Ill.foto: Mostphotos
Styrka praksiskrav i lærarutdanningane er akademisk risikosport
Debatt: – Om vi prutar på lengda på utdanningane, vil det skade profesjonen sin kamp om styrka anerkjenning og betre løn.
Det hjelp
lite med relasjonell kompetanse og klasseleiing om vi ikkje har noko fagleg å
fare med. Alle som er interesserte i skulen, veit at vi har ei
rekrutteringskrise. Denne krisa har vi òg i helsesektoren. Det er for få som
vil bli lærarar og sjukepleiarar, og vi har allereie for få som faktisk er det.
Helsesektoren er avhengig av ufaglærte for å halde det gåande, og skulane
klarer ikkje å fylle krava til bemanning, særleg i utkantane. Det kan vere
freistande å leite etter enkle svar.
Kva som
har skapt denne krisa og korleis ein kan og bør løyse den, er det delte
meiningar om. I mangel av evidens er det mange kanskje her.
- Kanskje yrka er for lite
insta-venlege og i for stor grad retta mot ein omsut for fellesskapet som ikkje
er in lenger i ei samtid som set det vellukka og eineståande individet i fokus.
- Det kan kanskje vere freistande å
leggje alt ansvar på ein sjølvdiggande Generasjon Z som ser verda gjennom
mobilen, men det er jo urettvist å male ein heil generasjon med breie og svarte
penselstrøk.
- Kanskje det er slik at dei
verkeleg har lågare altruisme enn tidlegare generasjonar, ,men om det er slik
at dei har svekka tru på fellesskapet og det å gjere noko for andre, er det
gjerne vi som har oppdradd og utdanna dei som bør ta mykje av skulda.
- Kanskje det er lærarane og
sjukepleiarane sjølve som er skuld i at tilstrøyminga til yrket er lågt, når
dei har vore opne om utfordringane i yrka, og dermed blitt skulda for å
nedsnakke yrka.
- Kanskje har krava til læraren og
sjukepleiaren vokse seg so store at dei ikkje går an å handtere gjennom eit
heilt yrkesliv.
- Kanskje er ungdommen som
observante at dei har fått dette med seg.
- Kanskje er løna for låg,
arbeidsoppgåvene for mange og tida utilstrekkeleg.
- Kanskje har kjerneoppdraget drukna
i rapportering- og dokumentasjonskrav. Vi snakkar jo sjeldan om innhald og
mykje om måling og vurdering.
- Kanskje redsla for å gjere feil er
meir styrande enn gleda ved å gjere det rette.
- Kanskje profesjonane sjølv mista
taket på profesjonsinnhaldet- og utviklinga då politikarane tok til å blande
seg inn i kva vi driv med, utan å skjøne kjernen i oppdraget vårt.
Innrettinga på utdanninga
Ein
gjengangar i ordskiftet og den verbale krigføringa om manglande rekruttering er
innrettinga på utdanningane, der det vert hevda at det er for lite praksis og
for mykje røyndomsfjern teori. Eg tviler personleg på at det er grunnen.
Ein
luring slo fast i si tid at praksis er ein hån mot teorien. Eg meiner det var
Goethe, medan KI meiner det var Arne Næss. Uansett er det ei fin
spissformulering om den motstanden som praksis ofte yter mot tenkinga vår og
dei fine modellane vi har arbeidd fram ved skjerm og skrivebord.
Teorien
knytt til praktiske yrke må stå i eit dialogisk og røyndomsnært forhold til den
praksisen den skal førebu til, men om vi vel den vekk i trua på at praksis i
seg sjølv er tilstrekkeleg, er vi på ville vegar.
Teori har
utan tvil fått eit dårleg rykte og mange trur at alt ordnar seg om vi berre tek
vekk teori og køyrer på med meir praksis, som om den er en sjølvberande og
utviklande storleik.
Forskings-
og høgare utdanningsminister Sigrun Aasland og kunnskapsminister Kari Nessa
Nordtun har valt denne tilnærminga og vert av Khrono.no sitert slik frå eit
intervju i Aftenposten: «Lærerutdanningen er for rigid og akademisk, sier
Nordtun» og «Studentene trenger mer kunnskap om relasjoner, klasseledelse og
det å jobbe i skolen. Vi trenger tettere kobling mellom studier og
praksis, sier Aasland».
Noko var betre før
Alt var
ikkje betre før, men vi hadde ei innretting i utdanningane som gjorde at vi
enda opp med ulik kompetanse i ulike skuleslag. Eg trur det var av det gode, og
at vi kan lære mykje av den praksisen vi faktisk hadde.
I
barneskulen var dei fleste då allmennlærarar og kunne undervise i mange fag.
I
ungdomsskulen hadde vi ei blanding av lærarskuleutdanna og lærarar med
universitetsutdanning og PPU. Dei hadde meir fagleg tyngde, i færre fag, noko
som var i tråd med arbeidskvardagen og ein timeplan med færre fag enn
barneskulelæraren.
Vidaregåande
skule var dominert av universitetsutdanna, ofte med hovudfag. Det borga for ein
fagleg tilknyting der læraridentiteten var nært knytt til spesialkompetanse i
eitt fag.
Akkurat
som dei ulike skuleslaga hadde sine særdrag, hadde lærarane ein kompetanse
knytt til dei.
Med
dagens modell som krev masterutdanning for alle, vert sjølvsagt denne
harmoniseringa utfordra. Sjølv om lærarutdanningane er delt opp i to, ein
utdanning for 1-7. steg, og ein utdanning for 5-10. steg, står likevel kravet
til mastergrad der. Om du fell gjennom på masterutdanninga, står du der med ein
ufullført grad, stort studielån og skjegget i postkassa.
Masterkravet
Dei
to ministrane utelet ikkje å sjå på masterkravet, og eg trur det er lurt. Det
burde likevel ikkje bety å korte ned på studiet, i dagens yrkesliv har
mastergrad på sett og vis blitt den nye normalen. Lærarutdanninga for
barneskule burde ha fem års lengd, og å sløyfe masterdelen vil gje rom til to
nye årseiningar i skulefag. Vi ville då fått lærarar som kan undervise i mange
fag, slik behovet faktisk er i barneskulen.
I
ungdomsskulen og vidaregåande ville det gjerne vere meir naturleg med
mastergrad, men her trengs det òg lærarar som kan undervise i mange fag, ein
vanleg kombinasjon er til dømes norsk, samfunnsfag, Krle og arbeidslivsfag. Eit
ufråvikeleg masterkrav fører faktisk til at lærarar må undervise i fag dei
ikkje har kompetanse i. Eg sjølv har til dømes undervist i religion i over tjue
år utan eit einaste studiepoeng i religionsvitskap eller kristendomskunnskap.
Kanskje autodidaktikken vart til gull nokre gonger, men eg skal love at det har
vore ein del gråstein òg.
I
vidaregåande er det sjølvsagt å halde på kravet til mastergrad. Elevane nyt der
godt av lærarar med den breidde og djupne i faget som ein mastergrad gjev.
Utdanningane
må gjenspegle den praksis dei førebur studentane for. Om vi prutar på lengda på
utdanningane, vil det berre skade profesjonen sin kamp om styrka anerkjenning og
betre løn. Eg er samd med statsrådane om at vi må sjå på innhaldet i
utdanningane og forholdet mellom teori og praksis. Dette forholdet er, som eg
har vist til, ikkje det same i alle skuleslag.
Å
av-teoretisere alle skuleslag er eit stort feilsteg. Vi skal gje elevane
kunnskap og verktøy for å forstå seg sjølv og verda, og kunnskapen og verktøya
sit mellom øyrene. Teori er brillene våre for å skjøne, granske og
systematisere empiri. Praksis kan ikkje bli forstått utan rette briller. Er det
slik at vi må svekke teorien for å få lærarstudentar, kan vi òg risikere
å ende opp med ein lærargenerasjon som er langt mindre reflekterande og
kunnskapsrik enn tidlegare generasjonar.
Då kan vi
ende opp med ein ganske tafatt, svak og kjip lærarprofesjon i ein stadig
dårlegare skule. Klasserom fylte av kunnskapstomme lærarar, men hei: knallgode
på klasseleiing, henging med kidsa og dokumentasjonskrav! Følg dei gjerne på
TikTok.