Studenter Lærerstudent

Stadig færre søkere får tilbud om plass ved lærerstudier

Antall søkere som får tilbud på studieplass på lærerutdanningene, fortsetter å gå ned.

Publisert Sist oppdatert

Til tross for at enkelte av lærerutdanningene har fått dispensasjon fra enkelte av de spesielle opptakskravene, faller fortsatt antall søkere som får innvilget studieplass ved lærerutdanningene.

Nedgangen er særlig stor i grunnskoleutdanningene, der det foreløpig er mange ledige plasser, opplyser Kunnskapsdepartementet i en pressemelding.

Tallene fra Samordna opptak viser ellers at det totale antallet studieplasser aldri har vært høyere enn nå, og at flere enn noen gang har fått plass på førstevalget sitt.

Fakta fra årets opptak til høyere utdanning

* Ved hovedopptaket er det registrert 140.957 søkere. Det er en økning på 4,6 prosent sammenlignet med fjoråret.

* 126.250 av søkerne var kvalifisert til minst ett av studieønskene sine.

* 109.498 søkere har fått tilbud om studieplass på universiteter og høgskoler i 2024. Dette er en oppgang på 4,7 prosent fra 2023.

* Blant dem som har fått tilbud om studieplass i år, har 66.923 kommet inn på førstevalget sitt.

* 16.752 kvalifiserte søkere sto uten tilbud om studieplass etter hovedopptaket.

* 39 prosent (42.711) av søkere med tilbud i opptaket i år er menn, og 61 prosent (66.787) er kvinner.

* Økonomisk-administrative fag er utdannelsesområdet med klart flest søkere med mottatt tilbud i 2024 (21.672), tett fulgt av helsefag (20.187).

* Sammenlignet med i fjor er det størst prosentvis økning i studieplasser innen informasjonsteknologi, mens det er reiselivsstudiene som har størst nedgang.

* Av de 20 enkeltstudiene med høyest poenggrense i ordinær kvote er det bare fotojournalistikk ved Oslo Met som har høyere poenggrense i år sammenlignet med i fjor.

* Medisinstudiene ved UiO og NTNU har de høyeste poenggrensene i ordinær kvote.

(Kilde: Kunnskapsdepartementet)

Av 126.250 kvalifiserte søkere har 109.498 fått tilbud om studieplass, viser tall fra Samordna opptak se faktaboks). Det er en økning på 4,7 prosent fra i fjor.

© Utdanningsnytt

Powered by Labrador CMS