Kunnskapsminister Kari Nessa Nordtun inviterer til et bredt barnehageforlik.

Jobber intenst for barnehageforlik på Stortinget

Senterpartiet og Arbeiderpartiet har invitert alle partier til diskusjoner om et bredt barnehageforlik.

Publisert

På Stortinget prøver politikere fra flere partier nå å bli enige om et bredt barnehageforlik, melder VG

Partiene ønsker blant annet å få på plass forutsigbare og langsiktige økonomiske rammer for de private barnehagene. 

Flere ønsker også styrke bemanningen i barnehagene, og å sørge for et mer rettferdig barnehageopptak, skriver avisen. 

Blant politikerne som er med på diskusjonene, er stortingsrepresentant Elise Waagen i Arbeiderpartiet. 

– Det er pågående samtaler. Målet er å skape ro og forutsigbarhet i barnehagesektoren. Det er for tidlig å konkludere hvor det ender. Men håpet er å få til noe som kan bli et nytt barnehageforlik, sier Waagen til Utdanningsnytt. 

Regjeringen har tidligere foreslått store endringer i barnehageloven, til protester fra mange aktører i sektoren.

– Høyt konfliktnivå

Planen er komme til enighet før Stortingets sommerferie. Stortinget har siste sesjon fredag 21. juni, så partiene har ikke lang tid på seg. 

– Det er intenst arbeid nå. Det gjenstår å se hva vi blir enige om, sier Waagen. 

Stortingsrepresentant Elise Waagen (Ap)

– Det er store politiske uenigheter når det kommer til finansiering av private barnehager?

– Ja, det er et høyt konfliktnivå om en grunnleggende og viktig velferdstjeneste. Derfor ønsker vi å se om det er mulig å komme sammen om noe som kan stå over tid, sier Waagen. 

Høyres Jan Tore Sanner er også med på diskusjonene.

– Høyre og de andre borgerlige partiene har lenge tatt til orde for et nytt barnehageforlik. Vi håper det er mulig å få det til – først og fremst for å styrke – og gi de private barnehagene bedre økonomisk forutsigbarhet, sier Sanner til VG.

Enten partiene kommer til enighet før sommerferien eller ei, vil det fortsatt gjenstå mye arbeid med detaljene etter dette. 

Waagen håper imidlertid at så mange som mulig kan bli enige om noen overordnede prinsipper. 

© Utdanningsnytt

Powered by Labrador CMS