Hvordan skolen kan utvikle elevenes historiebevissthet
Fagartikkel:Med den nye læreplanen skal elevene utvikle historiebevissthet ved å lære hvordan de selv og andre bruker historie. Men hva betyr det å bruke historie? Og hvordan undervise og vurdere slik at elevene lærer det?
Noe av det viktigste elevene skal lære i videregående skole,
er å bli historiebevisste. Ifølge et av kjerneelementene i historiefaget
innebærer det at de skal kunne «forstå seg selv som historieskapt og
historiskapende med fortid, nåtid og fremtid» (Utdanningsdirektoratet, 2020a).
Også læreplanen for samfunnsfag vektlegger dette, både under kjerneelement og i
planens innledning (Utdanningsdirektoratet 2020b).
Annonse
Å forstå seg selv som historieskapt og historieskapende
innebærer å forstå hvordan vi bruker historie for å oppnå en hensikt, og at vi
gjør det gjennom å skape meningsfulle forbindelser mellom fortid, nåtid og
fremtid (Knutsen, 2023). Eksempelvis når man kjøper vikingbrød fordi man
assosierer vikingtiden med styrke og sunnhet. Eller at man oppfatter en
idrettsutøver som norsk helt fordi hen tar på seg en vikinghjelm etter å ha
vunnet en konkurranse.
Historiebruk som læringsmål kommer også eksplisitt til
uttrykk gjennom læreplanens kompetansemål. Elevene skal for eksempel lære å
«drøfte hvordan framstillinger av fortiden, hendelser og grupper har påvirket
og påvirker folks holdninger og handlinger».
Kompetanse defineres som: «å kunne tilegne seg og anvende
kunnskaper og ferdigheter til å mestre utfordringer og løse oppgaver i kjente
og ukjente sammenhenger og situasjoner. Kompetanse innebærer forståelse og evne
til refleksjon og kritisk tenkning.» (Utdanningsdirektoratet, 2017)
Slik kommuniserer læreplanen at det ikke er selve
kunnskapene om fortiden og historiefaglige ferdigheter som er det viktigste,
men bruken av dem – historiebruk.
Historiebruk
Historiebruk innebærer å forstå samtiden, bygge identitet og
forme fremtiden ved å knytte sammen nåtid, fortid og fremtid på ulike måter.
Historiebruk kan oppsummeres som «historiebevissthets- og
historiebruksmodellen» (HHM-modellen).
Et eksempel er det norske forsvarets reklamefilm Ta ikke Grunnloven for gitt. Forsvaret (2015) ønsker
å fremstå som en demokratibygger ved å vise likhet mellom sitt eget arbeid og
arbeidet med Grunnloven og ved samtidig å fremstå som en motsetning til krig og
okkupasjonstid. Dette kommer til uttrykk multimodalt ved at en stemme forteller
om friheten vi har, samtidig med at det presenteres bilder og lyder fra
okkupasjonstiden. Reklamen avsluttes med en motstandsmann som viser et bilde av
seg selv fra okkupasjonstiden, og eksplisitt binder sin egen livshistorie
sammen med den store historien ved å fortelle at «vi» kjempet i fem år for
grunnloven. Han avslutter med å si at «vi» ikke må ta Grunnloven for gitt. Til
slutt vises teksten «Opplev Norge uten Grunnlov. Besøk Norges
Hjemmefrontmuseum» og deretter forsvarets logo. Reklamen forutsetter at seerne
har et positivt bilde av Grunnloven og et negativt bilde av okkupasjonstiden.
Konteksten er samtidens trusler mot demokratiet og forsvarets behov for å bygge
troverdighet.
Historiebruk handler
slik ikke om historien som sådan, men heller dens rolle og betydning i en
samtid og i å forme en fremtid. Historiebruk gjør oss dermed oppmerksomme på at
historie ikke bare er et fag, men også en måte å leve, kommunisere og forholde oss
til hverandre på (Knutsen, 2023).
Samtidig er
historiefaget i seg selv også et eksempel på historiebruk siden enhver historiSe
i betydningen «fortelling om fortiden» ikke er en gjenskaping av fortiden, men
en måte å tolke og forholde seg til den på. Eksempelvis er ikke filmen Max Manus en gjengivelse av okkupasjonstiden i Norge, men
en film om heltemodig motstandskamp. Den har derfor blitt kritisert av noen for
å skape et feilaktig bilde, som om det var Norge som vant krigen (Kleve, 2008).
Historie har reell påvirkning på livet og samfunnet vi får.
Eksempelvis invaderte USA Irak for å ikke gjenta
«appeasementpolitikken» [se note 1] i forkant av andre verdenskrig. Da hadde man vært ettergivende mot
Nazi-Tysklands leder, Adolf Hitler, i håp om at han da ville stoppe å invadere
andre land. Vi må lære av historien og angripe før det er for sent, var
budskapet. Hvis man istedenfor hadde brukt historien om «containmentpolitikken» [se note 2] under den kalde krigen til å forstå situasjonen med
Irak, hadde utfallet muligens vært helt annerledes.
Også rasjonell argumentasjon som fakta, statistikk og logikk
har betydning for hvordan vi forstår og handler i verden, men historie har ofte
større retorisk kraft fordi den skaper sterke bilder det er lett å leve seg inn
i, noe som gjør oss mindre kritiske. Tenk for eksempel på forskjellen mellom å
si at Hamas sitt angrep på jøder 7. oktober var «forferdelig», og å si at det
var «det verste angrepet på jøder siden holocaust», som den israelske
statsministeren Benjamin Netanyahu uttrykte det overfor den amerikanske
presidenten Joe Biden (Garrity, 2023).
Samtidig har vi en tendens til å ubevisst sette likhetstegn
mellom historie og det som faktisk har hendt i fortiden, noe som også gjør oss
mindre kritiske. Hvis vi derimot er bevisste på at historie er en menneskeskapt
konstruksjon som brukes til ulike formål, myndiggjøres vi. Istedenfor at andre
styrer hvordan vi skal tenke og handle, ved å påvirke med historie, styrer vi
det selv ved å være bevisst mekanismene som er i sving når vi påvirkes. Dette
kan vi definere som utvikling av historiebevissthet (Knutsen 2023).
Å utvikle historiebevissthet gjennom historiebruk
Ifølge et konstruktivistisk syn på læring utvikler ikke
elevene historiebevissthet ved bare å høre læreren fortelle om historiebruk
eller lese om det i læreboken. De må selv være aktive i prosessen med å bruke
historie. Læreren kan tilrettelegge for utvikling av historiebevissthet ved å
gi, eller la elevene finne, eksempler på og undersøke historiebruk, samt selv
bruke historie formålsrettet ved å ta stilling til en rekke spørsmål
(HHM-modellen). Nedenfor skal jeg vise hvordan dette kan gjøres i praksis basert
på boken Historiebruk og historiebevissthet i skolen (Knutsen,
2023).
Eksemplene elevene undersøker, kan være tekstlige, visuelle,
fysiske eller multimodale. Tekster kan være kronikker, debatter, taler eller
avisreportasjer. Det kan for eksempel være historikeren Niall Fergusons kronikk
«Europa har latt forsvaret sitt smuldre opp, slik det romerske keiserriket
gjorde» (Ferguson, 2015). Visuelle eksempler kan være memer, filmer, plakater,
reklamer eller TV-debatter, for eksempel Nora sin nostalgiske reklame Bergens fiskesuppe gjennom førti år til deres 40-års
jubileum (Toro, 2011). Fysiske eksempler kan være minnesmerker, minnesteder,
ritualer, artefakter eller «reenactment», for eksempel lokale minnesmerker fra
okkupasjonen. Mesteparten av historiebruken er multimodal i betydningen
kombinasjoner av ulike modaliteter, enten det er dataspill, musikkproduksjoner,
filmer eller VR.
Elevene kan selv produsere historiebruk ved å lage en
kronikk, et debattinnlegg, en tale, et manus til en TV-reklame, et mem eller et
forslag til et minnesmerke eller en utstilling. Eksempelvis kan elevene
utfordres til å lage en TikTok-oppdatering fra et museumsbesøk ved å ta
stilling til spørsmålene i HHM-modellen.
Hvert av spørsmålene i tabellen vil være til hjelp når
elevene skal svare på de andre spørsmålene. Eksempelvis er det lettere å svare
på hva som er hensikten med en historiebruk hvis man allerede har svart på
hvordan nåtid, fortid og fremtid bindes sammen, for eksempel i form av en
likhet, en forskjell eller en utviklingslinje. Elevene kan starte med hvilket
som helst av spørsmålene i modellen, men spørsmålene må sees i sammenheng.
At elevene skal forstå seg selv
som historieskapt og historieskapende, gjør det ekstra viktig at de også får
undersøke sin egen personlige historiebruk: Elevene kan ta utgangspunkt i et
utvalg historier, for eksempel Grunnloven fra 1814, andre verdenskrig,
velferdsstatens fremvekst, vikingtiden og middelalderen, og deretter svare på
følgende:
Ranger historiene etter hvor mye du har hørt om
dem.
Hvilke oppfatninger har du om de forskjellige
historiene?
Hvor har du oppfatningene dine fra?
Hvilken historie vil du si er viktigst å huske
eller kjenne til? Hvorfor?
Tenk deg at du skal skrive lærebok om denne
historien. Hva mener du er viktig å ta med?
Sist, men ikke minst kan elevene utvikle historiebevissthet
ved å selv finne eksempler på historiebruk i nærmiljøet, som minnesmerker,
gatenavn eller vandringsruter, eller blant dagligvarebutikkens varer med
historiske referanser, eller i massemedia, som nyhetssendinger, eller på
Internett, for eksempel YouTube. Elevene kan få i oppgave å finne tre eksempler
på historiebruk i en dagligvarebutikk, som for eksempel vikingbrød,
steinalderbrød og Idsøe pølser merket «Fra 1828».
Hvordan organisere og tilpasse undervisningen
Å sammenligne historiebruk kan hjelpe elevene når de skal
svare på spørsmålene i HHM-modellen (Knutsen, 2023). Istedenfor å bare få ett
eksempel på historiebruk kan elevene undersøke en debatt, for eksempel to
innlegg i debatten om minnesmerket av Winston Churchill på Solli plass i Oslo,
der noen mener at det bør rives, mens andre vil beholde det (Swensen, 2020;
Teigen, 2020). Ved slik å se én historiebruk i lys av en annen blir det lettere
å få øye på historiebruken i begge eksemplene. Historiebruken i den ene teksten
trer tydeligere fram når elevene ser den i lys av den andre, særlig når de to
tekstene representerer ulike sider i en diskusjon.
Sammenligning er særlig viktig hvis historiebruken er
utydelig, som i en historisk film hvor nåtids- og fremtidsdimensjonen ikke er
eksplisitt til stede. Elevene kan sammenligne to trailere til filmer omb andre
verdenskrig som fremstiller hendelsen på to forskjellige måter, for eksempel Kampen om Narvik og Krigsseileren.
Også kontrafaktiske spørsmål (hva hvis-spørsmål) kan hjelpe elevene.
Elevene kan for eksempel svare på hvordan filmene hadde vært hvis nazistene
hadde vunnet krigen.
Å undervise og lære historiebruk med hjelp av HHM-modellen
er en form for «scaffolding» (stillasbygging) fordi læringen deles opp i mindre
operasjoner. Første gangen elevene skal arbeide med historiebruk, vil
ytterligere stillasbygging styrke elevenes muligheter ved at læreren og elevene
gjennomgår modellen sammen med hjelp av et eksempel, istedenfor at elevene
overlates til seg selv (Knutsen, 2023).
Kunnskaper, ferdigheter og historiebevissthet
Det er vanskelig å undersøke eller lage historiebruk om man
ikke kjenner historien som brukes. Dette er en av konklusjonene fra et dansk
forskningsprosjekt hvor elever i 6. klasse fikk undersøke eksempler på bruk av
historien om tiden da Danmark var kolonimakt på begynnelsen av 1800-tallet og
brukte slaver. Først etter de hadde lært om slaveriet, klarte de å reflektere
over hvordan historien ble brukt (Jensen & Østergaard, 2018).
Samtidig kan elevene utvikle ytterligere historiekunnskaper
gjennom å arbeide med historiebruk. Eksempelvis kan elevene, etter å ha
undersøkt bruk av historie fra den tiden da Danmark var kolonimakt, undersøke
om historie-bruken stemmer overens med det vi vet om samfunnet på denne tiden.
Dette kan elevene gjøre ved å finne ulike kilder til fagkunnskap. Elevene kan
også utvikle sine kritiske ferdigheter ved å vurdere disse kildenes
troverdighet og brukbarhet (Knutsen, 2023).
Kunnskaps- og ferdighetsutvikling uten historiebruk
risikerer å bli meningsløs og lite motiverende. Samtidig er det mange elever
som lurer på hva som er poenget med å lære historie på skolen. Historiebruk gir
svaret ved nettopp å vise historiens relevans, men uten kunnskaper og
ferdigheter risikerer historiebruken å bli uforståelig og tilfeldig.
Å vurdere utvikling av historiebevissthet
HHM-modellen er ikke bare en hjelp for elevene til å
undersøke og produsere historiebruk. Den kan også brukes som utgangspunkt for
kriteriebasert vurdering av elevenes historiebevissthet, som tabell 2 viser.
Vurderingsgrunnlaget er elevenes undersøkelser av
historie-bruk eller produksjon av historiebruk der de konstruerer kunnskap
selv, som vist ovenfor, i motsetning til å bare reprodusere en allerede gitt
kunnskap. Elevene må bli kjent med vurderingskriteriene og selv få sette ord på
hva de har klart, og hva som er vanskelig. Da vil de bli bevisste egne styrker
og svakheter og dermed bedre forstå hvordan de kan prestere bedre. Læreren på
sin side vil få et bedre grunnlag for å kunne tilpasse undervisningen.
Poenget med historiefaget
Vi bruker alle historie til å forme egen og andres
nåtid og fremtid. Dette er som oftest ubevisst.
Elevene utvikler historiebevisstheten sin ved å bli bevisst
egen og andres historiebruk gjennom å spørre: hvordan historie knyttes til
nåtiden eller fremtiden; hva som synes å være formålet; hvilke medium som
brukes; hvilken oppfatning av nåtid, fortid og fremtid som forutsettes eller
som det legges opp til; og hva som er foranledningen til historiebruken.
Elevene myndiggjøres når de i større grad opplever å ha kontroll med hvordan de
selv og andre påvirkes av historie. Noen elever spør seg (og læreren) hva
poenget med historie er. Å undersøke og produsere historiebruk gir svaret.
Læreren vil på sin side kunne glede seg over å undervise elever med større
interesse for og nytte av historie.
Noter
1 Det engelske
uttrykket appeasement viser her til en politikk
som innebærer forsøk på å skape avspenning gjennom å være ettergivende.
2 Containment-politikk viser til amerikanske forsøk på
å «demme opp» for kommunistisk innflytelse i verden i etterkrigstiden.
Litteratur
Ferguson, I. (2015,
26.11). Europa har latt forsvaret sitt smuldre opp, slik det romerske
keiserriket gjorde. Aftenposten, kronikk
(opprinnelig fra The Sunday Times gjengitt av Aftenposten).
Garrity, K. (2023, 10.08.). ‘Worst attack on Israel since
the Yom Kippur War’: Blinken condemns Hamas attack on Israel. Politico. https://www.politico.com/news/2023/10/08/blinken-attack-israel-hamas-00120511
Jensen, M.E. &
Østergaard, M.F. (2018). 6. klasses arbejde med historiebrug. RADAR-Historiedidaktisk tidsskrift, 1(1), 10–19. https://historielab.dk/6-klasses-arbejde-historiebrug/
Kleve, M.L. (2008). –
«Max Manus» kan gi ufortjent heltestatus. Dagbladet
Pluss. https://www.dagbladet.no/kultur/max-manus-kan-gi-ufortjent-heltestatus/66544068
Knutsen, K. (2023). Historiebevissthet og historiebruk i skolen.
Kristiansand. Cappelen Damm Akademisk.
Forsvaret. (2015). Ta ikke Grunnloven for gitt. [Video]. YouTube. https://www.youtube.com/watch?v=7tcs9XOcrrg
Swensen, L. (2020).
Fjern statuene! Dagsavisen. https://www.dagsavisen.no/debatt/fjern-statuene-1.1730636
Teigen, E. (2020).
Opprop for å fjerne Churchill-statue møter kraftig motbør: – Ytterliggående
vås. Nettavisen. https://www.nettavisen.no/okonomi/opprop-for-a-fjerne-churchill-statue-moter-kraftig-motbor-ytterliggaende-vas/s/12-95-3423980343
Toro. (2011). Bergensk fiskesuppe gjennom 40 år. [Video]. YouTube. https://www.youtube.com/watch?v=MVm4rRTF4Ek
Utdanningsdirektoratet. (2020A).
Læreplan i historie fellesfag (HIS01‑03). Fastsatt som forskrift av
Kunnskapsdepartementet 15.11.2019. https://www.udir.no/lk20/his01-03?lang=nob
Utdanningsdirektoratet. (2020B).
Læreplan i samfunnsfag (SAF01‑04). Fastsatt som forskrift av
Kunnskapsdepartementet 15.11.2019. https://www.udir.no/lk20/saf01-04?lang=nob
Utdanningsdirektoratet. (2017).
Overordnet del – verdier og prinsipper for
grunnopplæringen. Fastsatt ved kongelig resolusjon 1. september 2017 med
hjemmel i opplæringsloven § 1-5. https://www.udir.no/lk20/overordnet-del/?lang=nob
Annonse
Om forfatteren
Ketil Knutsen er professor i historie og historiedidaktikk ved
Institutt for kultur og språkvitenskap ved Universitetet i Stavanger. Han
forsker og underviser i historiebruk og historieundervisning. Historiebevissthet
og historiebruk i skolen (Cappelen Damm Akademisk) er hans siste
publikasjon.