Foto: Paal Svendsen
Autonomipendelen svinger: Trenger vi en ny litterær kanon?
Debatt: – Kari Nessa Nordtun vil ha en læreplanreform. Det er ikke sikkert at det er en dårlig idé.
Det ser ut som at autonomipendelen i læreplantenking nå svinger
tilbake. Den antydete reformen skal sikre et felles minimum av kulturell kanon
gjennom læreplanforankring, og minner slik sett om en retur til L97 for
grunnskolen. Men hvorfor er Arbeiderpartiet så lite interesserte i å kalle det
en reform, og å ta eierskap til den?
Lille
julaften snek kunnskapsminister Kari Nessa Nordtun, via NRK, ut sine ambisjoner om en større læreplanreform for
grunnskolen. Det har
tilsynelatende passert i stillhet, selv om planene som skisseres er omfattende,
og ministeren selv vedgår at de nok vil føre til «kraftig debatt». Den kan vi
like gjerne starte nå. Målet, sier hun, er å «løfte vår felles historie, våre
tradisjoner og våre kulturuttrykk», for å vise at «vi er en nasjon og et felles
folk». Innpakningen bør Arbeiderpartiet revurdere: Dette høres ut som et gufs
av nasjonstenking fra starten av forrige århundre, hvor den nasjonale organisme
skulle assimilere fremmedelementer gjennom kulturelt og språklig press. Det
tankesettet var blant annet med på å frembringe fornorskingspolitikken rettet
mot samisk språk og kultur – et storstilt statlig overgrep i den nasjonale
enhetens navn.
En mindre plump måte å fremstille dette på, handler om formidlingen av en
kulturkanon til elevene. I idéen om kanon ligger det selvfølgelig også et
nasjonalistisk tankegods – en idé om at det finnes tekster fra vår historiske
kultur som har verdi, både som tekstopplevelser og allmenndanning. I likhet med
Julie Remen er jeg ikke bekymret for at elevene skal gå glipp av Ja vi elsker fordi den ikke står nedfelt i læreplanen. Som nordist er jeg opptatt av
formidlingen av litterær kanon, og i den forbindelse er det større grunn til
bekymring.
Det er en
kjensgjerning at det i Kunnskapsløftet 2020 (LK20) ikke spesifiseres hvilke tekster eller perioder elevene
skal møte i litteraturundervisningen på ungdomsskolen. I kompetansemålene i norsk for 10. trinn står det at elevene skal «lese skjønnlitteratur og sakprosa på bokmål
og nynorsk og i oversettelse fra samiske og andre språk, og reflektere over
tekstenes formål, innhold, sjangertrekk og virkemidler», og «sammenligne og
tolke romaner, noveller, lyrikk og andre tekster ut fra historisk kontekst og
egen samtid». LK20 er en autonomifokusert læreplan, som forutsetter faglig
sterke og selvgående lærere. Fungerer det etter intensjonen?
Tidligere
har jeg argumentert slik: At læreplanen teknisk sett åpner for å plukke og
mikse tekster uten hensyn til kanoniseringsstatus og litteraturhistorisk
kontekst, betyr jo at ikke lærerne faktisk gjør
det. De er tross alt høyt utdannede fagpersoner som velger tekster med
omhu. Forskningslitteratur viser imidlertid noe annet: Valget av skjønnlitteratur i klasserommet gjøres ofte av
læreverkene, ikke av lærerne.
Lærerne
mangler tid og infrastruktur til å treffe slike valg selv. Autonomien som
læreplanen gir lærerne, har i praksis blitt overført til læreverkene, og de
forvalter den etter min mening ikke på en hensiktsmessig måte. I takt med at
læreplanene har blitt gradvis mindre spesifikke med tanke på periode,
forfatterskap og tekster, har tekstutvalget i læreverkene – alle læreverkene – krympet, både i
antall og bredde. I LK06 finner man formuleringer som «klassiske verk fra norsk litteraturarv». Det er ikke en «pensumliste», men etablerer en tydelig intensjon som
ikke uten videre kan fravikes.
Går man tilbake til L97, knyttes kunnskapsambisjonene for ungdomstrinnet til
konkrete perioder og forfatterskap. For eksempel-formuleringer gjorde det mulig for lærere og
læreverkforfattere å foreta utvalg – men utelukket muligheten for å hoppe over
kanonisert litteratur og dens kontekst.
L97 er et læreplanverk hvor tanken om «formal danning» – overføringen av kultur
fra en generasjon til den neste – er tydelig innskrevet. Gudmund Hernes’
ufortjent utskjelte kongstanke var en felles kjerne av tekstkultur som alle
elever skulle møte, uavhengig av hvor de gikk på skole. L97 var i seg selv en
innskrenking av autonomi sammenliknet med mønsterplanene fra 1974 og 1987.
Særlig M87 forutsatte et vesentlig «lokalt læreplanarbeid» på den enkelte
skole, som skulle fastsette et tekstpensum innenfor rammene av mønsterplanen,
med stor frihet innenfor disse rammene.
Autonomipendelen har altså stadig svingt frem og tilbake i norsk skole. Med
LK20 har den nådd sitt hittil sterkeste uttrykk for autonomi, som i praksis
betyr at elever går ut av grunnskolen med vidt forskjellig kjennskap til
sentral, litterær kanon.
Dermed står
vi ved en korsvei: Vi kan gi slipp på tanken om at grunnskolen skal forvalte en litterær kanon, og
flytte ansvaret til studieforberedende program på videregående trinn, hvor LK20
spesifiserer litterære perioder i kompetansemålene. Det er selvfølgelig en
hårreisende idé, som vil føre til et enormt kulturelt klasseskille.
Alternativet er, som kunnskapsministeren vil, å revidere læreplanene i retning
L97, med tydeligere intensjoner for kanonformidling. Slik situasjonen i dag er,
bør ikke dette forstås som en mistillitserklæring til lærerne, men en
disiplinering av forlagene som utvikler læreverk.
Mer
besynderlig er det at Arbeiderpartiet virker lite interessert i å ta eierskap
til dette prosjektet. I en passiar med en av Nessa Nordtuns politiske rådgivere
på det sosiale mediet Bluesky, ble
følgende klart: De vil ikke kalle det en reform (det er en reform). De går ikke
med på at de skal endre læreplanen (de skal endre læreplanen). Og mest av alt
vil de ikke kalle utsagnene til Nessa Nordtun for nasjonalistiske (uttalelsen
hennes er programmatisk nasjonalistisk). Kanskje er det bare politisk habitus
som gjør at dette dobbeltsnakket nærmest går på autopilot. Alternativet er at
det politiske apparatet i Arbeiderpartiet allerede har utviklet berøringsangst
for sin egen reform, til tross for at de nå er nærmere å føre god kunnskapspolitikk enn på 20 år.