Ill.foto: Mostphotos
Alle barnehager har behov for økt bemanning
Debatt: – Redusert pris for opphold i barnehagen er ikke til hjelp for familier hvis åpningstiden blir kortere.
Som en løsning på barnefamiliers økte levekostnader
besluttet regjeringen å senke maksprisen i barnehagene fra 3000 til 2000 kroner
i måneden, gjeldende fra 1. august 2024. Samtidig leser vi daglig om barnehager
som ser seg nødt til å redusere åpningstiden med 45 minutter daglig, for å få
dagens kabal til å gå opp og å redusere sykefravær.
I juni uttalte kunnskapsminister Kari Nessa Nordtun (AP) at
det er viktig å styrke arbeidet i de store byene samt å sette inn tiltak i
levekårsutsatte områder i de mellomstore kommunene. Dette kommer frem i årets
statsbudsjett, der regjeringen setter av 250 millioner kroner for å styrke
bemanningen i barnehagene.
Jeg setter pris på kunnskapsministerens uttalelse om at
ansatte i barnehagen har en av de viktigste jobbene i samfunnet vårt, der hun
legger vekt på at faglig trygge ansatte er avgjørende for et godt tilbud.
Derfor er regjeringens mål at 60 prosent av de ansatte i skal være utdannet barnehagelærere,
selv om situasjonen i dag viser at to av tre barnehager ikke oppfyller dagens
pedagognorm.
Heldigvis kommenterer leder i Utdanningsforbundet, Geir
Røsvoll, at det er behov for 5 milliarder kroner for å oppfylle den ønskede bemanningsnormen på 60 prosent barnehagelærere.
Planene mangler en gjennomtenkt strategi
Så selv om det er fokus på økt bemanning og flere utdannede barnehagelærere,
mangler planene rundt satsingen en gjennomtenkt strategi.
Jeg har selv vært med å belyse behovet for økt bemanning til
levekårsutsatte områder. Dette må fortsatt prioriteres av mange grunner, og
norskspråklige ferdigheter før skolestart er ett av mange behov som skal dekkes.
Men alle barnehager har behov for økt bemanning. For i de
barnehagene der 50 prosent av de ansatte er utdannete barnehagelærere, er det
også høyt antall plan-timer/ubundet tid.
Et eksempel på en barnehage der pedagognormen er oppfylt, er
som følger:
4 avdelinger totalt; to avdelinger for 18 store barn og to
avdelinger for 9 små barn. På avdelingene til store barn er 2/3 ansatte pedagoger
med 4 timer plantid/ubundet tid hver, altså totalt 8 timer per uke. På
avdelinger for små barn er 1/3 pedagoger med 4 timer plantid/ubundet tid hver
uke.
Pedagoger på avdelinger for store barn har store
utfordringer med å ta ut plantid/ubundet tid da trykket blir for stort på de
gjenværende ansatte som skal gi 18 barn et pedagogisk tilbud og omsorg.
Dette blir spesielt tydelig etter hvert som fokuset på at
plantid/ubundet tid skal tas ut på arbeidsplassen. Intensjonen bak dette ønsket
er at vi skal være så mange ansatte som mulig på jobb i åpningstiden. Antall
timer med plantid/ubundet tid vil øke hvis vi når målet om at 60 prosent er utdannete
barnehagelærere med tilhørende 4 timer til planlegging per stilling.
Ansett en ekstra person i hver barnehage
Det er særdeles viktig at økte ressurser også benyttes til å
ansette en ekstra person i hver barnehage slik at tiden til den viktige
planleggingen kan gjennomføres, for god organisering og godt pedagogisk opplegg
– uten at de gjenværende ansatte sliter seg ut til sykemelding. Det samme
gjelder pedagoger som ikke får gjennomført sine pedagogiske planer, god
organisering, foreldresamtaler osv.
Å hele tiden være «bakpå» kan skape uhelse blant ansatte,
som koster langt mer enn ekstra bemanning og god satsing på fremtiden. En slik
stilling vil også kunne være ressurs for å gi flere ufaglærte mulighet til
utdanning – noe jeg ser på som svært viktig for barnehagens fremtid.
Konsekvensene av «dårlig» tidlig innsats ses senere i livet –
og debatteres belyses daglig i media. En
ekstra ansatt i barnehagene vil løse mye av dagens problem.
Det er på tide å se sammenhenger og helheten av barnehagens betydning
– og rydde opp i barnehagepolitikken. Redusert pris for opphold i barnehagen er
ikke til hjelp for familier hvis åpningstiden blir kortere.
Hvis dette er den eneste løsningen fremover, har politikerne
sviktet den viktigste oppgaven i samfunnet. Og vi ønsker å gjøre den viktige
jobben vår på en god måte – til det beste for landets barn og deres familier.