Ill.foto: Mostphotos
Når læraren ikkje kan skrive
Debatt: – Altfor mange lærarar i norske klasserom er ikkje i stand til å drive opplæring i og på nynorsk. Dét er ein skandale.
Dette går utover kvaliteten på lese- og skriveopplæringa, og det er sjølvsagt
verst for allereie sårbare nynorskelevar. Styresmaktene er klare over det, og
eg ventar at dei to statsrådane i kunnskapsdepartementet tek grep. Det bør vere
umogleg å sitje stille og sjå på at vi utdannar lærarar som ikkje har
kompetansen som krevst.
Nasjonalt
senter for nynorsk i opplæringa har skrive ein rapport på oppdrag frå
Språkrådet, som blei publisert før jul. Rapporten viser at nynorsken står svakt
i lærarutdanningane, og at mange lærarstudentar kan fullføre studia utan å bli
vurderte i nynorsk (!). Norske kommunar som tilset lærarar, veit ikkje om kandidaten
er skikka til å stå i klasserommet. Slik kan vi ikkje ha det lenger.
Rapporten
viser det Noregs Mållag har vore opptekne av og uroa for i mange år: At
lærarutdanningane ikkje sikrar nynorskkompetansen til framtidige lærarar. Han
slår fast at studentar som ikkje har norsk i fagkrinsen sin, svært sjeldan får
vurdert nynorskkompetansen, og at dersom institusjonen i det heile tatt testar
nynorskkompetanse, så skjer det i hovudsak ved heimeeksamen. Dette er alvorleg.
Alle
lærarar som underviser i norsk skule, må kunne drive opplæring i og på nynorsk.
Så enkelt er det. Anten ein har norsk i fagkrinsen sin eller ikkje, er alle
lærarar norsklærarar. Lesing og skriving er grunnleggjande dugleikar i alle
fag.
Det må språkkrav inn i rammeplanane
Folk flyttar meir på seg enn før. Det er ingen automatikk i at ein blir
busett og tar arbeid der ein utdannar seg. Du kan ta lærarutdanning i Oslo, men
bli ståande i klasserommet i Kvam. Dessutan skal alle elevar møte nynorsk anten
som hovud- eller sidemål. Styresmaktene må på banen. Norsk må bli obligatorisk fag for dei som utdannar
seg til å undervise 5.–10. trinn, og det må klare språkkrav inn i rammeplanane.
Ein bør ikkje få fritak i lærarutdanninga sjølv om ein hadde fritak frå
vurdering i sidemål på vidaregåande. Dessutan bør det vere klare krav til kva
skriftleg dugleik ein student skal gå ut av utdanninga med, og denne
kompetansen må synleggjerast på vitnemålet. Berre slik kan ein rektor vite at
ho tilset ein lærar som er skikka til å vere lærar.
Utdanningsinstitusjonane kan skape endring
Ting
tar tid, og eg trur fleire utdanningsinstitusjonar kan få til ei praksisendring
sjølve, om det er vilje. Dei kan få på plass reglar for kor mykje vekt ein skal
leggje på språk i tekstane som blir vurderte. Dei kan vektleggje
nynorskdidaktikk. Obligatoriske arbeidskrav eller eksamenar kan vere på
nynorsk. Dessutan kan dei synleggjere nynorsk ved institusjonen, slik at
studentar naturleg møter språket i studiekvardagen.
Institusjonane kan skape endring nedanfrå. Eit første steg er å lese rapporten frå
Nynorsksenteret og ta til seg tiltaka som blir føreslegne. Og dei kan ta eit
større ansvar som språkpolitiske aktørar og krevje endring frå nasjonale
styresmakter. Uansett kvar i landet dei held seg, må dei sikre at alle elevar
får trygge og kompetente lærarar som meistrar nynorsk. Berre slik kan elevane
bli sette i stand til å meistre heile den norske språkskatten.
* Dette innlegget vart først publisert som leiar i Norsk Tidend, medlemsbladet for Noregs Mållag.