Mats Steen i spillefilmen Ibelin.
Netflix
Få spillefilmen Ibelin inn på pensum!
Debatt: Spillefilmen Ibelin har åpnet debatten om gaming, samhold og vennskap som knyttes gjennom den digitale verden. Nå synes jeg den skal inn i norske klasserom.
Dokumentarfilmen Ibelin
har tatt verden med storm, høstet gode kritikker, og ikke minst åpnet den
offentlige diskusjonen om gaming, samhold og vennskap som knyttes gjennom den
digitale verdenen. Nå synes jeg også den skal inn i norske klasserom.
Mats Steen led av den
sjeldne muskelsykdommen Duchennes muskeldystrofi. Grunnet at han var bundet til
rullestol mesteparten av livet, tilbrakte han flere tusen timer i
nettrollespillet World of Warcraft under navnet Ibelin. Foreldrene
trodde han ikke hadde venner og aldri kom til å oppleve kjærlighet. Da han
døde i 2014, fikk foreldrene en stor overraskelse. Kondolanser strømmet inn fra
personer over hele verden. De var alle venner av Mats som hadde blitt kjent med
han gjennom spillet, og fortalte hvor mye Mats hadde betydd for livene deres.
Dataspill er en stor
fritidsinteresse hos barn og unge, og ifølge Medietilsynets undersøkelse fra
2020 spiller 9 av 10 norske barn i alderen 9-18 år dataspill. Undersøkelsen
viser også at flere jenter spiller spill enn tidligere, og at
kjønnsforskjellene er i ferd med å jevnes ut i et felt som primært har vært mannsdominert.
Jeg er utdannet
lærer, ihugga spillinteressert, og skrev masteren min om bruken av dataspill i
undervisning. Jeg har tatt i bruk både spill i undervisning, diskutert
problematikk rundt diskriminering i spill og ytringsfrihetens begrensninger på
nett, og elevene har analysert retorikk i kronikker som omhandler positive og
negative sider ved spilling. Jeg gjør ikke dette bare fordi det er et felt jeg
har interesse for selv, men fordi jeg vet at flere av mine elever spiller
spill.
Ibelin i undervisningen
Nå har jeg også tatt
i bruk Ibelin i min undervisning. Og det synes jeg flere burde gjøre.
Jeg har møtt foreldre
og besteforeldre som alle har snakket varmt om Ibelin og tematikken.
Personer som aldri har tatt i et spill, bortsett fra muligens Candy Crush
og Edderkoppkabal. Allikevel traff denne historien og tematikken noe hos
dem. De så hvor viktig spill kan være for barn og unge.
Nå var Mats Steens
historie unik, da han som handikappet ikke hadde muligheter som de fleste barn
og unge. Han brukte nok mer tid på spilling enn man gjerne ville anbefalt. Men
her er ikke diskusjonen og tematikken om skjermtid, men hvordan man skaper
menneskelige relasjoner, og opprettholdelse av disse relasjonene, gjennom en
skjerm og en fiktiv spillverden. Og den diskursen mener jeg er viktigere enn
hvor mange timer en 12-åring skal få bruke på å spille Minecraft i
hverdagen. Det er viktigere å diskutere hva som skjer inne i denne Minecraft-verdenen.
Jeg tror dataspill
reddet livet til mange barn og unge under pandemien. Når man ikke kunne møte
venner ute, møte på skolen og være sosial i den virkelige verdenen, ble
redningen den fiktive. Det reddet i hvert fall meg.
Våren 2020 var landet
stengt ned, mitt sosiale, fysiske, nettverk opphørte. Jeg var tvunget til å
tilbringe tid innenfor husets fire vegger. Redningen var dataspill. Her samlet
jeg og vennene mine og tilbragte flere timer sammen i Verdansk i Call of
Duty: Warzone, eller vi møttes under koselige omstendigheter på øyene våre
i spillet Animal Crossing: New Horizons. Dataspillverdenen ble redningen
for å opprettholde vennskap og relasjoner.
Betydningen av digitale vennskap
For mange kan også
det å gå ut av døren være en fysisk påkjenning, slik som i Mats Steens
tilfelle. For andre kan det være en mental påkjenning. Dermed er
dataspillverdenen og digitale plattformer en mulighet for disse å fremdeles
holde kontakt med venner, samt skape nye venner og bekjentskaper. Jeg har selv møtt
flere av mine beste og nærmeste venner igjennom interessen for spill.
Og det er nettopp
denne tematikken Ibelin får frem på en så utrolig fin måte. Nemlig de
digitale møtene. De digitale vennskapene. De er like viktige og ekte på skjerm,
som i «den virkelige verden».
Filmen Ibelin
kan knyttes opp til flere av verdiene og prinsippene vi har i læreplanen.
Folkehelse og livsmestring, menneskeverd og identitet er alle elementer i
læreplanens overordnete del, selve grunnelementene som skal ligge til rette for
opplæringen i den norske skolen. Her faller filmen Ibelin under flere av
disse, og fortjener en plass i klasserommet.