Skal du studere til barnehagelærer? Da er det god sjanse for at du allerede har jobberfaring

Nye tall viser at nesten hver tredje barnehagelærerstudent har arbeidserfaring fra barnehage før de begynner. For dem som går på fleksible utdanningsløp gjelder det 2 av 3.

Publisert Sist oppdatert

Det siste året har flere ropt varsku om en økende bemanningskrise i barnehagene. 

– Vi er nødt til å gjøre noe med bemanningssituasjonen, sa kunnskapsminister Kari Nessa Nordtun (Ap) i et intervju i desember i fjor.

Flere kommuner melder om store rekrutteringsproblemer, og tidligere i år kom tall som viste at andelen barnehager som oppfyller pedagognormen nå har falt to år på rad. Kun 65 prosent av barnehagen har nok barnehagelærere til å være innafor reglene.

Samtidig faller søkertallene som en stein. Det er over 40 prosent færre søkere til barnehagelærerutdanningene de siste fem årene

Ifølge nestleder i Utdanningsforbundet, Thom Jambak, er det spesielt to ting det haster å få gjort noe med for å bedre situasjonen: arbeidsforhold og lønn.

– Dette har pågått lenge nå, så tiltak burde kommet for lenge siden. Vi er utålmodige etter å se kraftfulle og virkningsfulle tiltak for å få søkertallene opp og få en bedre arbeidssituasjon for barnehagelærere og lærere, sa Jambak etter at årets nedslående søkertall ble presentert i april.

Over 90 000 søkere 

Men hva kjennetegner de personene som faktisk søker og begynner på barnehagelærerutdanningene? Det har Statistisk sentralbyrå (SSB) nå undersøkt, hvor de har sett på alle som har søkt barnehagelærerutdanning i perioden 2013-2023

SSB har dykket ned i hva slags arbeidsbakgrunn søkerne har, hvor de bor, hvor de søker utdanning og hvor mange som jobber i barnehage i årene etter endte studier.

Dette er noen av funnene:

* Det var totalt 93 241 søkere som hadde barnehagelærerutdanning på søkerlisten til høyere utdanning i perioden. Av disse var det 36 prosent som hadde barnehagelærerutdanning som førstevalg.

* Av de over 90 000 søkerne var det en av tre som begynte på en barnehagelærerutdanning samme høst.

* Av de litt over 30 000 søkerne som begynte på barnehagelærerstudiet i perioden, begynte 23 583 av dem på ordinært utdanningsløp og 7 605 på fleksibelt løp.

* Det er stor skjevhet i kjønnsfordelingen blant studentene, hele 81 prosent var kvinner. I tillegg var det mange unge studenter, tre av fem var under 25 år det året de søkte studiet. Samtidig var det nesten 20 prosent i aldersgruppen 30-44 år.

* Ikke overraskende er det flere eldre studenter som velger fleksible utdanningsløp. Rundt 40 prosent av studentene på fleksible løp er 30-44 år gamle. I de ordinære barnehagelærerutdanningene gjelder det kun 11 prosent. 

Hva er fleksibelt løp?

Fleksibel utdanning er et utdanningstilbud som gir mulighet for tilpasning gjennom for eksempel grad av fysisk tilstedeværelse eller lengde på studiet (deltid).

For disse tallene har SSB definert fleksibel utdanning som utdanningstilbud hvor programnavnet har «deltid», «samlingsbasert», «nettstudium», «distriktsvennlig»* eller «arbeidsplassbasert» i navnet sitt i Database for statistikk om høyere utdanning (DBH).

Kilde: SSB

* Det er i Vestland fylke at barnehagelærerutdanningene tiltrekker seg flest søkere. Nesten 12 000 fra Vestland søkte i løpet av tiårseperioden, mens litt over 4000 begynte på studiet. Dermed danker Vestland ut mer folkerike fylker som Oslo og Akershus.

* Mange av studentene som begynner på en barnehagelærerutdanning har allerede arbeidserfaring fra barnehage i løpet av de fem årene før de begynner. For de 23 583 søkerne som begynte på ordinært løp hadde 29 prosent tidligere erfaring fra arbeidsforhold i barnehage. Av de 7 605 søkerne som begynte på fleksibelt utdanningsløp gjaldt det 66 prosent.

* En av fire som fullfører utdanningen jobber ikke i barnehage fem år etter de har fullført. 74 prosent av studentene på ordinære utdanningsløp jobbet i barnehage fem år etter fullført studium. Blant studentene på fleksible utdanningsløp gjaldt det 80 prosent. Til sammenligning har SSB tidligere funnet at 6 av 10 som var utdannet som barnehagelærer jobbet i barnehage ti år senere.

Satser lokalt

De fallende søkertallene har fått flere studiesteder til å forsøke å tenke nytt om hvordan de kan få flere inn på barnehagelærerstudiet. 

Ett av studiestedene som har satset på en fleksibel ordning er Nord universitet. Da de flyttet 30 studieplasser til barnehagenes nabolag, fikk de brått 55 nye søkere.

– Vi ser et stort behov for å tilby utdanningene der folk bor. Det gjør at ansatte som allerede jobber i barnehagene, men som mangler barnehagelærerutdanning, kan ta utdanningen ved siden av jobb, sa Nina Kjeøy, leder for kommunikasjonsteamet ved Fakultet for lærerutdanning og kunst- og kulturfag ved Nord universitet, da søkertallene ble kjent.

Hun tror lignende type lokale tilbud kan være noe av løsningen framover for å bedre rekrutteringen til de forskjellige lærerutdanningene.

– Kommunene melder om et voldsomt behov for barnehagelærere, så det er ikke usannsynlig at vi gir flere slike tilbud fremover. Det er veldig artig å se at det er så god søking til disse tilbudene, sa Kjeøy til Utdanningsnytt i mai.

© Utdanningsnytt

Powered by Labrador CMS