Ill.foto: Utdanningsnytt
Fredrikstad kutter i svømmetilbudet
– Vi vet dessverre at konsekvensen av å ikke være svømmedyktig koster liv, sier SVs Camilla S. Eidsvold. Hun er bekymret.
SV-politikeren viser til at Høyre, Frp, KrF, Venstre,
Pensjonistpartiet og INP har kuttet i tilbudet Svøm Fredrikstad i sitt budsjett.
Svøm Fredrikstad er et samarbeid mellom Fredrikstad kommune
og Kongstensvømmerne. Tilbudet gir alle grunnskolebarn et tilbud om
svømmeopplæring med kvalifiserte instruktører fra Kongstensvømmerne.
– Vi vet dessverre at
konsekvensen av å ikke være svømmedyktige koster liv. De livene kan vi ikke
miste. I motsetning til f.eks. å spille fotball går ikke det på livet løs. Å
kunne svømme er ikke bare å kunne svømme i et basseng, men også kunne være
trygg i innsjø og i sjøen, sier Eidsvold til Utdanningsnytt.
Sparer 1,25 mill. kr.
I dag er det flere enn 21 skoler som benytter seg av dette
tilbudet.
– I Fredrikstad har vi dessverre hatt flere tilfeller av
drukningsulykker. God svømmeopplæring forebygger dette, og bidrar også til at
flere kan ta i bruk friluftsområdene i kommunen vår, sier SV-politikeren.
I det vedtatte budsjettet står det at innsparingen på
625.000 kroner i 2024 og helårseffekten på 1,25millioner kroner fra 2025 «…vil
bety et dårligere svømmeundervisningstilbud til våre elever. (…) Det å kunne
svømme er livsnødvendig slik kommunen vår er plassert».
– Jeg er bekymret med tanke på de konsekvensene også
administrasjonen påpeker, sier Eidsvold.
De siste barna som vil få tilbud om dette er født i 2014.
Barna født i 2015 og senere vil ikke få det samme tilbudet.
I et skriftlig spørsmål til leder for oppvekstutvalget, spør
hun: «Er det greit å vekte barn som er født i 2014 høyere enn barn som er født
i 2015 hva gjelder disse barnas sikkerhet og svømmeferdigheter?», og hun ber om
en redegjørelse for hvordan utvalgsleder skal sørge for at «svømmelæringen blir
ivaretatt på en forsvarlig måte som sikrer at alle barn i kommunen er
svømmedyktige ved utgangen av 4. klasse».
I sitt svar skriver utvalgsleder Jorulf Elias Laabak (H) at «alle barn i
Fredrikstad er like verdifulle og viktige uavhengig av når de er født og når de
har gått på skolen».
Laabak peker også på at før Svøm Fredrikstad startet som et
pilotprosjekt i 2019, fikk elevene på 4.trinn sin svømmeopplæring i ordinær
undervisning.
«Disse var like mye verdt og viktige som elever som har fått
deler av svømmeopplæringen gjennom Svøm Fredrikstad - likeledes er fremtidige
elever på 4.trinn som eventuelt vil få svømmeopplæring i tradisjonell, ordinær undervisning
like viktige når det gjelder progresjon og måloppnåelse knyttet til kompetansemålene
i læreplanen».
Nok bassengtid
På spørsmål om hvordan kommunen skal sørge for at
svømmelæringen blir ivaretatt på en forsvarlig måte, som sikrer at alle barn i
kommunen er svømmedyktige ved utgangen av 4. klasse, viser utvalgslederen til
LK20 og kompetansemål etter 4. trinn:
«Eleven skal være svømmedyktig ved å falle uti på dypt vann,
svømme 100 meter på magen, og underveis dykke ned og hente en gjenstand med
hendene, stoppe og hvile i 3 minutter (og samtidig flyte på magen, orientere seg,
rulle over og flyte på ryggen), og deretter svømme 100 meter på rygg og ta seg
opp på land».
Det pekes videre på at nok bassengtid er viktig for
kommunens elever, at det settes av nok ressurser både til opplæring og
transport.
«Tilbudet vil være i henhold til kompetansemålet, men vil
ikke ha samme kvalitet og omfang som vi i dag har gjennom Svøm Fredrikstad», er
svaret Eidsvold fikk.
– Jeg tar
informasjonen til orientering, men er bekymret med tanke på de konsekvensene
også administrasjonen påpeker. Profesjonelle svømmelæreren er viktig og derfor
en av grunnene til at vi inngikk samarbeidet, sier hun og fortsetter:
– Jeg vet at de som
nå skal stå for opplæringen vil gjøre det de kan.