Arkivfoto: Utdanningsnytt
Vi må styrkje lærarane sin ytringsfridom
Debatt: Som lærarstudent har eg undra mykje over kvifor det ikkje er fleire lærarar som ytrar seg i debattar som omhandlar utfordringar i skulen.
Eg synast det er viktig at lærarar kan ytre seg om
korleis undervisninga kan bli betre, og korleis skulen kan styrast betre. Som
lærarstudent har eg undra mykje over kvifor det ikkje er fleire lærarar som
ytrar seg i debattar som omhandlar utfordringar i skulen. Det er nokre lærarar
som uttalar seg, men ein ser ofte at det er dei same namna som går att. Kvifor
er det slik?
Ytringsfridom er eit viktig prinsipp i det norske
samfunnet. Det er ein grunnleggjande menneskerettigheit som er nedfelt i
Grunnlova. Likevel er det slik at svært få lærarar tør å ytre seg, spesielt når
det gjeld kritikkverdige forhald og utfordringar i skulen. I ei undersøking
gjennomført av Norsk Lektorlag[1] i 2011 kom det fram at berre 13,6%
er einige i at dei fritt kan uttale seg til journalistar om korleis dei
vurderer forhald ved sin skule. Dette synast eg er urovekkjande få og noko vi
bør prøve å endre.
Det at det berre er nokre få stemmer vi høyrer i
skuledebatten, kan føre til at debatten blir mindre nyansert og sentrale
synspunkt bleiknar. Sidan det er lærarane som kjenner skulekvardagen best, er
det ikkje då viktig at dei òg har ei stemme i debatten? Eg tenkjer at det er
lærarane som har størst innsikt i kva som fungerer og ikkje fungerer i skulen
og klasserommet. Det er dei som ser og står ovanfor utfordringane i skulen og
er difor ei viktig stemme som må lyttast til i debatten, men det er då viktig at
det òg er trygt for dei å ytre seg.
I dag er det mange som kvir seg for å uttale seg i
frykt for negative konsekvensar. Vi såg jo korleis det gjekk for nokre år sidan
då Simon Malkenes[2] fortalde om ein uroleg skuletime
på Dagsnytt 18. Det førte til at leiinga i Oslo-skulen kalla han illojal, og
det blei ein stor debatt om lærarar sin rett til å uttrykkje seg kritisk om
forhald på arbeidsplassen. Det skal ikkje vere slik at ytringsfridomen blir
knebla ved negative konsekvensar og sanksjonar på arbeidsplassen.
I tillegg er det utfordrande med den kulturen eller
ukulturen som finnast i kommentarfelta i dag. Det har blitt slik at ein nesten
må forvente hets og trugslar på nett om ein uttalar seg om noko. I dagens
samfunn har dei fleste ei meining om det meste og terskelen er høg når det
gjeld å vere ueinige. Dette er i utgangspunktet bra, men når det resulterer i
stygge usaklege kommentarar, meiner eg at det går over streken. Mange vel å
ikkje ytre seg nettopp grunna dette. Ein ynskjer ikkje drapstrugslar og
personangrep fordi ein ytrar ei meining om ei viktig sak.
Vi må altså gjere meir for at det skal vere trygt for
lærarar å ytre seg i skuledebatten. Dette gjeld ikkje berre for leiinga ved
skulen, men òg vi som samfunn og fellesskap. Det er lærarane som opplev og har
innsikt i skulen, og dei har difor ei viktig stemme som bør verdsetjast og
lyttast til. Dette ynskjer eg båe for mi eiga framtid som lærar, men òg med
tanke på elevane si framtid. Vi vil vel alle det same? Skape ein best mogleg
skule for barna og gi dei ei god framtid? Kvifor skal vi ikkje lytte til og
stole på dei som brukar store delar av dagen med barna?
[1] Lektorlaget (2011): Ytringsfrihet i skolen –
rom for forbedring. Norsk lektorlag, 26.05.2011
[2] Marianne Ruud (2020): To år er gått siden
Malkenes fortalte om en urolig skoletime i Dagsnytt 18: Nå kommer endringene i
Oslo-skolen. Utdanningsnytt, 05.03.2020