Utdanningsdirektoratet anbefaler ikke mobbeprogrammer i skolen
Direktoratet mener departementet bør kutte pengestøtten til slike program. – Problematisk, sier tidligere rektor og prosjektleder for mobbeprogrammet Olweus.
– Utdanningsdirektoratet har anbefalt å fjerne støtten til mobbeprogrammer i skolen. Vi mener mobbeprogrammene ikke dekker kompleksiteten og styrker skolenes helhetlige arbeid med skolemiljøet, sier Atle Teksum, avdelingsdirektør for barnehage- og skolemiljø i Utdanningsdirektoratet.
Denne uka kom Elevundersøkelsen. Den viser at etter to år med en klar økning i andelen elever som svarer at de blir mobbet, er tallene nå på nivå med forrige undersøkelse. Men tallene er fortsatt høye.
I undersøkelsen oppgir 12 prosent av elevene på 7. trinn at de har vært utsatt for mobbing. På 10. trinn gjelder det samme for 11 prosent, og for første klasse på videregående er andelen 6 prosent.
På sine nettsider har Utdanningsdirektoratet publisert råd om hvordan lærere bør jobbe mot mobbing.
Å innføre mobbeprogram er ikke et av disse rådene.
Årsaken er ifølge Atle Teksum at de ikke har god nok effekt.
– Tidligere effektstudier viser at mobbeprogrammene har varierende kvalitet og resultater, sier han.
Hilde Brendehaug Hugaas er tidligere lærer og rektor. Nå er hun prosjektleder for Olweus-programmet, et program som skal forebygge mobbing i skolen.
Hun reagerer på uttalelsene fra direktoratet.
– Det er problematisk at direktoratet uttaler at de ikke støtter bruken av mobbeprogram. Olweus er et program som er blitt vurdert av eksterne forskere og de har funnet at det faktisk har effekt. Mens noen av de andre programmene ikke er forsket på, sier Hugaas.
Hun mener Utdanningsdirektoratet burde skille programmene fra hverandre og vurdere hvert enkelt.
– Direktoratet bør differensiere sine anbefalinger, sier Hugaas.
- Bør skille mellom programmene
– I denne diskusjonen blander man hummer og kanari. Det er mange ulike opplegg og program. Noen har effekt på mobbing og andre ikke, sier Hugaas.
Regionalt kunnskapssenter for barn og unge i Nord har gått gjennom forskning på tiltakene for barn og unges psykiske helse, og deriblant de ulike programmene som er i bruk i skolene.
I forskningsoppsummeringen om Olweus står det:
"... programmet reduserer både antall elever som mobber og antall elever som blir mobbet. Alle de seks norske studiene som ble oppsummert i Ungsinnartikkelen, viste nedgang i mobbing. Reduksjonen varierte mellom ca. 30 og 60%."
Hugaas mener motstanden mot programmer som Olweus kan skyldes en oppfatning om at programmene ikke gjør det de har lovet, nemlig å fjerne all mobbing.
– Skoler som bruker programmet vårt og jobber jevnt og trutt, får ned mobbetallene. Men de blir ikke kvitt mobbingen. Å få bort all form for mobbing fra skolene, det er det ingen som klarer, sier Hugaas.
Jobber ikke langsiktig nok
Bakgrunnen for at direktoratet ikke anbefaler mobbeprogram er at de mener tiltakene mot mobbing heller må støtte kommunenes langsiktige arbeid med barnehage- og skolemiljø.
– Dette mener vi gjøres best gjennom de ordningene hvor vi gir støtte til lokalt arbeid med kompetanseutvikling, hvor den enkelte skole og skoleeier ut fra sine egne analyserte behov vurderer innretning for lokalt arbeid - og ikke gjennom en øremerkning til bestemte programmer, sier Teksum.
Vil stanse pengestøtten til mobbeprogrammene
Utdanningsdirektoratet mener Kunnskapsdepartementet bør kutte pengestøtten til mobbeprogrammene.
– Vi mener pengestøtten bør gis direkte til kommunene og skolene, sier Teksum.
Læringsmiljøprosjektet er ikke et mobbeprogram, men et utviklingsprosjekt som tar utgangspunkt i lokale behov og støtter det kollektive arbeidet i barnehager og skoler med et trygt og godt miljø.