Foto: Mostphotos
Det kan gå hardt ut over kommuneøkonomien når kommunene ikke har kontroll over barnehagemarkedet
Debatt: – Det under meg at kommunepolitikere ikke ser at det er lurt å kunne planlegge og ikke få plutselige overraskelser i kommunebudsjettet.
I forbindelse med høringen om endringer i barnehageloven med
forskrifter (Styring og finansiering av barnehagesektoren), viste Utdanningsnytt
6.6.24 hvordan 40 komamuner brukte et ferdiglaget dokument fra Jan Tore
Sanner som grunnlag for høringssvaret sitt. I skrivet til Sanner trengte
kommunene bare skrive sitt eget navn, blant annet om det som handler om regulering
av opptak: «xxx kommune viser til de gode erfaringene med samordnet opptak, og
mener det ikke er behov for ytterligere regulering av opptaket i barnehagene i
dag.»
Med «ytterligere regulering» mener de forslaget om at
kommunene kan justere kapasiteten i både de kommunale og de private barnehagene
for å unngå overkapasitet. PBL og mange private aktører mener at det er
unødvendig, fordi markedet regulerer seg selv og kommunene ikke betaler for
plasser som står tomme. Jeg vil likevel påstå at det kan gå hardt ut over kommuneøkonomien
når kommunene ikke har kontroll over dette markedet, fordi det uansett er
kommunene som har ansvaret for at alle barn over 1 år har barnehageplass.
I dag kan kommunen bare regulere kapasiteten i kommunens
egne barnehager. Det betyr at dersom det er nedgang i barnetallet kan kommunen
legge ned en kommunal for å unngå at de har unødvendige plasser i kommunen. Private
barnehager kan per i dag drive så lenge de vil, men de kan også legges ned når
eier vil. Og det er ikke når det er null barn i barnehagen, men når det er så
få søkere at driften ikke går rundt, eller det ikke lenger er lønnsomt. Når en
privat legger ned, er det kommunen som har ansvar for å skaffe ny plass til
barna som har gått i den barnehagen. Og akutte løsninger vil vanligvis være
dyrere enn de man har planlagt for.
I Fitjar har de nylig fått kjenne på konsekvensen av dette. Bare
vel en måned før søknadsfristen til barnehagenes hovedopptak for høsten meldte
Fjellheim FUS barnehage til foreldre og kommunen at den legger ned fra høsten.
Pressekontakt i barnehagens eierkonsern FUS skriver at det handler om lave
tilskudd. Og jeg benekter ikke at mange kommuner har altfor lave tilskudd til
barnehagene, både private og kommunale, og at det er viktig med press på
politikere både sentralt og lokalt for at barnehagene skal få bedre kår. Men en
nærmer titt på barnetallene de siste årene tyder på at det ikke er bare tilskudd
det handler om i dette tilfellet. De siste 5 årene har barnehagen hatt en
nedgang i antall barn, fra 47 barn i 2019 til 34 barn i 2023, ifølge
UDIR. Dette faller sammen med en nedgang i antall barn med barnehageplass i
kommunen, det var 175 barn med plass i 2019 og 150 i 2023.
Med andre ord kan det her se ut som om det er markedet som
har medført at denne barnehagen har fått færre barn, «kundegrunnlaget» er rett
og slett blitt mindre og det er for få barn til at denne barnehagen vil drive
videre.
Men de 34 barna har fremdeles rett på barnehageplass, og det
er kommunens ansvar. Kommuner har ikke barnehageplass til 1/5 del av barna
stående klare i tilfelle en eller flere private barnehager legges ned, og når
vedtak om nedleggelse kommer på kort varsel før søknadsfrist for neste år, vil
det medføre at kommuner må gjøre opprettelse av nye plasser til hastesak. Og
som vi alle vet blir det ofte dyrt og lite fremtidsrettet.
Kommuner der FUS-barnehager legges ned har også fått tilbud om å
leie eller kjøpe lokalene for høye priser og dårlige betingelser (tilsvarende
Triple-
net- avtaler mange kommersielle barnehager har i dag, som innebærer at
leietaker har hovedansvar for årlig vedlikehold, forsikringer og andre direkte
relaterte eiendomskostnader, inkludert skatt). Alternativet til dette vil ofte
være å ta i bruk ikke egnete midlertidige lokaler. Er det en god løsning for
barna? Eller for kommunene?
Det er et stort ansvar å forvalte kommunenes økonomi, men
det blir ikke lettere av uforutsigbarhet og hasteløsninger. Derfor undrer det
meg at kommunepolitikere fra Høyre og andre partier ikke ser at det er lurt å
kunne planlegge og ikke få plutselige overraskelser i kommunebudsjettet. Det
nye lovforslaget vil kunne gi kommunene en forutsigbarhet som er bra for både
barnehagetilbudet og økonomien.