Presset elever for å få tilgang til telefonene deres

To lærere ved en ungdomsskole i Asker får kritikk etter at de presset elever til å gi dem tilgang til mobiltelefonene deres. Målet var å oppklare en mobbesak. 

Publisert Sist oppdatert

Det skriver Røyken og Hurum avis

Ifølge lokalavisa kalte lærerne inn fire elever for å undersøke en mobbesak i mai. Saken skal å dreid seg om en falsk konto som var opprettet i sosiale medier hvor det ble lagt ut stygge ting om en annen elev.

I en avviksmelding går det frem at de fire elevene ble kalt inn hver for seg og var alene med to voksne lærere. Lærerne skal ha presset elevene for tilgang til mobiltelefonene deres. 

– Lærerne sier at de kun var ute etter at den falske kontoen ble slettet og at de ikke så verken passord eller private chatter. Framgangsmåten i denne saken ble imidlertid feil. Lærerne trykket for hardt på for å få slettet den falske kontoen uten å ta hensyn til de utpekte elevenes rettsvern, heter det i avviksmeldingen.

Kommunens personvernombud, Eirin Oda Lauvset, har slått fast at metoden var uakseptabel. 

Rektor ved skolen, Eirik Thomassen sier til Røyken og Hurum avis at elevers bruk av sosiale medier ofte er kimen til mobbing og utestenging. 

– Vi bruker masse tid på å jobbe med dette. Det er en av grunnene til at vi har hatt mobilfri skole i fem år, sier Thommassen. 

Han skryter av lærerne for at de ønsket å løse saken, men erkjenner at det ble gjort feil. Skolen har nå innført tydelige rutiner for håndtering av elevers private eiendeler.

Thomassen oppfordrer samtidig foreldre til å involvere seg i barnas digitale liv for å hindre mobbing og utestenging. 

© Utdanningsnytt

Powered by Labrador CMS