker lærer gjennom sansene våre. Å lære av verden, i stedet for å lære om den, gjør en stor forskjell," sier hun til folkeskolen.dk.

Hun tror at mange lærere forbinder uteundervisning med kaos, hvor de bruker tiden på alt annet enn det de faktisk skal gjøre: undervisning.

– Tydelige rammer gjør dagen mer forutsigbar, noe som skaper ro og trygghet hos elevene. Når barn er trygge, kan de bruke energien sin på å være, lære og utvikle seg. De får en større følelse av selvstendighet og mestring, sier Lerche.

Her er hennes seks råd:

1. Tydelig instruksjon

Hjelp elevene med å forstå aktiviteten din ved å visualisere den før dere forlater klasserommet. Du kan tegne rammene på tavlen mens du forklarer. Etterpå kan du vise hva elevene skal gjøre i aktiviteten, fysisk i klasserommet. Bruk gjerne en elev som forklaringspartner.

2. Før elevene sendes ut av klasserommet

Når elevene sendes ut av klasserommet, skal de vite: Hvem deres partner er, hvor dere møtes, når dere møtes, og to tegn (se punkt 5).

Skal dere bort fra skolen, og du underviser de yngste elevene, kan det være en fast rutine å snakke om de tre T’ene: tisse, tøy (hva skal de ha på), og tursekk (hva skal de ha med seg).

3. Konkrete møtesteder

Det er viktig med et konkret møtested, ellers bruker du mye tid på å finne barna.

4. Gjenta instruksjoner

Når dere er ved møtestedet, er det viktig å gjenta instruksjonene. Ved å forklare tingene en ekstra gang, mens elevene er der aktiviteten skal foregå, får de bedre mulighet til å visualisere hva de skal gjøre. Samtidig er det best å dele opp gruppene der aktiviteten skal foregå, for elevene kan ikke huske hvilket lag de er på hvis de ble delt i klasserommet.

5. To tegn

Du trenger to tegn. Et tegn som betyr "frys på stedet" når du vil gi en beskjed mens aktiviteten pågår, og et tegn som betyr at aktiviteten er over og alle skal tilbake til møtestedet. Det kan for eksempel være ett fløytesignal og to fløytesignaler.

6. Felles struktur i klasseteamet

Det er en god idé at klasseteamet er enige om strukturen for hvordan dere gjennomfører bevegelsesaktiviteter. Ved å gjøre dette gir du deg selv bedre forutsetninger for at undervisningen din skal lykkes. Hvis alle i teamet utfører det på samme måte, gir det en gjenkjennelig struktur for elevene, slik at de hver gang vet hva de skal gjøre. Dette skaper forutsigbarhet og trygghet.

© Utdanningsnytt

Powered by Labrador CMS