Ill.foto: Paal Svendsen
Slik strukturerer du uteundervisningen
Her får du seks tips til hvordan du kan bli flinkere til å strukturere timer og dager utendørs.
Skolestart er en fin anledning til å flytte undervisningen
utendørs; sommeren er fortsatt her og selv om været kan være litt ustabilt er
det mange fine utedager i ukene som kommer.
Danske Bettina Lerche står bak «Læring i Bevægelse», hvor
hun i over sju år har gitt råd om hvordan bevegelse kan integreres som en
naturlig del av undervisningen.
– Utendørsundervisning er viktig fordi vi mennesker lærer
gjennom sansene våre. Å lære av verden, i stedet for å lære om den, gjør en
stor forskjell," sier hun til folkeskolen.dk.
Hun tror at mange lærere forbinder uteundervisning med kaos,
hvor de bruker tiden på alt annet enn det de faktisk skal gjøre: undervisning.
– Tydelige rammer gjør dagen mer forutsigbar, noe som skaper
ro og trygghet hos elevene. Når barn er trygge, kan de bruke energien sin på å
være, lære og utvikle seg. De får en større følelse av selvstendighet og
mestring, sier Lerche.
Her er hennes seks råd:
1. Tydelig instruksjon
Hjelp elevene med å forstå aktiviteten din ved å visualisere
den før dere forlater klasserommet. Du kan tegne rammene på tavlen mens du
forklarer. Etterpå kan du vise hva elevene skal gjøre i aktiviteten, fysisk i
klasserommet. Bruk gjerne en elev som forklaringspartner.
2. Før elevene sendes ut av klasserommet
Når elevene sendes ut av klasserommet, skal de vite: Hvem
deres partner er, hvor dere møtes, når dere møtes, og to tegn (se punkt 5).
Skal dere bort fra skolen, og du underviser de yngste
elevene, kan det være en fast rutine å snakke om de tre T’ene: tisse, tøy (hva
skal de ha på), og tursekk (hva skal de ha med seg).
3. Konkrete møtesteder
Det er viktig med et konkret møtested, ellers bruker du mye
tid på å finne barna.
4. Gjenta instruksjoner
Når dere er ved møtestedet, er det viktig å gjenta
instruksjonene. Ved å forklare tingene en ekstra gang, mens elevene er der
aktiviteten skal foregå, får de bedre mulighet til å visualisere hva de skal
gjøre. Samtidig er det best å dele opp gruppene der aktiviteten skal foregå,
for elevene kan ikke huske hvilket lag de er på hvis de ble delt i
klasserommet.
5. To tegn
Du trenger to tegn. Et tegn som betyr "frys på
stedet" når du vil gi en beskjed mens aktiviteten pågår, og et tegn som
betyr at aktiviteten er over og alle skal tilbake til møtestedet. Det kan for
eksempel være ett fløytesignal og to fløytesignaler.
6. Felles struktur i klasseteamet
Det er en god idé at klasseteamet er enige om strukturen for
hvordan dere gjennomfører bevegelsesaktiviteter. Ved å gjøre dette gir du deg
selv bedre forutsetninger for at undervisningen din skal lykkes. Hvis alle i
teamet utfører det på samme måte, gir det en gjenkjennelig struktur for
elevene, slik at de hver gang vet hva de skal gjøre. Dette skaper
forutsigbarhet og trygghet.
© Utdanningsnytt