Lærere trenger tillit, ikke trusler
Debatt: – Frps forslag om å redusere stillingsvernet i skolen er feil vei å gå.
Lærere har en av samfunnets mest krevende jobber. Elevene har ulike behov, tiden strekker ofte ikke til, og kravene fra foreldre øker. Lærerrollen har endret seg betydelig de siste årene, og mange beskriver en skolehverdag som er langt mer kompleks enn før. For Arbeiderpartiet er det helt avgjørende at læreren er sjef i klasserommet, at de har tid til å følge opp elevene, og at både politikere og foreldre viser dem den nødvendige tilliten til å gjøre jobben sin. Den tilliten svekkes når Fremskrittspartiet foreslår å gjøre det lettere å sparke lærere.
Å redusere stillingsvernet for lærere og andre ansatte i skolen er feil vei å gå. Likevel er dette nøyaktig dette Fremskrittspartiet foreslår i nytt partiprogram: «Fremskrittspartiet vil redusere stillingsvernet i skolen.»
I dag har ikke lærere et særskilt stillingsvern som skiller seg fra andre yrkesgrupper. Reglene for oppsigelse av lærere er de samme som for de fleste andre yrker og følger arbeidsmiljøloven. Hvordan Frp konkret planlegger å utforme en lov som svekker stillingsvernet i skolen, har de ikke gjort rede for. Enda viktigere er det å spørre hvorfor lærere og skoleansatte skal ha svakere stillingsvern enn andre ansatte i norske kommuner. Dette har Frp heller ikke forklart.
Jeg mener forslaget fra Frp vil ha tre alvorlige negative konsekvenser for norsk skole:
- Rekruttering og stabilitet i yrket: Forslaget vil gjøre det mindre attraktivt å bli lærer, bli værende i yrket eller vende tilbake til skole
- Svekket posisjon i klasserommet: Det vil underminere lærernes posisjon både overfor elevene og i møte med foreldrene. I krevende situasjoner trenger læreren trygghet for å kunne gjøre det rette
- Mer byråkrati: Økt frykt for oppsigelse vil føre til mer dokumentasjonskrav og mindre tid til undervisning, fordi lærere må sikre seg mot kritikk ved hver eneste avgjørelse.
Jeg har ingen tro på at svekket stillingsvern vil forbedre norsk skole. Arbeiderpartiet har allerede ryddet opp etter Høyres og Frps håndtering av paragraf 9A, og vi har tatt de vanskelige diskusjonene om fysisk inngripen – spørsmål Solberg-regjeringen lot være å løse.
Det vi trenger, er trygge og kompetente lærere som har tid og tillit til å gjøre jobben sin. De som ikke er skikket for yrket eller ikke leverer undervisning i tråd med opplæringsloven, skal selvfølgelig følges opp – på samme måte som i andre yrker. Men å plassere lærere i en mer utsatt posisjon enn andre arbeidstakere vil ikke styrke norsk skole.
Dette forslaget fra Fremskrittspartiet vil svekke både lærerne og skolen.