Ill.foto: Mostphotos
Gi flere unge muligheten til å lære gjennom kunstnerisk, praktisk og skapende arbeid
Debatt: – Er det unges nødvendige livslæring som står på spill når dramalinjer legges ned?
Samfunnet vårt trenger scenekunstnerne, musikere og
kulturarbeidere. Men det er ikke kun det lokale og nasjonale kulturlivet som
vil lide under nedleggelsen av dramalinjer i Norge. Kanskje er det unge
menneskers livslæring som står på spill.
Første bekymringsfulle melding om nedleggelse av linjer for musikk,
dans og drama (MDD) kom fra St. Hallvard vgs i høst. Like etter kom
nyheten om at MDD på Hadeland vgs kan risikere samme skjebne. Som vår kollega Ingeborg Stana kommenterte i et innlegg i Dagsavisen forrige uke,
er dette en urovekkende utvikling. Nylig kom likevel gladnyheten om at MDD-tilbudet
på St. Hallvard ser ut til å være reddet. Det er vi veldig glade for, men bekymringen
er der like fullt.
Dramalærere er en
ressurs i hele skoleløpet
På Institutt for estetiske fag ved OsloMet utdanner vi
framtidas dramalærere- og pedagoger. Våre studenter får jobb i videregående
skole, kulturskolen, på museer og i grunnskolen, der de hver dag gjør undervisningen
mer praktisk i tråd med ønsket kunnskapsministeren
nylig har kommet med.
Hvert år sender vi dramalærerstudenter i praksis på nærliggende
videregående skoler, som St. Hallvard, for å få den viktigste delen av sin
utdanning; møtet med lærerhverdagen. Det er en realitet for oss at når
dramalinjene forsvinner, så forsvinner også muligheten til å utdanne framtidas
dramalærere. Hvilke ressurser risikerer vi egentlig å miste i skolen ved
nedleggelse av dramalinjer i Norge?
Studieforbereding
gjennom kunstneriske fag
Vi er enige i Erlend Rødal Vikhagen sitt argument om ringvirkningene
ved nedleggelse av dramalinja på St. Hallvard, der
Norges lokale og nasjonale kulturliv vil måtte betale prisen. Vi vil
likevel påpeke at MDD-linjene i Norge ikke bare utdanner framtidas kunstnere.
Det kan virke som om mange ikke er klar over at programområde
for musikk, dans og drama på videregående skole er studiespesialiserende.
Elevene arbeider med sine estetiske fordypningsområder ved siden av en ordinær
timeplan. Med andre ord er det ofte en svært motivert og hardtarbeidende
elevgruppe som søker seg til disse linjene.
Vi har sett mang en gang at engasjementet for MDD-fagene
smitter over til andre fag. Forskning indikerer også at arbeid med drama gir
høyere motivasjon og ansvarsfølelse rundt egen læring i andre fag (Rasmussen
& Kristoffersen, 2024). Mens drop-out og forsinket gjennomføring er en
utfordring for mange i videregående skole, erfarer vi at gjennomføringsgraden er
høy på disse linjene. Elevene får også gjennom arbeidet i sine estetiske fag en
kompetanse i det å jobbe prosjektbasert og tverrfaglig, noe som er høyt
etterspurt i arbeidslivet.
Å jobbe med noe
større enn seg selv
Et annet aspekt, som vi i samarbeid med NTNU har sett på gjennom
forskning, er hvordan arbeidet på programfag drama påvirker elevenes psykiske
helse. I intervjuer med dramaelever og dramalærere fra tre videregående skoler,
kommer det fram hvordan det å jobbe skapende over tid, samt gå i dybden gjennom
fiksjon og rolle, bidrar til livslæring og nødvendig følelsesregulering
(Steigum og Bruun, 2024).
Dramaelevene kaster seg ut krevende livsfortellinger og
rolletolkninger, tross i sin unge alder. Forskningen vår indikerer at elevene
mestrer dette, mye på grunn av fagets egenart og den gode relasjonen mellom
lærer og elev (Steigum & Bruun, 2024). Elevene beskriver det å skape teater
som å jobbe med noe som er større enn dem selv. Det er ikke en beskrivelse vi hører
så ofte fra klasserommet på videregående.
La flere lære gjennom kunstnerisk og skapende arbeid
I oktoberutgaven av tidsskriftet Bedre skole trekkes psykisk
helse og lave faglige resultater fram som to av tre utfordringer vi står
ovenfor i dagens skole. Her
etterlyses mer lek i skolen hos de minste barna. Basert på vår erfaring og
forskning mener vi programområde for musikk, dans og drama klarer å løse flere
av disse utfordringene. For øvrig leker også MDD-elevene mye, og lek er noe
annet elevene i vår forskning trekker fram som et nyttig livslæringsaspekt (Steigum
& Bruun, 2024).
Vi vil oppfordre alle politikere som vurderer å kutte disse
linjene til å spørre dramaelever på videregående hvordan kunsten som læringsvei gir dem
kompetanse til å mestre og leve sine egne liv, i tråd med læreplanen.
Vår oppfordring er ikke bare å verne St. Hallvard vgs, Hadeland
vgs og andre nedleggingstruede dramafag og -linjer, men å la flere unge
mennesker få muligheten til å lære gjennom kunstnerisk, praktisk og skapende
arbeid. Som dramaelever, dramalærere, undervisere og forskere har vi erfart at
dette ikke bare er noe kommende kunstnere trenger. Vi trenger det alle sammen.
Kilder
Rasmussen, B. Kristoffersen, B. (2014). Mye på spill.
Teater som danningspraksis i skolen. Fagbokforlaget
Steigum, Jorid Bakken; Bruun, Ellen Foyn (2024). Større enn
meg selv - livslæring i dramarommet med overføringsverdi til andre klasserom. I Heide, Anne Lise; Batt-Rawden, Kari Bjerke; Stranden, Marit; Angelo, Elin
(red.). Health and
Life Skills Through Music, Arts and Culture in Education . s. 51-70. Cappelen Damm
Akademisk.