– Det blir færre voksne i forhold til antall elever, sier rektor Bjørn Stene. Han er bekymret for utviklingen og at kvaliteten blir dårligere.

45 prosent av norske skoleledere:
Vurderer å slutte på grunn av pengemangel

Mange skoleledere sliter med knappe ressurser, og peker på dette som en viktig årsak til at de er plaget av stress.

Publisert

– Det er veldig høye tall. Det er jo snakk om nesten halvparten av alle skoleledere. Og det er ikke uten grunn at man vurderer det, sier eks-rektor Bjørn Stene til Utdanningsnytt.

68 prosent av norske skoleledere mener økonomi er en viktig årsak til at de er plaget av stress. Samtidig svarer 45 prosent at de har vurderte å slutte i jobben på grunn av knappe ressurser. Det viser en spørreundersøkelse fra Skolelederforbundet og Utdanningsnytt

Flere rektorer har også valgt å gjøre alvor av saken. Bjørn Stene er én av dem. Frem til juni var han rektor for Vuku barne- og ungdomsskole i Verdal.

Han er krystallklar på at skolens økonomiske situasjon var årsaken til at han valgte å slutte. Den pressede økonomien går særlig utover elever som har ekstra behov for hjelp, noe han også har snakket om til Trønder-Avisa.

– Det er du som bestemmer hvem som skal få hjelpen de absolutt har behov for. Hvem skal prioriteres først? Den som utagerer mest? Den som sitter stille? Den med foreldrene som roper høyest? Det er umulig å ha nok til å hjelpe alle som man burde, sier Stene.

– Og som elevene kanskje egentlig har krav på?

– Ja. Hvilken side av loven man er på, er ikke alltid godt å si. Men man opererer i hvert fall veldig i gråsonen. Det er kanskje nok lærere, men for få av alle andre, som miljøarbeidere og helsesykepleiere, sier Stene.

Om undersøkelsen

Skolelederforbundet har i samarbeid med Utdanningsnytt sendt ut en spørreunder-søkelse til et utvalg av sine medlemmer.

382 personer (rektorer, assisterende rektorer, avdelingsledere og undervisningsinspektører), fra alle landets fylker har svart på undersøkelsen.

Han forteller at mange ansatte strekker seg langt utover det som egentlig kreves i deres rolle, på grunn av knappe midler.

– Det blir lagt ned mange timer som de reelt sett ikke får betalt for. Det gjelder alle som jobber i skolen. Både lærere, miljøarbeidere og ledelse, sier Stene.

Ordfører Knut Snorre Sandnes (H) i Verdal har tidligere sagt til Trønder–Avisa at han er bekymret for situasjonen, og at de tar problemet på alvor.

– Ekstremt krevende jobb

En annen rektor som nylig har sluttet er Anne Ragnhild Kjær Sti. Frem til sommeren var hun rektor ved Mæla ungdomsskole. 

– De siste årene har flere og flere skoleledere tatt bladet fra munnen, og fortalt om en ekstremt krevende jobb. Jeg etterlyser tiltak nasjonalt, som nå blir gjort i Sverige. Det er stadig flere oppgaver som tillegges skolen å løse. Som at det er flere og flere familier som strever med komplekse og alvorlige utfordringer, sa Sti til Telemarksavisa i mai.

Nå bytter hun ut rektorkontoret med en jobb som virksomhetsrådgiver for skolesjefen i Larvik. Til avisen beskriver hun er hverdag der stadig mer tid går til å tilrettelegge for andre ting enn undervisning. 

– Som rektor har jeg kjent på økende grad av bekymring for lokalsamfunnet og rammene for barn og unge som strever. De som glipper unna sikkerhetsnettet, finner «feil» miljøer hvor de finner tilhørighet, sa Sti til TA.

© Utdanningsnytt

Powered by Labrador CMS