Arina Aamir, bystyrerepresentant i Oslo (H)

Lærerne kan også gjøre feil

Debatt: Er den norske skolen rettferdig og feilfri?

Publisert Sist oppdatert

I disse dager skal det utprøves anonym retting av heldagsprøver i norsk ved ni Osloskoler. Dette er et prøveprosjekt som kommer etter anbefaling fra Ungdommenes Bystyremøte. For dagens byråd, med Høyre i spissen, har det vært viktig å lytte til elevenes ønsker for en mer rettferdig og nøytral vurderingspraksis. Resultatene av utprøvingen gjenstår å se, men uansett er dette et viktig steg i riktig retning.

Selv ble jeg nettopp ferdig på videregående – uten anonym retting. Det kom guttene dårligst ut av. For på videregående skrev jeg tre oppgaver, som ble levert av meg selv og to medelever i norsk for å teste dette ut. Jeg endte med 5+. Guttene endte med en karakter mellom 3 og 4. En og samme person skrev samtlige oppgaver, med så ulike utfall. Det betyr nødvendigvis ikke at læreren har noen vonde intensjoner – men det betyr bare at selv ikke lærere kan unngå å bli påvirket av miljø, oppførsel og væremåten til ulike elever. Det spiller godt ut for noen – dårligere ut for andre.

Effektivt grep

Anonym retting av prøver i skolen kan for mange fremstå som et lite og enkelt grep, men det er et svært effektivt grep. Det sørger for at elevene får den karakteren de fortjener basert på hva de presterer og ikke hvem de er. Dette er derfor i mine øyne et potensielt stort steg mot en skole der innsats og kunnskap alltid skal veie tyngst. Vi skal åpenbart evaluere nøye, men allerede nå er signalet tydelig: Elevene fortjener at vi tar dette på alvor.

Som ung politiker i Høyre drives jeg av et ønske om å forbedre livene til enkeltmennesker. Jeg tror på kraften i små tiltak som sammen kan utgjøre store endringer. Å fjerne barrierer i skolen er avgjørende for å bygge fremtidens Norge – et samfunn der hver enkelt elev kan lykkes på sine egne premisser.

I en tid hvor vi vet at særlig mange unge mister motivasjon og en god del faller fra, er det viktig at vi som samfunn legger til rette for en skole som ser på hva du kan og ikke hvem du er. Det vil i tillegg være enklere for en lærer ved en anonym vurdering å begrunne at en karakter er gitt basert på prestasjon og ikke på person. Det kan lette noen av de mange konfrontasjonene og diskusjonene om rasisme, diskriminering og urettferdig behandling som kan oppstå på bakgrunn av en dårlig vurdering. Det vil også være enklere for lærerne å utkvittere påstander om favorisering av enkelte elever, med bakgrunn i at de får karakterene de fortjener basert på innsatsen de legger inn.

Styrket rettferdighet

Anonym retting handler dermed om å styrke rettferdigheten, og ikke om å svekke lærernes arbeid. Ingen er immune mot ubevisste skjevheter, og det er vår oppgave å sikre at systemet reduserer muligheten for dem. Dette handler om tillit. Elevenes tillit til lærerne og folks tillit til skolene. Det handler om å gi elevene vissheten om at det som står på prøven, er det som teller – ikke hvem som skrev det.

Av alt vi vedtar av politikk, er det politikken rettet mot oss barn og unge som er blant det viktigste. Det er tross alt vi som skal bygge fremtidenes Oslo og fremtidens Norge og da avhenger vi av en skole med rettferdig og grundig vurderingspraksis. Det skal ikke være tilfeldig hvem som lykkes i skolen. Det skal være basert på hardt arbeid, god innsats som resulterer i gode resultater. Skolen skal tross alt være en arena med muligheter for alle.

Det vil skje med én endring om gangen, men nå viser Høyre og dagens byråd at vi tar elevene på alvor. Deres stemme vil bli hørt.

 

Powered by Labrador CMS