Sanna Sarromaa opplevde at hun ikke mestret de store forskjellene i klasserommet lenger
Nå har hun lagt læreryrket på hylla.
– Er det egentlig mulig å ha én skole for alle? spør Sanna Sarromaa i podkasten «Mitt lærerliv».
Den finske journalisten og sosiologen er blitt en velkjent samfunnsdebattant i Norge.
For litt over tjue år flyttet hun til Lillehammer. I mange år jobbet hun som høgskolelektor ved Høgskolen i Lillehammer, før hun ble lektor i videregående skole og ungdomsskolen. Men i vår la hun læreryrket på hylla.
– For 20 år siden kunne jeg fortsatt beherske en klasse, være klasselærer og føle at jeg kvalitativt sett gav god nok undervisning, forteller Sanna Sarromaa i podkasten.
Men fra å ha sin styrke i det faglige og ha god kontakt med elevene, opplevde hun at hun mistet grepet om lærerrollen til slutt – fordi det handlet mer om pedagogikk og å tilnærme seg store nivåforskjeller blant elevene enn undervisning av fag.
– Jeg har ikke noen nybegynneropplæring. Jeg er ikke barneskolelærer. Jeg har universitetsnorsk. Jeg greier ikke å undervise de elevene. Og da kommer den enorme følelsen av utilstrekkelighet. Fordi det er så store faglige forskjeller i et klasserom.
Sarromaa ønsker seg flere prøver og nivådifferensiering inn i skolen, og tror det er nøkkelen for å klare å møte flere elever på nivåene de er. Hun vil utfordre hele enhetsskoletanken.
Hør mer i podkasten.
Klikk på spilleren under eller på lenken HER. (Her vil du finne alle episodene i podkasten «Mitt lærerliv.»)