Ill.: Tone Lileng
Sju råd for å gjøre skolen til en tryggere arbeidsplass
Debatt:
Arbeidstilsynet har veiledet skoler om vold og trusler i halvannet år. Her er noen av erfaringene våre.
Siden høsten 2023 har Arbeidstilsynet besøkt rundt 40 kommuner med
seminar om hvordan skolene kan forebygge og håndtere vold og trusler. Vi har
veiledet skoleeiere, rektorer, tillitsvalgte og verneombud om temaet -
funksjoner som spiller viktige roller i arbeidsmiljøet på skolene.
Møter med over 1000 skoleansatte har gjort inntrykk. Mange føler
seg maktesløse når arbeidsdager preges av stygge ord, spytting, slag og
sparking. De opplever at elevene som utøver vold blir stadig yngre. Og at vold
og truende tilnærmelser er blitt så vanlig at de ikke tar seg tid til å melde
det inn som avvik.
Flere skoleansatte uttrykker at de setter elevenes sikkerhet foran
sin egen. At de opplever det som viktigtigere å skåne medelever og den
utagerende eleven enn seg selv. Og at det har avfunnet seg med at det kan være
både ubehagelig og utrygt å gå på jobb når de arbeider tett på barn og
unge.
Slik skal det ikke være. Klasserommet og skolegården skal være
trygge for elevene, men også for alle voksne som jobber der.
Det er arbeidsgiver som har ansvar for at arbeidsmiljøet er
forsvarlig på alle områder. Dette betyr ikke at alle vold- og trusselhendelser
i skolen kan forebygges eller fjernes helt. Det betyr at arbeidet skal
risikovurderes og at det skal settes inn preventive tiltak så langt det lar seg
gjøre.
Blir ansatte likevel utsatt for vold eller trusler på jobb, skal
de følges opp på en god måte, både med tanke på fysisk og psykisk helse.
Ansatte skal ikke stå alene med utfordringene. Tvert om – det skal finnes gode
rutiner og sikringsmekanismer. Og alle skoleansatte skal oppleve solid støtte
fra skoleeier, ledelse og kolleger.
Hvordan kan skoleeiere og skoleledelse jobbe godt med forebygging
og håndtering av vold og trusler i 2025?
Dette er Arbeidstilsynets sju råd
- Skoleeier må anerkjenne problemet.
Arbeidsmiljøloven stiller klare krav om at arbeidstakere, så langt det er
mulig, skal beskyttes mot vold, trusler og uheldige belastninger på
arbeidsplassen. Dette innebærer også en tydelig erkjennelse av
arbeidsgiveransvaret som ligger hos kommunen eller fylkeskommunen. Som
arbeidsgiver har skoleeier det overordnede ansvaret for å sikre et forsvarlig
arbeidsmiljø, både fysisk og psykisk.
- Få på plass verktøy og systemer. Kommunen
eller fylkeskommunen må sikre at skolene har gode verktøy og ressurser til å
kartlegge og risikovurdere vold og trusler. Skoleeier må gi nødvendig bistand,
legge til rette for rapportering og sikre bruk av bedriftshelsetjenesten.
Resultater av kartlegging, risikovurdering og tiltak bør etterspørres jevnlig
av skoleeiere.
- Løft blikket sammen. Løft
problemstillingen fra enkeltelever og enkeltansatte. Vold og trusler må
håndteres som et arbeidsmiljøproblem det jobbes kontinuerlig med gjennom
året. Få oversikt over hvor og når
volds- og trusselepisoder skjer, og vurder særlig forhold som alenearbeid,
bemanning og kompetanse. Det er avgjørende at rektor får på plass et samarbeid
med tillitsvalgte og verneombud.
- Tren. Opplæring og øvelse er avgjørende for
hvordan vold og trusler håndteres. Skoleeier må sørge for nødvendig opplæring
og øvelser, og bistå skoleledelsen i å vurdere hvilke opplærings- og
øvelsesbehov de ansatte har. Tryggere voksne gir tryggere barn og flere
situasjoner kan dempes eller avverges helt med hjelp av god opplæring og
praktisk øving.
- Få inn og følg opp avvik: Sørg for
at alle avvik registreres. Vold og trusler er mer enn de mest alvorlige
hendelsene som slåsskamper eller knivangrep. Skaff også oversikt over de
«mindre» hendelsene som lugging, sparking, spytting og skjellsord. Dette er
forhold som kan bli svært belastende å stå i over tid. Skoleeier må sørge for
at alle avviksmeldinger blir fulgt opp. Ansatte utsatt for vold eller trusler
skal få systematisk oppfølging av både fysisk og psykisk helse.
- Fordel belastning. Ikke alle
situasjoner kan unngås helt, så diskuter hvordan belastningen kan fordeles. Det
er arbeidsgiver som har ansvaret for organisering og fordeling av arbeidet, men
medvirkning er viktig.
- Snakk om det. Snakk om
temaet på skolen. Her kan både rektor, tillitsvalgte og verneombud bidra.
Åpenhet og anerkjennelse kan dempe opplevelser av utilstrekkelighet. Nærmeste
leder må gi støtte og oppfølging til ansatte både i hverdagen og når det
stormer. Snakk om grenseganger mellom kravene som stilles i opplæringsloven og
arbeidsmiljøloven, og sørg for at de ansatte kjenner til at lovverkene er
likestilte.
Godt skoleår!